Apple heeft een hoger beroep over het garantiebeleid in Italië verloren. Toen Apple de originele rechtszaak verloor, werd er een boete van 900.000 euro opgelegd. Apple heeft consumenten volgens de Italiaanse mededingingsautoriteit niet juist geïnformeerd over hun recht op garantie. Er zou in Italië een garantie van twee jaar gelden, maar Apple zou dit niet aan klanten hebben verteld.
Volgens de nieuwe uitspraak moet Apple op de verpakking van producten in Italië melding maken van een garantieperiode van twee jaar. Op 9 mei zal het gerechtshof weer samenkomen, om de uitvoering hiervan en andere zaken te bespreken.
Op 19 maart klaagde de Consumentenbond nog over Apple’s onduidelijk aangegeven garantiebeleid. Werd hier geen verandering in gebracht, dan zou de bond juridische stappen overwegen. Naast de Nederlandse Consumentenbond maakten verschillende Europese consumentenorganisaties soortgelijke meldingen.
Volgens de Consumentenbond hebben klanten in Nederland recht op een garantieperiode die gelijk staat aan de gemiddelde levensduur van een product. Bij bijvoorbeeld een iPhone krijg je slechts één jaar garantie van Apple, terwijl je deze voor langere tijd zou gebruiken. Wil je daar een tweede jaar bij, dan kun je de garantie verlengen door AppleCare+ te kopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 24 reacties