De impact van gratis apps
Voor gewone gebruikers is een gratis app altijd leuk. Je betaalt geen cent en je krijgt een mooie app waar vele uren werk in is gestoken. De ontwikkelaar krijgt helemaal niets maar krijgt er opeens wel een hoop (vaak onervaren) gebruikers bij. Is het net zo leuk voor de appmaker als voor de gebruikers? Ontwikkelaar Ben McCarthy van Obscura vertelt over zijn ervaringen toen Apple besloot om de app gratis weg te geven. En die zijn niet allemaal positief. Zo blijken de niet-betalende gebruikers erg veeleisend te zijn en weet niet iedereen het verschil tussen ‘App Store’ en ‘Apple Store’.
Misschien ben je ook wel een van de honderdduizenden gebruikers die de app Obscura gratis heeft gedownload via de Apple Store-app. Dat het gelukt is, is op zich al een felicitatie waard, want Ben vertelt in zijn blogposting dat hij behoorlijk vaak is aangeklampt door gebruikers die de app gratis wilden hebben, maar ‘m niet in de App Store konden vinden. Logisch, want Apple heeft ervoor gekozen om apps weg te geven op de meest onlogische plek: via de Apple Store-app, die bedoeld is voor hardware-aankopen. “Het is moeilijk om mensen uit te leggen dat Apple’s Apple Store-app niet hetzelfde is als Apple’s App Store-app”, vertelt Ben. “We waren al snel de tel kwijt hoe vaak we mensen in de juiste richting moesten sturen.”
Ook bleken de nieuwe gebruikers nogal wat eisen te stellen. “Er was veel meer vraag naar lokalisatie dan we verwachtten, in die mate dat het negatieve invloed had op onze Apple Store-waarderingen.” Het team besloot daarom nieuwe functies voor iOS 12 uit te stellen, zodat de app eerst naar meer talen kon worden vertaald.
Zo’n Apple Store-promotie levert je natuurlijk eeuwige roem op, maar daar kun je als ontwikkelaar je boodschappen niet van betalen. Heeft Apple daar ook aan gedacht? Niet echt: Apple geeft alles gratis weg en geeft geen vergoeding of betaling voor gederfde inkomsten. “Apple genereert simpelweg een aantal promocodes namens jou en stelt ze beschikbaar via de Apple Store-app”, laat de maker van Obscura weten. Toch leverde het voor de ontwikkelaar veel extra support op, omdat er onder de niet-betalende gebruikers ook veel mensen zitten die nog nooit iets met fotografie hebben gedaan.
In rood de omzet, in blauw het aantal downloads. De rode piek heeft ermee te maken dat sommige gebruikers de app via de normale weg gingen downloaden en daardoor geld ervoor betaalden. Die ‘onnozelheid’ van gebruikers leverde uiteindelijk meer geld op dan de totale in-app aankopen van gratis downloaders.
De actie zorgde ervoor dat Obscura in korte tijd honderdduizenden gebruikers erbij kreeg. Daarvan besloot slechts 0,75% over te gaan tot de aanschaf van extra functies. “Misschien zijn de mensen die zulke gratis apps downloaden minder geneigd om te betalen voor extra’s”, mijmert Ben. “Of misschien promoten we de in-app aankopen niet genoeg binnen de app”.
Positief was het feit dat na de promotie de app meer aandacht had gekregen, waardoor mensen Obscura ook na afloop van de gratis actie gingen aanschaffen. Door alle aandacht verscheen Obscura in allerlei artikelen, waardoor de app onder de aandacht kwam bij een nieuw publiek. De toename in downloads heeft waarschijnlijk ook de zichtbaarheid van Obscura in de App Store verbeterd. Achteraf is Ben ondanks alles toch blij dat hij eraan heeft meegedaan, ondanks alle nadelen. Voor andere ontwikkelaars is het interessant om te weten wat je kunt verwachten, als je als ontwikkelaar aan zo’n promotie meedoet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 11 reacties