Apple heeft Topsy gesloten, twee jaar na de overname van het analysebedrijf voor sociale media. Topsy Labs werd in 2013 overgenomen voor een bedrag van meer dan 200 miljoen dollar.
Topsy analyseerde Twitter-sentiment
Met Topsy was het mogelijk om activiteiten op Twitter te analyseren. De aankondiging van de sluiting werd dan ook op Twitter gedaan, waarbij de website uit de lucht ging. Apple verwijst voortaan naar een pagina over de zoekmogelijkheden in iOS 9, zoals proactieve Siri. Met Topsy was het mogelijk om Twitter-data te analyseren, om daarmee bijvoorbeeld markttrends op het spoor te komen. Daarbij keek het bedrijf naar betrokkenheid van gebruikers, invloedrijke personen en sentiment onder gebruikers. Topsy kon op die manier bijvoorbeeld de effectiviteit van een advertentiecampagne meten. Topsy was één van de vier ‘certified data resellers’ van Twitter en had daarmee de rechten om Twitter-data te verzamelen en weer te verkopen. Topsy wordt nog steeds genoemd op de website van Twitter als certified partner.
Wat Apple met de technologie van Topsy heeft gedaan is vooralsnog onduidelijk. Na de overname wilde Apple niet zeggen of het voornamelijk om personeel of om de technologie die Topsy in huis had om Twitter-data te analyseren. Apple zou het gebruikt kunnen hebben voor Siri, iTunes, iAds en andere diensten. Het meest waarschijnlijk is dat Apple de technologie van Topsy heeft gebruikt voor intelligente Siri-suggesties, waarbij rekening wordt gehouden met je locatie en met data uit externe bronnen zoals Yelp.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties