Verwarrende winkels: ‘Apple Store moet duidelijker maken wat er te koop is’

Als je een Apple Store binnenloopt word je meestal vriendelijk begroet door een medewerker, die je de weg wijst of incheckt voor je afspraak. Toch kan het allemaal nog beter, blijkt uit gelekte informatie van de Global Leadership Meeting voor Apple Stores, die kortgeleden plaatsvond in Milaan.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Deirdre O’Brien geeft sinds dit voorjaar leiding aan de Apple Stores. Elk jaar komen de Store Leaders bij elkaar om de toekomstplannen te bespreken tijdens de Global Leadership Meeting (GLM), deze keer in Milaan. O’Brien is niet alleen verantwoordelijk voor retail, maar ook in het algemeen voor personeelszaken. Vergeleken met andere elektronicawinkels is het bezoeken van een Apple Store vaak een prettige ervaring. Maar het kan nog beter, zo blijkt uit informatie die in handen kwam van de Franse website Mac Generation. Zo zou het voor bezoekers niet altijd duidelijk zijn hoe een winkel is ingedeeld en krijgen ze niet altijd het advies waar ze naar op zoek zijn. Door de groei van het aantal Apple Store – en dus ook van het aantal medewerkers – heeft de kwaliteit van de dienstverlening niet altijd gelijke tred kunnen houden. Daar wil Apple nu wat aan doen.


‘Verwarrend aanbod in te drukke winkels’
Wat ook meespeelt is dat Apple steeds meer producten en diensten is gaan verkopen. Terwijl je de fysieke producten in de winkel kunt zien en vasthouden, is het bij diensten lastiger om duidelijk te maken waar je moet zijn als je bijvoorbeeld vragen hebt over iCloud-opslag of Apple Music. Er zijn zoveel dingen die getoond en uitgelegd moeten worden aan klanten, waardoor ze in verwarring afhaken.

Apple Store met Watch-sectie

Maar ook bij fysieke producten is niet alles even duidelijk. Zo blijken medewerkers grote moeite te hebben om aan klanten uit te leggen waarom de kleine iPhone XS duurder is dan de iPhone XR, die een veel groter scherm heeft.

Apple Store met Watch-sectie

Tijdens de Global Leadership Meeting toonde Apple een aantal video’s waarin ze mensen interviewden die met lege handen uit de Apple Store kwamen. De klachten varieerden van: “Winkel was te druk” tot “Er was geen medewerker beschikbaar die me kon of wilde helpen”. Tijdens de meeting probeerde Apple duidelijk te maken aan de Store Leaders dat ze op de hoogte zijn van de toenemende complexiteit en daar iets aan willen doen.

Op papier heeft Apple het goed voor elkaar, met speciale zones waar je accessoires rondom een bepaald thema vindt en een duidelijk herkenbaar Forum waar je sessies kunt volgen. En ook wat het personeel betreft zijn is alles duidelijk gedefinieerd. Zo zijn de rollen van een Genius en een Creative heel verschillend. Toch zie je als bezoeker niet meteen het verschil: beide dragen dezelfde t-shirts en lopen rond in de winkel. Het ziet er allemaal uniform uit, maar dat maakt het voor bezoekers juist verwarrend.

Apple Store Dusseldorf HomePod

Als de winkel stampvol is met bezoekers is het lastig voor medewerkers om te herkennen welke bezoekers daadwerkelijk op zoek zijn naar hulp en informatie, en welke bezoekers alleen maar wat rondhangen om met de producten te spelen. Het uitstallen van producten is belangrijk, maar de service en informatievoorziening er omheen ook.

Geen ‘Back to Basics’
We vroegen Apple Store-expert Filip Chudzinski van de website Storeteller (@storetellee) hoe hij er tegenaan kijkt. Hij denkt niet dat we grote veranderingen in de inrichting van de Apple Stores zullen zien, of dat de initiatieven die Angela Ahrends heeft ingevoerd, nu opeens worden teruggedraaid:

Het is nodig om iets meer structuur in de Stores aan te brengen, omdat bezoekers nu verward zijn. Dat betekent echter niet ‘Back to Basics’ en ook niet dat het ten koste gaat van het nieuwe design of van Today at Apple. In plaats daarvan zullen we eerder optimalisaties zien, zoals al hier en daar gebeurt. Een voorbeeld zijn de Express Zones om snel iets te kunnen afrekenen.

iPhone-informatiebordjes

We hebben dit voorjaar gezien dat Apple al een aantal zaken aan het testen is, zoals nieuwe Apple Watch-tafels en stickers. Met kleine informatiebordjes in plaats van verborgen apps. Daarvan zullen we denk ik nog meer zien.

Het lijkt erop dat Apple niet van plan is om centraal vanuit Cupertino het probleem op te lossen. Omdat de Stores qua grootte en locatie zo verschillend zijn en vaak een heel verschillend publiek trekken, zal er op lokaal niveau worden gekeken wat de beste oplossing is.

Apple Watch tafels nieuw

Meer aandacht voor personeel
De rol van Deirdre O’Brien is ook interessant als het erom gaat hoe de Apple Stores zich zullen gaan ontwikkelen. We hoeven niet te verwachten dat O’Brien alle eerdere keuzes van haar voorgangster gaat terugdraaien. Door iemand met een achtergrond in voor mensen aan te stellen als hoofd van de Apple Stores, zal er echter meer aandacht zijn voor personeel.

Click here to display content from Instagram.
Learn more in Instagram’s privacy policy.

Instagram-account van Deirdre O’Brien (@deirdre.at.apple) volgen welke initiatieven er momenteel spelen.

Foto’s nieuw store design: Michael Steeber via 9to5Mac

Apple Store

Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store Amsterdam ingang algemene foto

Reacties: 8 reacties

  1. Was in NY goede store moet ik zeggen en perfect geholpen👍 afgl aug 2019

  2. Vind de winkels vaak rommelig, druk.
    Als je een afspraak hebt kun je gaan zitten bij de bar. Voelt wat kaal.
    Verder staat nergens iets van informatie, niveau v.d. medewerkers verschilt sterk.
    Nooit duidelijk bij wie je moet zijn met een vraag, je wordt altijd verwezen naar een volgende persoon.

    Zelfs als je bijna €3000 neertelt voor een macbook krijg je een flinterdun plastic-acthig doorzichtig tasje. Draagt voor mij niet bij aan het premium gevoel.

    Kortom te karig, te druk en te ongestructureerd, maar dat is mijn mening

    Winkels zijn verder wel mooi en je kunt lang proberen met een apparaat als je wil.

  3. Ik heb geen Apple store nodig. Vaak is mij wel duidelijk wat ik nodig heb, en wil daarvoor niet in een rij staan. Vanuit de bank bestellen en volgende dag de voordeur openen voor het pakket is voor mij persoonlijk makkelijker. Moet al minimaal bijna 200km rijden voor de dichtstbijzijnde store…
    Het verhaal komt mij over als, goh laat ik eens gaan shoppen in de Apple store. Nou dat is balen dat ze mij er niet gewezen hebben dat ze ook MacBook pro’s verkopen. Zit ik hier met mijn Air…

  4. Dit artikel wekt de indruk dat Apple Stores door veel mensen hoog worden gewaardeerd. Mijn enige ervaring (ik woon niet in de Randstad) in Den Haag was echt tegenovergesteld. Onpersoonlijk, ondeskundig en niet-gemotiveerd personeel dat ook niet op zoek ging naar antwoorden. Geen slimme opstellingen om zelf antwoorden te kunnen vinden over producten. Volstrekt onoverzichtelijke zaak die niet uitnodigde op zoek te gaan. Opvallend aanwezige moeders met loslopende, kraaiende kinderen. Alles had meer weg van een Amerikaanse snackbar dan van een professionele high end verkoper.
    Blijkbaar ben ik op de verkeerde dag komen kijken.
    Misschien dat ik het nog een keertje moet proberen.

  5. Vindt de service echt beneden de maat.
    Heb je een afspraak kunnen ze je helpen als je lang wilt wachten. Zo niet mag je opzouten.

    Erg klant onvriendelijk.

  6. @Patrik: ik weet over het algemeen ook wel wat ik wil hebben; ik woon in Alphen aan den Rijn, kan dus “gewoon” kiezen naar welke Apple Store ik ga- ik werk ook nog eens in Amsterdam.

    Echter, er zullen ook mensen zijn, die wat meer informatie willen hebben (ik noem maar even het verschil tussen de iPads, of Macbooks). Die kunnen dan wel een goed advies gebruiken.

    Ook kan ik mij wel in vinden, dat er voor diensten, het één en ander wat meer uit te leggen valt. Er komen er binnenkort tenslotte wat Apple Diensten bij. Zou mooi zijn als je daarvoor bij iemand terecht kunt

  7. Vorig jaar December voor eerst eens iets gekocht in Apple store, ik wou nieuwe iPad en me oude inruilen.
    Je kan dan wel online kopen en de oude opsturen, dacht te veel gedoe ga wel langs reis toch gratis met Business kaart.

    Man Chaos in de winkel van Amsterdam heb 25 min staan wachten, de medewerkers die je helpen of inchecken lopen je constant niet aankijkend voorbij, toen maar iemand staande gehouden hallo mag ik ook geholpen worden(En ik was niet de enigste).

  8. Te vaak moet je dingen naar de gunst van een verkoper, of die in al zijn/haar goedertierenheid bereid is je te woord te staan. En wanneer dit het geval is word je ergens in de wacht gezet om later alsnog vergeten te worden (is mij een keer overkomen in Den Haag).