Apple heeft een aparte Apple Support-app voor Nederland uitgebracht. Deze app is bedoeld als een nieuwe manier om support te krijgen als je problemen hebt met je Apple-spullen. Het lijkt erop dat Nederland als proefland is uitgekozen, want het is het eerste land wereldwijd waar zo’n app verschijnt.

Apple Support-app: alleen in Nederland
De app lijkt op Apple’s Support-website: je krijgt een lijst van de producten die je bezit, met de mogelijkheid om afspraken te maken voor reparaties. Ook kun je chatten met supportmedewerkers. Verder is er een lijst met recente reparatieverzoeken en andere informatie die te maken heeft met je producten. De app leek er al aan te komen, want in de normale Apple Store-app was het de afgelopen tijd niet meer mogelijk om een afspraak bij de Genius Bar te maken. Die functionaliteit is nu verplaatst naar de aparte app.
Persoonlijke gids bij problemen
De Apple Support-app belooft een persoonlijke gids te zijn voor je reparaties en andere misère met producten. Je kunt er veelgestelde vragen mee opzoeken maar ook bellen, chatten of e-mailen met product-experts of je laten terugbellen op een moment dat het beter uitkomt.
Zoals gezegd is de app momenteel alleen in Nederland te krijgen, niet in België en andere landen. Dat de app ook in het Engels, Chinees, Duits, Turks en talloze andere talen te gebruiken is, wijst erop dat het niet bij Nederland blijft.
Vorig jaar waren er al geruchten dat Apple bezig was met een support-app, maar het was nog onduidelijk of het om een losse app ging of dat de functies zouden worden ingebouwd in de bestaande Apple Store-app.
De nieuwe app heeft een blauw icoontje met wit Apple-logo gekregen, zoals je kent van de shirts van de medewerkers. Onlangs vernieuwde Apple nog de supportpagina’s, waardoor je alleen nog gekoppelde apparaten te zien kreeg. De weergave bleek toen nog niet goed te werken, ook een teken dat Apple achter de schermen nog druk bezig was.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

90MB voor een Support App? Hoeveel in-app games voor het wachten op een Genius zouden daar in zitten?
Toch wel opmerkelijk dat juist Nederland de eerste is die deze app krijgt. Normaal is het echt de US, of de belangrijkste landen voor Apple (US, UK, Duitsland, Frankrijk, China etc.). Wel goed om te zien natuurlijk.
Sowieso ziet de app er netjes uit, en ik denk dat het voor velen echt een verschil zal maken. Niet meer naar de website hoeven te gaan (mede omdat het toch een website is, en geen native app). Dat is echt wel prachtig gedaan van Apple.
90 MB? Dat klopt niet hoor, iCulture. Hier is de app zelf 36,9 MB (+ 14,4 MB aan data).
Eindelijk.
Goed initiatief van Apple! En grappig dat Nederland als eerste ermee aan de slag kan. Meestal staan we achteraan in de rij.
Dank voor de tip! 👌🏻
Super! Dank voor het delen.
Jammer dat de afspraken die je online bij een AASP kan maken in de App niet getoond worden, maar bij Genius Bar wel werkt. Gemiste kans..
Heb je een iPhone gaat ie stuk. Kan je niet bij de app…. en dan?
App vanavond gelijk maak eens gebruikt omdat de iPhone 6s batterij nog steeds bij 40-60% accu uitvalt.
Ik had binnen 30 seconden chat contact met Jarod in de USA die me keurig heeft geholpen maar helaas nog geen oplossing kon aanbieden (men is er mee bezig).
Een paar opmerkingen:
– Chat trans scripts worden helaas niet bewaard en ook niet via iCloud gesynced naar je andere apparaten.
– Zou best wel een eigen avatar icoontje kunnen gebruiken
– je weet van te voren niet wie je te spreken krijgt…dus Engels kan handig zijn
– zou ook eigenlijk in macOS ingebouwd moeten zijn als app.
@Stalby: Dan gebruik je de app of de website op een ander apparaat. Of je gaat naar een winkel. Net zoals voordat deze app bestond dus.
De nieuwe app is alleen maar een extra manier om bij de informatie te komen.
Joepie, nog een extra manier van Apple om je aan het lijntje te houden als je een probleem hebt ..
@mhoutman: Om dezelfde reden is bij mij het beeldscherm en de batterij vervangen. Het toestel is nu weer in onderzoek omdat de gebruik en stand-by tijd gelijk blijven en ook omdat er 3 min. na opstart een melding komt dat er geen verbinding met mijn provieder is, welke onjuist is.
Ook mijn iPhone 6 blijft nu ineens vaak rond de 30-40% vasthangen. En dat was van de een op de andere dag. Daarna IOS 10 erop gezet, maar dat maakt geen verschil. Dan is hij heel snel leeg, hang je hem aan de lader, begint hij gelijk vanaf 31%??
Je iPad pakken. Die heeft iedereen toch ook?
@Patrik: hier precies zo!
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt erop dat de Geniusbar niet meer tot de opties behoort. Ik kan nergens vinden dat je gewoon fysiek wilt langskomen in de Applestore, wat eerst juist wel kon.