Apple stopt in oktober met commissie voor iOS- en Mac-apps. De reden is nogal omstreden: het bedrijf vindt de eigen appbesprekingen goed genoeg en ziet geen toegevoegde waarde in onafhankelijke nieuwssites over apps.
Origineel geplaatst door Rop Het is niet het slimste business model als je voor je omzet afhankelijk van 1 enkel bedrijf, zoals TouchArcade dat is.
Dat is dus niet zo, als je het goed leest. Ze hebben hun inkomstenmodel aangevuld met donaties en Amazon-inkomsten. Dat liep in het begin vrij goed, maar liep op een gegeven moment weer terug.
Rop
@Gonny van der Zwaag: Dat heb ik zeker wel gelezen. 🙂 Maar het originele verdienmodel was dus volledig afhankelijk van Apple. En dit is natuurlijk niet voor het eerst dat Apple bedrijfjes (onbedoeld) de nek omdraait, door bepaalde beslissingen te maken. Daarbij vind ik donaties niet echt een inkomstenbron. Trouwe bezoekers willen natuurlijk graag een steentje bijdragen, maar niemand gaat elke maand een bedrag overmaken. Hetzelfde geld voor Amazon aankopen, mensen zullen dat misschien een paar keer doen, maar vergeten het de keer daarna om via de site te doen. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie hier niet zoveel last van hebben. 🙂
ts
Ik vraag me af of nu echt een slimme zet is van apple,. immers, er zijn zat pc gebruikers die op internet juist zoeken naar apps, en dus die sites gebruiken.
De app store zelf bied niet echt een goede zoek functie imho.
Bas
Ik hoop dat iCulture deals blijft bestaan in z’n huidige vorm, is voor mij de reden geweest dat ik ad-free ben gegaan…
Appeltaart
Tja, tijden veranderen en vragen aanpassingen.
De hoefsmid zat ook zonder werk toen iedereen opeens auto ging rijden.
Kwestie van je smidse sluiten en een garage beginnen of doormodderen.
Met klagen kom je ieder geval nergens.
Farl
Toch lijkt me het geen slimme move van Apple. Je wilt toch dat er zoveel mogelijk over je apps wordt geschreven online? Nu zal dat minder worden, dat is eerder negatief dan positief voor Apple op de lange termijn.
Hi JP, het is erg zuur voor jullie maar ook niet totaal onverwacht. Probeer het juist als een extra driver te zien om verder te diversificeren qua verdienmodel. Wellicht dat de community wel goede ideeën heeft om dit te doen (crowdfunding oid). Groet, Leon
@Rop: Wij hebben zelf ook nooit echt geloofd in het vragen om donaties, ook al is dat de afgelopen 10 jaar al heel vaak geopperd door lezers. Dat levert een zeer incidentele bijdrage op. En als ik eerlijk ben word je er ook wel vrij depressief van als je ziet hoe weinig mensen bereid zijn te doneren. Dat doen we dus maar niet 😉
Zoals gezegd zijn we voor inkomsten nooit afhankelijk geweest van de affiliate-inkomsten uit de App Store en ik ben daar ook altijd realistisch in geweest. Wij hebben al heel lang geleden zodanig gediversifieerd in al onze inkomstenstromen dat het voortbestaan van de site nu niet in gevaar komt. Maar of we de iCulture Deals nog heel lang gaan doen moet ik heel hard over nadenken. Voor gebruikers heeft dit ook direct gevolgen, want denk maar niet dat ontwikkelaars nu heel erg geneigd zijn hun apps nog af te prijzen. Voor hen was dat ook een extra reclamemiddel dankzij sites als Appshopper, iCulture en anderen.
Crowdfunding zullen we niet snel doen (en hebben we ook niet nodig), maar ben zeker geïnteresseerd om hier te lezen welke andere modellen voor onze site goed zou kunnen werken als extra inkomstenbron.
Jacco
@Jean-Paul Horn: waarom gaan jullie niet samenwerken met elkaar? Iedere site pakt 20% van het werk, nadeel is natuurlijk dubbele content maar daar is met wat verschillende versies ook wel wat aan te doen. In principe moet je 70% van je schrijf kosten uit kunnen sparen.
Ik begrijp dat het maken van een pagina als iCulture Deals tijd kost, zeker als Appshopper er mee zou stoppen. Van de andere kant is het voor mij wel de reden om dagelijks de site te bezoeken (en dan ook de andere nieuwe artikelen te lezen). Zonder die dagelijkse prikkel van een mogelijk interessante tijdelijke aanbieding kan ik me goed voorstellen dat mijn bezoekfrequentie terug zou lopen, want de artikelen staan er toch wel. Ik zou iCulture Deals zonder kickback dus niet alleen als een kostenpost zien…
@Leon: Het heeft ook met praktische zaken te maken. Hoe kom je erachter welke apps in de aanbieding zijn? Als dat vrijwel niet meer te achterhalen is omdat diensten zoals Appshopper ermee stoppen, kun je er moeilijk mee blijven doorgaan. Daar heb je een toepassing voor nodig die op gezette tijdstippen alle prijzen van de App Store inleest en kijkt welke er veranderd zijn. Ik ben geen programmeur, maar het lijkt me dat dat best wat serverkracht kost (en dus ook serverkosten). Niemand zal nog zin hebben om dergelijke diensten te bouwen en te onderhouden, ook niet als ‘hobby’.
En ja, het is inderdaad een veelgelezen rubriek, die we graag maken.
Tijs
Zoals @Gonny van der Zwaag aangeeft: Jullie gebruiken geen server en lezen niks in. De lijstjes doen jullie baseren op het werk van derde websites zoals Appshopper. Hoe terecht is het dan dat iCulture hieraan zou moeten verdienen? In feite strijkt iCulture met de eer op van het werk van andere partijen…. Treurig voor die websites dat die inkomstenbron wegvalt, maar voor iCulture is het misschien wel terecht.
Of zie ik dit nu helemaal fout?
Petra
@iculture: positief blijven, en dat kunnen jullie goed; nieuwe regels: nieuwe kansen
Bert
Dat apps zoals appshopper niet meer gaan weten welke apps er in prijs gedaald zijn of niet dat betwijfel ik ten sterkste. Ontwikkelaars zullen zelf wel melden dat hun app in aanbieding staat. Als zij de app vragen in prijs dan willen ze immers ook dat we te weten komen. Het is maar kwestie van die boodschappen te capteren. Maar dat kan niet zo moeilijk zijn.
Wat de reviews betreft … misschien komt dit de objectiviteit ten goede. Veelal zijn reviews op third party sites er enkel maar op gericht om een app te kunnen verkopen. Als het voor een site echter niet meer uitmaakt of je wel of niet koopt dan verwacht ik dat de reviews ook eerlijker gaan worden. We gaan ook lezen dat iets niet deugt en we gaan ook te lezen krijgen dat een gratis app misschien even goed is dan een betalende app.
Dus enigste issue die blijft is het verdienmodel … Dat is natuurlijk geen onbelangrijke issue. Maar als deze opgelost kan worden dan verwacht ik dat de aanpassingen de consument finaal wel eens ten goed zouden kunnen komen.
Ook gevolgen voor jullie dus. 😔
Het is niet het slimste business model als je voor je omzet afhankelijk van 1 enkel bedrijf, zoals TouchArcade dat is.
(Red.) Reactie uitgever Jean-Paul toegevoegd.
Dat is dus niet zo, als je het goed leest. Ze hebben hun inkomstenmodel aangevuld met donaties en Amazon-inkomsten. Dat liep in het begin vrij goed, maar liep op een gegeven moment weer terug.
@Gonny van der Zwaag: Dat heb ik zeker wel gelezen. 🙂 Maar het originele verdienmodel was dus volledig afhankelijk van Apple. En dit is natuurlijk niet voor het eerst dat Apple bedrijfjes (onbedoeld) de nek omdraait, door bepaalde beslissingen te maken. Daarbij vind ik donaties niet echt een inkomstenbron. Trouwe bezoekers willen natuurlijk graag een steentje bijdragen, maar niemand gaat elke maand een bedrag overmaken. Hetzelfde geld voor Amazon aankopen, mensen zullen dat misschien een paar keer doen, maar vergeten het de keer daarna om via de site te doen. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie hier niet zoveel last van hebben. 🙂
Ik vraag me af of nu echt een slimme zet is van apple,. immers, er zijn zat pc gebruikers die op internet juist zoeken naar apps, en dus die sites gebruiken.
De app store zelf bied niet echt een goede zoek functie imho.
Ik hoop dat iCulture deals blijft bestaan in z’n huidige vorm, is voor mij de reden geweest dat ik ad-free ben gegaan…
Tja, tijden veranderen en vragen aanpassingen.
De hoefsmid zat ook zonder werk toen iedereen opeens auto ging rijden.
Kwestie van je smidse sluiten en een garage beginnen of doormodderen.
Met klagen kom je ieder geval nergens.
Toch lijkt me het geen slimme move van Apple. Je wilt toch dat er zoveel mogelijk over je apps wordt geschreven online? Nu zal dat minder worden, dat is eerder negatief dan positief voor Apple op de lange termijn.
Hi JP, het is erg zuur voor jullie maar ook niet totaal onverwacht. Probeer het juist als een extra driver te zien om verder te diversificeren qua verdienmodel. Wellicht dat de community wel goede ideeën heeft om dit te doen (crowdfunding oid). Groet, Leon
@Rop: Wij hebben zelf ook nooit echt geloofd in het vragen om donaties, ook al is dat de afgelopen 10 jaar al heel vaak geopperd door lezers. Dat levert een zeer incidentele bijdrage op. En als ik eerlijk ben word je er ook wel vrij depressief van als je ziet hoe weinig mensen bereid zijn te doneren. Dat doen we dus maar niet 😉
Zoals gezegd zijn we voor inkomsten nooit afhankelijk geweest van de affiliate-inkomsten uit de App Store en ik ben daar ook altijd realistisch in geweest. Wij hebben al heel lang geleden zodanig gediversifieerd in al onze inkomstenstromen dat het voortbestaan van de site nu niet in gevaar komt. Maar of we de iCulture Deals nog heel lang gaan doen moet ik heel hard over nadenken. Voor gebruikers heeft dit ook direct gevolgen, want denk maar niet dat ontwikkelaars nu heel erg geneigd zijn hun apps nog af te prijzen. Voor hen was dat ook een extra reclamemiddel dankzij sites als Appshopper, iCulture en anderen.
Crowdfunding zullen we niet snel doen (en hebben we ook niet nodig), maar ben zeker geïnteresseerd om hier te lezen welke andere modellen voor onze site goed zou kunnen werken als extra inkomstenbron.
@Jean-Paul Horn: waarom gaan jullie niet samenwerken met elkaar? Iedere site pakt 20% van het werk, nadeel is natuurlijk dubbele content maar daar is met wat verschillende versies ook wel wat aan te doen. In principe moet je 70% van je schrijf kosten uit kunnen sparen.
@Jacco: Samenwerken met welke site(s) precies?
Ik begrijp dat het maken van een pagina als iCulture Deals tijd kost, zeker als Appshopper er mee zou stoppen. Van de andere kant is het voor mij wel de reden om dagelijks de site te bezoeken (en dan ook de andere nieuwe artikelen te lezen). Zonder die dagelijkse prikkel van een mogelijk interessante tijdelijke aanbieding kan ik me goed voorstellen dat mijn bezoekfrequentie terug zou lopen, want de artikelen staan er toch wel. Ik zou iCulture Deals zonder kickback dus niet alleen als een kostenpost zien…
@Leon: Het heeft ook met praktische zaken te maken. Hoe kom je erachter welke apps in de aanbieding zijn? Als dat vrijwel niet meer te achterhalen is omdat diensten zoals Appshopper ermee stoppen, kun je er moeilijk mee blijven doorgaan. Daar heb je een toepassing voor nodig die op gezette tijdstippen alle prijzen van de App Store inleest en kijkt welke er veranderd zijn. Ik ben geen programmeur, maar het lijkt me dat dat best wat serverkracht kost (en dus ook serverkosten). Niemand zal nog zin hebben om dergelijke diensten te bouwen en te onderhouden, ook niet als ‘hobby’.
En ja, het is inderdaad een veelgelezen rubriek, die we graag maken.
Zoals @Gonny van der Zwaag aangeeft: Jullie gebruiken geen server en lezen niks in. De lijstjes doen jullie baseren op het werk van derde websites zoals Appshopper. Hoe terecht is het dan dat iCulture hieraan zou moeten verdienen? In feite strijkt iCulture met de eer op van het werk van andere partijen…. Treurig voor die websites dat die inkomstenbron wegvalt, maar voor iCulture is het misschien wel terecht.
Of zie ik dit nu helemaal fout?
@iculture: positief blijven, en dat kunnen jullie goed; nieuwe regels: nieuwe kansen
Dat apps zoals appshopper niet meer gaan weten welke apps er in prijs gedaald zijn of niet dat betwijfel ik ten sterkste. Ontwikkelaars zullen zelf wel melden dat hun app in aanbieding staat. Als zij de app vragen in prijs dan willen ze immers ook dat we te weten komen. Het is maar kwestie van die boodschappen te capteren. Maar dat kan niet zo moeilijk zijn.
Wat de reviews betreft … misschien komt dit de objectiviteit ten goede. Veelal zijn reviews op third party sites er enkel maar op gericht om een app te kunnen verkopen. Als het voor een site echter niet meer uitmaakt of je wel of niet koopt dan verwacht ik dat de reviews ook eerlijker gaan worden. We gaan ook lezen dat iets niet deugt en we gaan ook te lezen krijgen dat een gratis app misschien even goed is dan een betalende app.
Dus enigste issue die blijft is het verdienmodel … Dat is natuurlijk geen onbelangrijke issue. Maar als deze opgelost kan worden dan verwacht ik dat de aanpassingen de consument finaal wel eens ten goed zouden kunnen komen.