Apple TV+ bestaat alweer ruim vier en een half jaar en sinds Apple sindsdien geen wijzigingen aan het abonnement doorgevoerd (behalve een prijsverhoging). Maar er is nog steeds slechts één type abonnement beschikbaar, terwijl veel andere streamingdiensten meerdere soorten en maten bieden. Maar daar zou zomaar dit jaar verandering in kunnen gaan komen. Al in 2022 waren er hints dat Apple reclames voor Apple TV+ overwoog en inmiddels lijken die plannen een stuk verder gevorderd.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 12 oktober 2022, dat aangepast is op de actualiteit
Apple TV+ in 2023 met reclame?
Volgens Digiday, een media- en marketingwebsite, is Apple al tijden in gesprek met mediabedrijven voor het verkopen van reclamemogelijkheden in Apple TV+. Wat gaat dit voor jou betekenen?
Todd Teresi, die aan het hoofd staat van Apple’s advertentieteam, zou de afgelopen tijd met netwerkbazen in gesprek geweest zijn voor het verkopen van reclamezendtijd op Apple TV+. Apple zou de resterende maanden van 2022 nog meer gesprekken gepland hebben. Apple zou tegen de mediabedrijven gezegd hebben dat ze dit komende kwartaal nog niks in kunnen kopen. Dat suggereert dat de reclame in Apple TV+ op z’n vroegst begin 2023 van start gaat.
De laatste tijd heeft Apple enkele sportlicenties aangekocht, die gestreamd worden via de TV-app in een aantal landen, waaronder de VS. Rondom die sportwedstrijden worden wel al reclames getoond, maar die lopen via onder andere MLB. Als Apple inderdaad reclames gaat tonen (bijvoorbeeld vooraf of na haar eigen films en series), heeft dat mogelijk ook gevolgen voor de prijs. Apple zou bijvoorbeeld een goedkopere (of zelfs gratis) bundel met reclame kunnen aanbieden.
Andere streamingdiensten zijn ook van plan om reclames te gaan tonen. Disney+ start in december 2022 in de VS met het tonen van reclames, maar kiest wel voor een iets andere aanpak. In plaats van een goedkopere bundel, kiest Disney ervoor om de huidige bundel te voorzien van reclames, dus voor dezelfde prijs. Wil je geen reclames, dan moet je overstappen naar het duurdere abonnement.
Apple lijkt meer te zien in reclames
In de zomer van 2022 meldde Bloomberg nog dat Apple flink meer investeert in reclames en het advertentieteam uitgebreid zijn. Todd Teresi rapporteert nu rechtstreeks aan dienstentopman Eddy Cue en in 2022 verschenen er ook meer reclames in de App Store. Het zou voor Apple een nieuwe inkomstenbron kunnen zijn, maar wil daarmee wel de privacy van gebruikers waarborgen. In eerste instantie klinkt de komst van reclames bij Apple’s apps als iets negatiefs. Hoewel er ook zeker negatieve kanten aan zitten, kan het ook voordelen hebben.
- 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
- 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
- 2024 - 11 maart: Artikel geactualiseerd met de nieuwste ontwikkelingen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
- Weekend kijktips: Back to Black, Twisters, Yellowstone en meer (09-11)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (08-11)
Reacties: 24 reacties