Apple heeft een verrassende omslag gemaakt in het beleid rond ontwikkeltools van derden. Voorheen was het niet toegestaan om externe ontwikkeltools te maken. Vooral het Flash-naar-iPhone-ontwikkeltool van Adobe kwam daarbij in het nieuws. Sectie 3.3.1 van de iOS Developer Program-licentie verbood expliciet het gebruik van dergelijke tools, waaronder ook Unity 3D (zie afbeeldingen). Maar Apple heeft nu aangekondigd dat ze de regels gaan versoepelen. Als gevolg daarvan zijn nieuwe app review-richtlijnen gepubliceerd.
Apple zei eerder over het gebruik van externe tools, dat de ontwikkelaars maar Apple’s eigen Objective C-gebaseerde tools moesten gebruiken, als ze een app op het iOS-platform wilden publiceren. Ontwikkelaars protesteerden en Adobe stopte zelfs met de Flash-ontwikkeltool, maar Steve Jobs hield vol en beweerde dat het gebruik van extra ontwikkellagen uiteindelijk applicaties oplevert die niet aan de standaard voldoen en die de vooruitgang van het platform tegenhouden. Dat er iets aan zat te komen was al te merken aan de demonstratie van Epic Citadel tijdens de laatste keynote: die is namelijk gemaakt met Unreal Engine, een cross-platform game engine. Dat was volgens de oude regels niet toegestaan.
Apple zegt nu naar de ontwikkelaars te hebben geluisterd, om de App Store beter te maken. Op basis van de input van ontwikkelaars zijn de secties 3.3.1, 3.3.2 en 3.3.9 minder streng geworden.
In particular, we are relaxing all restrictions on the development tools used to create iOS apps, as long as the resulting apps do not download any code. This should give developers the flexibility they want, while preserving the security we need.
De mededeling is te vinden op de PR-pagina’s van Apple.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 35 reacties