Reclame op Apple TV+? Het begint er steeds meer op te lijken

Reclame op Apple TV+? Het begint er steeds meer op te lijken

Apple lijkt vaart te zetten achter het plan om reclames te tonen in Apple TV+, de streamingdienst van Apple. Er gaan al langer berichten dat Apple meer met reclames wil gaan doen, onder andere bij eigen diensten.
Benjamin Kuijten -

Apple TV+ bestaat alweer ruim vier en een half jaar en sinds Apple sindsdien geen wijzigingen aan het abonnement doorgevoerd (behalve een prijsverhoging). Maar er is nog steeds slechts één type abonnement beschikbaar, terwijl veel andere streamingdiensten meerdere soorten en maten bieden. Maar daar zou zomaar dit jaar verandering in kunnen gaan komen. Al in 2022 waren er hints dat Apple reclames voor Apple TV+ overwoog en inmiddels lijken die plannen een stuk verder gevorderd.

Er zijn opnieuw aanwijzingen dat Apple toewerkt naar een versie van Apple TV+ met reclame. Volgens The Telegraph heeft Apple contact gezocht met BARB, een Britse instantie dat al bijhoudt hoeveel er naar Apple TV+ en andere diensten gekeken wordt. Netflix, Disney en Amazon werken ook al samen met BARB voor het tracken van reclames en dergelijke. Dat Apple nu met deze organisatie gesprekken gevoerd heeft, duidt erop dat Apple in ieder geval in het Verenigd Koninkrijk plannen heeft om reclames toe te voegen aan Apple TV+.

Het is echter nog maar de vraag of we dit ook snel in Nederland gaan zien. Reclames bij streamingdiensten zijn in Nederland nog niet zo gebruikelijk. Zowel Netflix als Disney bieden het goedkopere abonnement met reclame nog steeds niet in Nederland aan.

Volgens Business Insider heeft Apple meer mensen aangenomen die gespecialiseerd zijn in reclames. Een voorbeeld is Joseph Cacy, die 14 jaar het hoofd van advertenties was bij NBCUniversal. In 2023 is er ook een ander drietal reclamemensen aangenomen: Jason Brum (DirectTV, NBCUniversal), Chandler Taylor (Peacock) en Jacqueline Bleazey (FanDuel). Dit zou erop kunnen wijzen dat Apple steeds serieuzer wordt als het gaat om reclames in Apple TV+, bijvoorbeeld een goedkoper abonnement. Maar Apple heeft ook met sponsoren te maken, rondom evenementen als de MLS Season Pass en Friday Night Baseball.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 12 oktober 2022, dat aangepast is op de actualiteit

Apple TV+ in 2023 met reclame?

Volgens Digiday, een media- en marketingwebsite, is Apple al tijden in gesprek met mediabedrijven voor het verkopen van reclamemogelijkheden in Apple TV+. Wat gaat dit voor jou betekenen?

Todd Teresi, die aan het hoofd staat van Apple’s advertentieteam, zou de afgelopen tijd met netwerkbazen in gesprek geweest zijn voor het verkopen van reclamezendtijd op Apple TV+. Apple zou de resterende maanden van 2022 nog meer gesprekken gepland hebben. Apple zou tegen de mediabedrijven gezegd hebben dat ze dit komende kwartaal nog niks in kunnen kopen. Dat suggereert dat de reclame in Apple TV+ op z’n vroegst begin 2023 van start gaat.

LG tv met Apple TV Plus app.

De laatste tijd heeft Apple enkele sportlicenties aangekocht, die gestreamd worden via de TV-app in een aantal landen, waaronder de VS. Rondom die sportwedstrijden worden wel al reclames getoond, maar die lopen via onder andere MLB. Als Apple inderdaad reclames gaat tonen (bijvoorbeeld vooraf of na haar eigen films en series), heeft dat mogelijk ook gevolgen voor de prijs. Apple zou bijvoorbeeld een goedkopere (of zelfs gratis) bundel met reclame kunnen aanbieden.

Andere streamingdiensten zijn ook van plan om reclames te gaan tonen. Disney+ start in december 2022 in de VS met het tonen van reclames, maar kiest wel voor een iets andere aanpak. In plaats van een goedkopere bundel, kiest Disney ervoor om de huidige bundel te voorzien van reclames, dus voor dezelfde prijs. Wil je geen reclames, dan moet je overstappen naar het duurdere abonnement.

Bekijk ook
Disney+ met advertenties in november naar Europa, prijsverhoging voor duurste optie

Disney+ met advertenties in november naar Europa, prijsverhoging voor duurste optie

Disney+ met reclame komt vanaf 1 november in Europa beschikbaar. Tegelijkertijd komen er nieuwe bundels en wordt de meest uitgebreide versie duurder. Ook gaat Disney maatregelen nemen tegen het delen van je account.

Apple lijkt meer te zien in reclames

In de zomer van 2022 meldde Bloomberg nog dat Apple flink meer investeert in reclames en het advertentieteam uitgebreid zijn. Todd Teresi rapporteert nu rechtstreeks aan dienstentopman Eddy Cue en in 2022 verschenen er ook meer reclames in de App Store. Het zou voor Apple een nieuwe inkomstenbron kunnen zijn, maar wil daarmee wel de privacy van gebruikers waarborgen. In eerste instantie klinkt de komst van reclames bij Apple’s apps als iets negatiefs. Hoewel er ook zeker negatieve kanten aan zitten, kan het ook voordelen hebben.

Bekijk ook
‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

In de App Store zijn we al gewend aan betaalde reclames voor allerlei apps. Nu zou Apple van plan zijn om dit ook uit te breiden, naar andere apps zoals Kaarten en Podcasts.

Revisiegeschiedenis:

  • 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
  • 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
  • 2024 - 11 maart: Artikel geactualiseerd met de nieuwste ontwikkelingen.

Reacties: 24 reacties

  1. Wanneer eender welke streamingdienst reclame voor een film, serie of sport of tijdens en of erna gaat uitzenden, zeg ik het abonnement vrijwel direct op.
    Zit niet te wachten op reclames bij een streamingdienst, ik neem geen abonnement om dan naar reclames te kijken daar betaal ik niet voor. Als ik reclame wil zien ga ik wel naar de publieke zenders.
    Groet, Ronald

  2. Graaicultuur. Snel cashen. Daarna verdwijnen en met een ander louche manier/bedrijf/kanaal/whatever terugkomen.
    Publiek blijft het blijkbaar accepteren.

  3. Dan zeg ik gelijk de hele bende op.

  4. Wat was mijn qnap een goeie investering 👌

  5. Origineel geplaatst door Bernard
    Dan zeg ik gelijk de hele bende op.

    En gelijk heb je. Ik heb echt een pesthekel aan reclames en als je dan een streamings abonnement hebt verwacht je die zooi niet. Ik betaal aan niemand die ook maar een seconde reclame uitzend. Ik ben niets te beroerd om geld te betalen aan een abonnement zonder reclame maar als dat ineens veranderd dan verander ik ook en zeg ik ook de boel op. Maar helaas zal het erop uitdraaien dat op een gegeven moment niemand meer iets aanbiedt zonder reclame. Dan maar helemaal geen abonnement en alles downloaden wat ze zelf in de hand spelen op deze manier. Maar reclame kijken weiger ik. Heb al genoeg van die ellende voor mijn netvliezen gezien.

  6. Ik vond het al niets (proefabonnement gehad) en nu nog meer reden deze dienst te mijden…

  7. Gaat het de deur uit

  8. 📀 dvd’s lenen bij de bieb of heb videotheek

  9. Zodra het me irriteert zeg ik de dienst op.
    Ik betaal juist zodat ik die reclame troep niet hoef te zien.

  10. Dan meteen weg. Gratis met reclame of betaald zonder!!

    • Als ze het huidige abonnement reclamevrij houden en alleen goedkopere abonnementen met reclame toevoegen, ben ik tevreden.

  11. @Nick Seamore: Helemaal mee eens. Terug naar de torrents dan maar.

  12. Ik vond Apple TV al niets vanwege het aanbod, veel te veel op niche groeperingen die als mainstream worden beschouwd. En voeg reclame toe en je abonnees zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

  13. Als ik reclame wil zien dan koop ik wel een Android telefoon, is nog goedkoper ook. Apple is behoorlijk aan het afglijden! Alles wordt tot het bot 🦴 uitgeknepen!

  14. Men heeft lang genoeg gewacht tot streaming dominant is, en mensen niet meer zonder kunnen.
    Daarna komen de reclameblokken. Men heeft geen alternatief.

    Zo is het met de normale TV toch ook? Daar betaal je ook en krijg je reclame te zien.

    Als alle streamingdiensten dit gaan doen heb je geen andere legale keuze.

  15. Origineel geplaatst door Rob
    Men heeft lang genoeg gewacht tot streaming dominant is, en mensen niet meer zonder kunnen.

    Daarna komen de reclameblokken. Men heeft geen alternatief.
    Zo is het met de normale TV toch ook? Daar betaal je ook en krijg je reclame te zien.
    Als alle streamingdiensten dit gaan doen heb je geen andere legale keuze.

    Zeker wel. Keuze heb je altijd! 🔌

  16. Ik ben gestopt met tv vanwege reclame, en overgestapt op streaming. Als daar reclame op komt dan zeg ik het op. Downloaden wordt dan weer een optie voor mij.

  17. De kracht van Apple vs Google is dat ze geen incentive hebben om je gegevens te verzamelen, omdat ze vrijwel geen reclames tonen. Dit kan een glijdende schaal worden binnen de bedrijfscultuur van Apple om daar mee te beginnen, omdat ze er voordeel mee hebben als ze dadelijk wel reclames gaan tonen. Ik hoop niet dat ze het gaan doen!

  18. (Red.) Artikel geactualiseerd met de nieuwste ontwikkelingen.

  19. Dan zeg IK gelijk op

  20. Straks kunnen we weer illegaal gaan downloaden. Dan kunnen ze weer beginnen toeteren dat we allemaal fout bezig zijn.

  21. Voor 9,99 wil ik absoluut geen reclames zien. Dan is Apple mij als betalende User snel kwijt.
    Dit zouden meer mensen collectief moeten doen.

    En yep dan maar terug naar Popcorntime/Limeware tijdperk 🤓

  22. Als er een abonnementsvorm bij komt die wat voordeliger is met reclame dan is dit voor mij als casual Apple TV+ kijker best ideaal. Ik neem aan een advertentie of twee vooraf aan een film of aflevering? Prima hoor, maar dan moet het prijsverschil wel substantieel zijn.

  23. (Red.) Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.