Dat er een Apple tv-dienst aan zit te komen, is nog nauwelijks een geheim. Apple’s uitnodiging voor 25 maart bevat een filmanimatie en eindigt met de slogan ‘It’s show time’. De vraag is wat die nieuwe tv-dienst te bieden heeft. Volgens Bloomberg is Apple in allerijl bezig om deals te sluiten met externe bedrijven, om voldoende content te kunnen bieden. De eigen tv-series en films zijn nog nauwelijks af. Apple heeft wel allerlei deals gesloten met filmstudio’s, producenten en acteurs maar die producties zijn nog niet afgerond.
Apple Shows: weinig eigen producties
De vraag is of veel mensen daar wakker van zullen liggen. Apple’s eerdere tv-serie ‘Planet of the Apps’ was geen groot succes en ‘Carpool Karaoke’ was al populair voordat Apple afleveringen van de serie kocht. De meeste eigen content is pas dit najaar klaar, terwijl de aankondiging van Apple’s Netflix-concurrent al over minder dan twee weken moet plaatsvinden. Bloomberg voorspelt dat we op 25 maart bekende sterren en media-kopstukken op het podium zullen zien, om de dienst extra gewicht te geven. Apple zal dan ook vertellen hoe het de concurrentie met Netflix en Amazon denkt aan te gaan. Maar eerst moeten er nog snel deals worden gesloten en de deadline daarvoor is aanstaande vrijdag, beweert Bloomberg. Aanbieders van betaaltelevisie zoals HBO, Showtime en Starz moeten besluiten of ze Apple als partner willen.
De aanstaande tv-dienst zal waarschijnlijk op de iPhone, iPad en Apple TV te bekijken zijn en bestaat volgens Bloomberg uit twee onderdelen: eigen shows die in opdracht van Apple zijn gemaakt en programma’s van externe mediabedrijven. Apple zou in gesprek zijn met AT&T (eigenaar van HBO), CBS (Showtime) en Lions Gate (Starz). Via de huidige TV-app op de Apple TV krijgen Amerikanen al toegang tot HBO, maar als je wilt kijken word je doorgestuurd naar de app van de aanbieder zelf. Bij de aanstaande tv-dienst is het de bedoeling dat gebruikers via een app van Apple zelf kunnen kijken.
Apple Shows: hoge verwachtingen, weinig content?
Netflix en Hulu, twee grote concurrenten van Apple, zullen niet meedoen aan Apple’s tv-dienst omdat ze de controle niet uit handen willen geven. Netflix heeft zelfs de mogelijkheid om betaald abonnee te worden uit de app gehaald, om te voorkomen dat ze een percentage van de inkomsten moeten afdragen aan Apple. Apple zoekt naar nieuwe bronnen van inkomsten en diensten waarbij je maandelijks betaalt zouden daarvoor een oplossing kunnen zijn. Apple verwacht dat er in 2021 $50 miljard omzet wordt gedraaid met diensten. Die mijlpaal lijkt haalbaar, want vorig jaar lag de omzet al op $39,7 miljard.
Grote vraag is in hoeverre de aanstaande tv-dienst interessant is voor mensen in andere landen, als de shows aanvankelijk alleen in de VS te bekijken zijn. Ook is er bezorgdheid of de content wel interessant genoeg is. Apple zou de voorkeur geven aan familievriendelijke shows en heeft daarom veel ideeën afgewezen omdat ze over controversiële onderwerpen gaan of over waarden die niet passen bij het merk Apple. Ook zou Apple zich volgens de producenten te veel bemoeien met de inhoud, waardoor er vertraging is opgetreden. En dan is er nu ook nog het probleem dat veel eigen tv-series, documentaires en films niet beschikbaar zijn als de dienst van start gaat.
Apple-creditcard in samenwerking met Goldman Sachs
Hoewel de tv-dienst centraal staat in de ‘It’s show time’-uitnodiging zullen we waarschijnlijk nog wel meer te zien krijgen. Bloomberg beweert dat Apple op 25 maart een abonneedienst voor tijdschriften, nieuwe Apple Pay-functies en een creditcard-samenwerking met Goldman Sachs gaat aankondigen. Deze creditcard staat intern bekend onder de codenaam ‘Project Cookie’. Apple zou daarom voor het event op 25 maart ook veel financiële journalisten hebben uitgenodigd. Het project zou binnen Goldman Sachs onder leiding staan van David Stark, die vorig jaar partner werd. Er zouden 30 tot 40 mensen op het project zitten, terwijl vanuit Apple medewerkers van het Apple Pay-team betrokken zijn. Allemaal leuk en aardig, maar zolang er geen Apple Pay in Nederland is hebben we er weinig aan.
iCulture staat op 25 maart uiteraard voor je klaar met artikelen over alle aankondigingen, tweets om meteen alle details te horen en een round-up voor mensen die snel bijgepraat willen worden. Bovendien kun je natuurlijk meepraten en je mening geven over alle aankondigingen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 7 reacties