Ouders die nog niet de knop voor het uitschakelen van in-app aankopen hebben gevonden, kunnen bij Apple terecht om geld terug te vragen. Apple blijkt een e-mail naar klanten te hebben gezonden, waarin staat dat in-app aankopen door minderjarigen in aanmerking komen voor restitutie. Het is één van de stappen die Apple onderneemt om te voorkomen dat in-app aankopen in een kwaad daglicht komen te staan. Het probleem ligt erin, dat minderjarige kinderen op kosten van hun ouders gaan shoppen in games en andere apps. Je kunt als bezorgde ouder de in-app aankopen gemakkelijk uitschakelen, maar blijkbaar doen veel ouders dat niet.
Een andere zeer eenvoudige maatregel is om je iTunes-wachtwoord niet aan kinderen te geven als er een creditcard met onbeperkte limiet aan is gekoppeld.
Apple heeft de afgelopen jaren al diverse maatregelen genomen om excessieve in-app aankopen onder controle te houden. Al sinds de game Smurfs Village in 2010 wordt er geklaagd over de aankopen. Tegelijk is het een goudmijn voor Apple. Maar ondanks maatregelen, verduidelijking van de uitleg en nieuwe beperkingen in iOS 7.1 blijven kinderen aankopen doen. Er werd al een schikking getroffen in de VS en in Europa loopt nog een onderzoek.
Het lijkt erop dat het probleem pas kan worden opgelost als Apple het doen van in-app aankopen totaal onmogelijk maakt, ook voor volwassenen. De jongen op de foto bovenaan dit artikel joeg er €4400 doorheen, waarna zijn vader aangifte deed. Hij hoefde weinig moeite daarvoor te doen, want pa is politieagent.
Het is mogelijk dat de e-mails iets te maken hebben met de FTC-schikking die Apple eerder sloot. Daarin beloofde Apple om voor 31 maart een systeem te hebben ingericht, om kinderen te beschermen tegen in-app aankopen. Dat systeem is in iOS 7.1 ingevoerd. Ook dwong de FTC af dat Apple geld terugbetaalt aan verontruste ouders. Tim Cook was het niet met de acties van de FTC eens, omdat ze vlak daarvoor in een class action lawsuit al hadden beloofd om de bedragen terug te betalen. De actie van de FTC was onnodig. Of de nu verstuurde e-mailberichten iets met de FTC-schikking te maken hebben, is overigens onduidelijk. De timing klopt wel, zo vlak voor het einde van maart.
Hieronder lees je de e-mail die Apple naar klanten stuurde, die recent een in-app aankoop hadden gedaan.
Dear iTunes account owner,
Apple is committed to providing parents and kids with a great experience on the App Store. We review all app content before allowing it on our store, provide a wide range of age-appropriate content, and include parental controls in iOS to make it easy for parents to restrict or disable access to content.
We’ve heard from some customers that it was too easy for their kids to make in-app purchases. As a result, we’ve improved controls for parents so they can better manage their children’s purchases, or restrict them entirely. Additionally, we are offering refunds in certain cases.
Please follow the steps to submit a refund request:
Find your in-app purchase records. Check your email for iTunes receipts or use a computer to sign in to your iTunes account and view your Purchase History.
Use this link to submit your refund quest to Apple.
Provide the requested information and enter “Refund for in-App Purchases made by a minor” in the Details section.
Apple will review your request and contact you via email about your refund status. All refund requests must be submitted no later than April 15, 2015.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties