Apple: ‘Slechts 400 iTunes-accounts getroffen door frauduleuze aankopen’ (update)

Er zijn slechts 400 iTunes-accounts getroffen door de iTunes-fraude van afgelopen weekend.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

itunesApple zegt dat slechts 400 iTunes-accounts te maken hebben met frauduleuze aankopen rond e-books. Zoals we dit weekend al eerder schreven, waren 42 van de 50 bestverkochte boekapplicaties afkomstig van één ontwikkelaar, Thuat Nguyen. Er bleek fraude in het spel, gaf Apple gisteren toe. Nu geven ze in een verklaring aan, dat het om slechts 400 accounts gaat en dat de iTunes-servers niet zijn gehackt. De eerdere hypothese dat de gegevens door phishing zijn verkregen, sluit daarop aan. Apple gaat nu wel de beveiligingsmaatregelen rond creditcard-aankopen in de iTunes Store strakker aanhalen. Het kan daardoor vaker voorkomen dat je account uit veiligheidsoverwegingen is geblokkeerd.


Ook zullen gebruikers vaker hun CCV-nummer moeten invoeren (het driecijferige nummer dat op de achterkant van de kaart staat). Het is een extra maatregel om te verifiëren dat de creditcard in handen is van de verkoper, aangezien Apple de CCV-code niet op de server vastlegt. De fraude valt dus mee als je kijkt naar de cijfers. Een woordvoerder van Apple zei erover:

An extremely small percentage of users, about 400 of the 150 million iTunes users – that is less than 0.0003 percent of iTunes users – were impacted.

Update: Apple heeft een vacature voor een ‘iTunes Fraud Prevention Specialist‘ op de website gezet. Je hebt goede analytische vaardigheden nodig en bereid zijn om fulltime te werken in Austin, Texas.

Reacties: 16 reacties

  1. 400 teveel.

  2. Ah joh, ze gaan er iig wat aan doen. K bedoel als je hotmail gehackt wordt en je persoonsgebonden info op straat komt hoor je dr ook niet veel van.. Jammer dat dit 400 mensen geld heeft gekost maar als kwade geesten hun ideeen kunnen uitoefenen zullen ze het overal proberen..:P..Blij dat ze het wat aanscherpen! Want waar 1 een kans gepakt heeft zullen er meer volgen..:)

  3. “slechts”

    // iphoneclub is trouwens erg sloom als je weer eens geen 3G hebt

  4. Kan wel zijn, maar dan geldt nog steeds dat jij je gegevens aan derden beschikbaar hebt gesteld, en niet Apple, die heeft dan geen schuld en is dus absoluut niet verantwoordelijk voor hoe jij met je gegevens omgaat, en hoeft daarom ook geen geld terug te geven.
    Wat me echter in dit verhaal nog steeds niet duidelijk is, is of er onderscheid is tussen accounts die met creditcard betaald worden, of een tegoed hebben. Lijkt me namelijk niets uit te maken, de accounts zelf zijn gehacked, ongeacht de vorm van betaling.

  5. Volgens mij kan apple hier weinig aan doen hoor.
    Als je je gegevens op een phising site invoert is dat toch niet de schuld van apple.

    Wees blij dat ze maatregels treffen.

  6. CCV code vaker ingeven? Dat heb ik bij een aankoop in de AppStore en MusicStore nog nooit hoeven doen

  7. @PLi:
    Vandaar dus vaker…

  8. @Kaj Laurent:

    als het door phishing is, dan is’t hun eigen schuld…

  9. @PLi: Wow – dan gebruik je zeker ook geen creditcard voor je betalingen?

  10. Slechts 400 accounts getroffen? Dan kom je kennelijk met 400 aankopen al in de top 10 🙂 Geeft ook weer een beeld van de totale verkopen..

  11. Het blijft een risico dat koppelen van je creditcard, beter maak je gebruik van gift cards (via http://www.itunescode.nl bijvoorbeeld) of via click & buy. Natuurlijk zal het maandelijks veranderen van je wachtwoord ook helpen.

  12. Origineel geplaatst door Björn
    Slechts 400 accounts getroffen? Dan kom je kennelijk met 400 aankopen al in de top 10 Geeft ook weer een beeld van de totale verkopen..

    Dat zie je toch verkeerd. Sommige mensen zijn $300 en meer kwijt. Met hun account is dus meer dan 1 aankoop gedaan.

  13. Origineel geplaatst door Bomans
    Origineel geplaatst door BjörnSlechts 400 accounts getroffen? Dan kom je kennelijk met 400 aankopen al in de top 10 Geeft ook weer een beeld van de totale verkopen..Dat zie je toch verkeerd. Sommige mensen zijn $300 en meer kwijt. Met hun account is dus meer dan 1 aankoop gedaan.

    Ja, meer dan 1 app.. Je kunt een app maar 1 keer kopen.. Dus elke app is maximaal 400 keer gekocht.

  14. Ik denk dat het eerder iets zal zijn dat het bij 400 gevallen bevestigd is dat het omwille van phishingmailtjes of -sites zijn. Daarnaast zullen er misschien nog veel gebruikers zijn die het niet doorhebben ofzo, want die apps stonden wel in de top10 van de app store.

  15. Ik vind nog steeds dat Apple het probleem netjes afwentelt. Het gaan niet alleen om frauduleus verkregen creditcard gegevens, maar ook om mafia bendes die de app store overnemen met nep applicaties.
    We hebben toch een App Store Approval process? Wat zitten die gasten toch te doen de hele dag? Politieke cartoons of bikini foto’s afwijzen, terwijl duizenden mafiosi vrij spel hebben? En dan weer roepen dat de gebruiker z’n passwords maar beter moet beveiligen? Kom op zeg.

  16. @Pim Pietersen: ja want Apple kan er aan doen dat iemand zo dom is om zijn wachtwoord aan een Phisher te geven…