Apple benadrukt regelmatig hoeveel nieuwe banen er gecreëerd zijn dankzij de App Store en hoeveel miljoenen er zijn uitgekeerd. Maar tegelijk zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die hun inkomstenbron door Apple opeens zien wegvallen. “Ik had nooit gedacht dat het Apple zou zijn, die uiteindelijk TouchArcode kapot zou maken”, zo verzucht Eli Hodapp, een van de grootste iOS-gamesites. “Het voelt echt alsof Apple wil dat we niet meer bestaan”. Ook andere unieke sites zoals MacStories en The App Factor, zien een belangrijke inkomstenbron wegvallen en kunnen mogelijk in hun voortbestaan bedreigd worden. Zij zullen nu op zoek moeten naar agressievere verdienmodellen, of een extra baan.
‘Alles geprobeerd’
Het voorbeeld van TouchArcade laat zien dat de website werkelijk alles al heeft geprobeerd. Na de opkomst van het freemium-model viel al een deel van de inkomsten weg. De site probeerde het op te vangen met donaties via Patreon. Dat liep aanvankelijk goed, maar geleidelijk liepen de donaties terug. Apple verlaagde de vergoedingen van 7% naar 2,5%, waardoor de inkomsten nog verder zakten. De mensen achter TouchArcade besloten zuiniger aan te doen: ze bezochten minder vaak evenementen en beurzen en namen afscheid van freelancers. Om het verlies aan inkomsten goed te maken gingen ze meer Amazon-koopjes promoten op de site. Dat leek een goed idee: bezoekers konden ongemerkt een bijdrage leveren aan de site door op Amazon te shoppen – iets wat Amerikanen toch al massaal doen.
“De oude betrouwbare inkomstenbron tijdens al deze gebeurtenissen, was altijd het App Store Affiliatie-programma”, vertelt Hodapp in een blogposting. Alle apps die mensen kochten door op een linkje op TouchArcade te klikken leverde een klein bedrag op. Het stelde niet veel voor (nog geen dubbeltje per transactie) maar als 200 mensen een game aanschaffen levert dat toch weer 20 euro op. Daar kun je geen freelancer voor betalen, maar het is vaak genoeg om een website in de lucht te houden. De kleine bedragen die dergelijke sites verdienen stellen weinig voor als je bedenkt dat Apple afgelopen kwartaal $53,3 miljard omzet en $11,5 miljard winst draaide.
De maatregel heeft ook gevolgen voor koopjessites zoals AppShopper: zonder inkomsten is het niet rendabel meer om een zoekmachine te onderhouden die constant prijswijzigingen in de gaten houdt. Hoofdredacteur Marianne Schultz is dan ook teleurgesteld:
https://twitter.com/emschultz/status/1024810426427744256
Gevolgen voor iCulture
De maatregel treft ook onze eigen site. Ook iCulture verdient een leuk zakcentje aan de verwijzingen naar de App Store. Niet alleen via onze app reviews of andere app-besprekingen, maar ook vanuit de dagelijkse iCulture Deals-rubriek of de Tijdelijk gratis op zondag, maar ook de meer sporadische afprijzingen als Black Friday.
Uitgever Jean-Paul Horn zegt hierover:
Wij moeten nu goed gaan kijken of de rubrieken iCulture Deals en Tijdelijk gratis in deze vorm nog kunnen blijven bestaan. Daarvoor zijn we deels ook schatplichtig aan het geweldige werk wat sites als AppShopper en anderen al doen, om prijswijzigingen in kaart te brengen. Als dat verdwijnt wordt het voor ons veel lastig om de juiste info voor onze rubrieken uit te zoeken en het is ook niet rendabel om zelf een koopjes-engine laten bouwen die geen inkomsten oplevert. Het kost dagelijks al vrij veel tijd om apps voor de rubriek te selecteren, en als daar niets meer tegenover staat in de vorm van een affiliatevergoeding is dat tijd die we wellicht liever dan op een andere manier beter kunnen inzetten. iCulture is zeker niet alleen afhankelijk van de App Store, maar het is wel degelijk een belangrijk deel van onze inkomsten.
Of luister het interview dat Jean-Paul had met @BNRTech.
Apple stopt met hun 'affiliate program' en dat gaat ook de populaire Apple-nieuwssite @iCulture merken. Zij zullen "een leuk deel van hun inkomsten" mislopen en stoppen waarschijnlijk met een rubriek met app-afprijzingen, vertelt uitgever @JeanPaulH: https://t.co/z2JHe49Z0F pic.twitter.com/6urrh2RQqA
— BNR Tech (@BNRTech) August 2, 2018
Uiteraard zullen we wel gewoon verhalen over mooie apps blijven schrijven. Maar dat deden we toch al, ongeacht of er inkomsten tegenover zouden staan.
Positieve verhalen
Bij het 10-jarige bestaan van de App Store schreven we dat vernieuwde layout met Vandaag-verhalen eigenlijk best leuk is om te lezen. Maar we waarschuwden ook dat het in feite marketing met een roze bril is: Apple zal nooit vertellen hoe moeilijk het was om een game te ontwikkelen, maar vooral mensen in de spotlight zetten waarmee het verrassend goed gaat. Dat geeft natuurlijk maar een eenzijdig beeld.
In een blogpost op de Affiliate Program Resources-webpagina legt Apple uit dat vanaf 1 oktober uitgevers geen affiliatevergoeding meer krijgen van App Store-downloads, zowel voor de Mac als voor iOS. Andere soorten content zoals muziek, films, boeken en tv-titels zullen nog wel in aanmerking komen van vergoeding. Volgens Apple hebben de vernieuwde App Stores ervoor gezorgd dat mensen nu genoeg apps kunnen ontdekken. Het is daarom niet meer nodig dat externe sites nog langer apps bespreken. Uit cijfers van Apple blijkt dat een feature-verhaal in de App Store ontwikkelaars tot wel 800% meer downloads oplevert. Maar dat geldt uiteraard alleen voor apps die aandacht krijgen van Apple.
Apple schrijft:
With the launch of the new App Store on both iOS and macOS and their increased methods of app discovery, we will be removing apps from the affiliate program. Starting on October 1st, 2018, commissions for iOS and Mac apps and in-app content will be removed from the program.
- 2018 - 02 augustus: Reactie uitgever Jean-Paul toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Ook gevolgen voor jullie dus. 😔
Het is niet het slimste business model als je voor je omzet afhankelijk van 1 enkel bedrijf, zoals TouchArcade dat is.
(Red.) Reactie uitgever Jean-Paul toegevoegd.
Dat is dus niet zo, als je het goed leest. Ze hebben hun inkomstenmodel aangevuld met donaties en Amazon-inkomsten. Dat liep in het begin vrij goed, maar liep op een gegeven moment weer terug.
@Gonny van der Zwaag: Dat heb ik zeker wel gelezen. 🙂 Maar het originele verdienmodel was dus volledig afhankelijk van Apple. En dit is natuurlijk niet voor het eerst dat Apple bedrijfjes (onbedoeld) de nek omdraait, door bepaalde beslissingen te maken. Daarbij vind ik donaties niet echt een inkomstenbron. Trouwe bezoekers willen natuurlijk graag een steentje bijdragen, maar niemand gaat elke maand een bedrag overmaken. Hetzelfde geld voor Amazon aankopen, mensen zullen dat misschien een paar keer doen, maar vergeten het de keer daarna om via de site te doen. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie hier niet zoveel last van hebben. 🙂
Ik vraag me af of nu echt een slimme zet is van apple,. immers, er zijn zat pc gebruikers die op internet juist zoeken naar apps, en dus die sites gebruiken.
De app store zelf bied niet echt een goede zoek functie imho.
Ik hoop dat iCulture deals blijft bestaan in z’n huidige vorm, is voor mij de reden geweest dat ik ad-free ben gegaan…
Tja, tijden veranderen en vragen aanpassingen.
De hoefsmid zat ook zonder werk toen iedereen opeens auto ging rijden.
Kwestie van je smidse sluiten en een garage beginnen of doormodderen.
Met klagen kom je ieder geval nergens.
Toch lijkt me het geen slimme move van Apple. Je wilt toch dat er zoveel mogelijk over je apps wordt geschreven online? Nu zal dat minder worden, dat is eerder negatief dan positief voor Apple op de lange termijn.
Hi JP, het is erg zuur voor jullie maar ook niet totaal onverwacht. Probeer het juist als een extra driver te zien om verder te diversificeren qua verdienmodel. Wellicht dat de community wel goede ideeën heeft om dit te doen (crowdfunding oid). Groet, Leon
@Rop: Wij hebben zelf ook nooit echt geloofd in het vragen om donaties, ook al is dat de afgelopen 10 jaar al heel vaak geopperd door lezers. Dat levert een zeer incidentele bijdrage op. En als ik eerlijk ben word je er ook wel vrij depressief van als je ziet hoe weinig mensen bereid zijn te doneren. Dat doen we dus maar niet 😉
Zoals gezegd zijn we voor inkomsten nooit afhankelijk geweest van de affiliate-inkomsten uit de App Store en ik ben daar ook altijd realistisch in geweest. Wij hebben al heel lang geleden zodanig gediversifieerd in al onze inkomstenstromen dat het voortbestaan van de site nu niet in gevaar komt. Maar of we de iCulture Deals nog heel lang gaan doen moet ik heel hard over nadenken. Voor gebruikers heeft dit ook direct gevolgen, want denk maar niet dat ontwikkelaars nu heel erg geneigd zijn hun apps nog af te prijzen. Voor hen was dat ook een extra reclamemiddel dankzij sites als Appshopper, iCulture en anderen.
Crowdfunding zullen we niet snel doen (en hebben we ook niet nodig), maar ben zeker geïnteresseerd om hier te lezen welke andere modellen voor onze site goed zou kunnen werken als extra inkomstenbron.
@Jean-Paul Horn: waarom gaan jullie niet samenwerken met elkaar? Iedere site pakt 20% van het werk, nadeel is natuurlijk dubbele content maar daar is met wat verschillende versies ook wel wat aan te doen. In principe moet je 70% van je schrijf kosten uit kunnen sparen.
@Jacco: Samenwerken met welke site(s) precies?
Ik begrijp dat het maken van een pagina als iCulture Deals tijd kost, zeker als Appshopper er mee zou stoppen. Van de andere kant is het voor mij wel de reden om dagelijks de site te bezoeken (en dan ook de andere nieuwe artikelen te lezen). Zonder die dagelijkse prikkel van een mogelijk interessante tijdelijke aanbieding kan ik me goed voorstellen dat mijn bezoekfrequentie terug zou lopen, want de artikelen staan er toch wel. Ik zou iCulture Deals zonder kickback dus niet alleen als een kostenpost zien…
@Leon: Het heeft ook met praktische zaken te maken. Hoe kom je erachter welke apps in de aanbieding zijn? Als dat vrijwel niet meer te achterhalen is omdat diensten zoals Appshopper ermee stoppen, kun je er moeilijk mee blijven doorgaan. Daar heb je een toepassing voor nodig die op gezette tijdstippen alle prijzen van de App Store inleest en kijkt welke er veranderd zijn. Ik ben geen programmeur, maar het lijkt me dat dat best wat serverkracht kost (en dus ook serverkosten). Niemand zal nog zin hebben om dergelijke diensten te bouwen en te onderhouden, ook niet als ‘hobby’.
En ja, het is inderdaad een veelgelezen rubriek, die we graag maken.
Zoals @Gonny van der Zwaag aangeeft: Jullie gebruiken geen server en lezen niks in. De lijstjes doen jullie baseren op het werk van derde websites zoals Appshopper. Hoe terecht is het dan dat iCulture hieraan zou moeten verdienen? In feite strijkt iCulture met de eer op van het werk van andere partijen…. Treurig voor die websites dat die inkomstenbron wegvalt, maar voor iCulture is het misschien wel terecht.
Of zie ik dit nu helemaal fout?
@iculture: positief blijven, en dat kunnen jullie goed; nieuwe regels: nieuwe kansen
Dat apps zoals appshopper niet meer gaan weten welke apps er in prijs gedaald zijn of niet dat betwijfel ik ten sterkste. Ontwikkelaars zullen zelf wel melden dat hun app in aanbieding staat. Als zij de app vragen in prijs dan willen ze immers ook dat we te weten komen. Het is maar kwestie van die boodschappen te capteren. Maar dat kan niet zo moeilijk zijn.
Wat de reviews betreft … misschien komt dit de objectiviteit ten goede. Veelal zijn reviews op third party sites er enkel maar op gericht om een app te kunnen verkopen. Als het voor een site echter niet meer uitmaakt of je wel of niet koopt dan verwacht ik dat de reviews ook eerlijker gaan worden. We gaan ook lezen dat iets niet deugt en we gaan ook te lezen krijgen dat een gratis app misschien even goed is dan een betalende app.
Dus enigste issue die blijft is het verdienmodel … Dat is natuurlijk geen onbelangrijke issue. Maar als deze opgelost kan worden dan verwacht ik dat de aanpassingen de consument finaal wel eens ten goed zouden kunnen komen.