Veel van de geruchten de laatste tijd gaan natuurlijk over de nieuwe iPhone en de kleinere iPad, ook wel de iPad mini genoemd. Maar we zouden bijna vergeten dat Apple nog aan een ander product werkt waar al sinds 2007 over gesproken wordt: een eigen Smart TV. Eind 2011 circuleerden er al prototypes van het televisietoestel in Aziatische fabrieken en Steve Jobs-biograaf Walter Isaacson windt er ook geen doekjes om dat het eraan zit te komen. De introductie zou gepland staan voor eind 2012, maar volgens de laatste berichten komt het langverwachte product mogelijk niet eerder dan 2014 op de markt. En er is nog meer slecht nieuws: wij zullen in Nederland en België waarschijnlijk nog langer moeten wachten.
De belangrijkste oorzaak die voor de vertraging (strikt genomen is er geen vertraging omdat Apple niets officieel heeft aangekondigd) genoemd wordt zijn de afspraken die Apple over content moet maken. Omdat afspraken over rechten voor muziek, films en tv-programma’s nu nog veelal per land gemaakt moeten worden lijkt het onvermijdelijk dat Apple zich eerst op de Verenigde Staten richt. Dat stelt analist Giles Cottle die gespecialiseerd is in breedbandcontent en online video. “Het lijkt logischer voor Apple om de televisie eerst in de Verenigde Staten te introduceren voordat men de wereldwijde markt betreedt.”
Collega-analist Veronica Thayer deelt die mening en stelt dat de televisie niet succesvol kan zijn zonder goede content. Bovendien heeft Apple ook het grootste aanbod in de Amerikaanse digitale winkel en ligt het volgens IHS-analist Paul Erickson voor de hand om eerst de content in andere landen te verbeteren. Om een voorbeeld te noemen: in Nederland kunnen we sinds kort films huren en kopen, maar tv-programma’s zijn nog steeds niet beschikbaar.
Bij een Smart TV staat het lineair televisie kijken (dat wil zeggen: kijken terwijl een programma wordt uitgezonden) niet meer zo centraal als bij een ‘gewone’ televisie. On-demand content, kijken wanneer je zelf wilt, speelt daarentegen een veel grotere rol, aangevuld met extra informatie over bijvoorbeeld sportwedstrijden. De Smart TV is dan ook een categorie die nog moet groeien, maar in 2014 naar verwachting toch al een marktaandeel van 40 procent heeft.
Toch maken fabrikanten van dergelijke toestellen zich nu al zorgen over het toestel dat Apple mogelijk gaat aanbieden. Volgens de Aziatische geruchtensite Digitimes zijn sommige fabrikanten een samenwerking met elkaar aangegaan om sterker te kunnen staan als Apple’s Smart TV op de markt komt. Het lijkt misschien enigszins voorbarig, maar als Apple deze markt net zo kan vormen als het ook met de iTunes (Music) Store en de iPhone heeft gedaan, dan zijn hun zorgen wellicht niet geheel onterecht.
Als we de geruchten mogen geloven, draait Apple’s Smart TV een variant van iOS, krijgt het toegang tot de App Store en kun je er iTunes-content mee afspelen. Vanuit iCloud krijg je toegang tot je tv-series, foto’s en films. De bediening met Siri sluit naadloos aan op de opmerking van Steve Jobs dat het de “eenvoudigste gebruikersinterface zal hebben, die je je kunt voorstellen”.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties