Apple heeft een hoger beroep in de rechtszaak over garantie in Italië verloren. De rechter wil dat Apple op de verpakking van producten voortaan vermeld dat er een garantieperiode van twee jaar geldt in Italie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 24 reacties
dekon
Dat is een rechtszaak waarvan ik blij ben dat Apple die niet gewonnen heeft. Soms denken Amerikanen dat hun wetten boven alle andere buitenlandse wetten staan….NIET dus.
Jonathan van Luijn
Onzin, op een iPhone heb je 2 jaar garantie in Nederland.
Jos
Maar dat zal waarschijnlijk helaas niet gaan gelden voor de meest
voorkomende schades: glasbreuk.
Ik vraag me ook af of het dan geldt voor andere schades die betrekking hebben op het gebruik, zoals knopjes die afbreken
Is er een jurist in de blog die daar iets over kan zeggen?
Daarnaast geldt de garantie alleen op het materiaal, niet op arbeid.
Ik ken de voorwaarden onvoldoende, maar een Apple Care (zeker+) zou best nog wel interessant kunnen zijn. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
dekon
@Jonathan van Luijn: In zowat héél Europa heb je twee jaar. Veel mensen weten dit niet en daar probeert apple gebruik van te maken door hun apple care aan te bieden na een jaar terwijl je in feite sowieso recht hebt op 2 jaar en apple dus onrechtmatig geld verdient met hun apple care.
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Maar heel veel mensen denken ook dat Apple iets verkeerd doet met “maar” 1 jaar garantie, dit mag zolang Apple de fabrikant is. Fabrikanten hoeven geen garantie te verlenen, dit moet pas als de fabrikant ook een verkoper is zoals kopen via de online store van Apple of in de Apple Store in Amsterdam.
In de garantiebepaling staat ook in dat Apple zich zou houden aan de wet, kijk maar eens op de Apple Store iPhone app onder garahtie en dan naar punt 10.3.
william
Dan zou je eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om tot 2 jaar na aankoop een AppleCare pack aan te kopen …
yocko
Nope. Je kunt in Nederland geen appleCare kopen, was dat maar zo. Hier kun je alleen appleCare voor iPhone kopen. (sinds kort)
Hier kan ik me zo kwaad over maken mensen jullie snappen het niet ik zal het proberen uit te leggen. In heel Europa heb je inderdaad recht op 2 jaar garantie…. Ik koop een tv bij de mediamarkt en heb 2 jaar garantie …klopt.. Maar de eerste 6 maanden heb je recht op een nieuw deugdelijk product daarna zal u moeten bewijzen dat het niet aan u lag maar aan het apparaat ookal ligt het aan het apparaat betaald u wel de verzend kosten en de reparatie kosten..hier doet Apple al heeeel makkelijk in met dat eerste jaar. Kapot? Agh hier heb je een nieuwe. Nu AppleCare, als mensen niet weten wat AppleCare is tja dan is het erg misleidend. Want garantie verlenging met 2 jaar is maar 5% van wat AppleCare inhoudt je heb ook service And support 3 jaar lang je kan 3 jaar lang Apple bellen voor al je technische, software matige , hardware matige vragen. Wat normaal 35 euro per gesprek kost omdat u met een Apple deskundige belt.
Gaat je iMac kapot? Dan komt Apple hem bij U halen of thuis repareren, iPad kapot? krijgt een nieuwe.
MacBook kapot? Krijgt u een leen laptop zodat u niet zonder laptop komt te zitten. De garantie is ook gelijk wereldwijde garantie. En nog veel meer… En dit alles goedkoper dan een reparatie zelf
iMac Apple care 179 euro
iPad Apple care. 79 euro
MacBook pro/air 13″ 249
Macbook pro 15″ 17″ 349
Dat haal je er echt uit hoor en os zeker slim om te nemen.
als je de duurste om rekent is dat 5 euro per maand doen we daar nou moeilijk over?…. IPhone club even naar jullie toe… Waarom zetten jullie zulk nieuws in het slechte licht? Maak anders een artikel over de voordelen van AppleCare ?:)
Wes
@Jonathan van Luijn: Apple maakt daarin ook nog onderscheid in particulier en zakelijk. Zakelijk aangeschafte iPhones krijgen maar 1 jaar garantie t.o.v. 2 jaar op particulier aanschaf. Bij die 2 jaar moet je dan nog wel speciale formulieren invullen, zodat Apple nog wel wat mogelijkheden heeft om onder die verlengde garantie uit kan/wil komen..!
Leon
Origineel geplaatst door yocko Nope. Je kunt in Nederland geen appleCare kopen, was dat maar zo. Hier kun je alleen appleCare voor iPhone kopen. (sinds kort)
Onzin, ik heb AppleCare gekocht bij mijn iMac, 3 jaar geleden …
In het geval van een iPad kan je die bij expert.nl (of de winkel) kopen. Daar krijg je standaard twee jaar garantie.
dekon
@Michel: Aangezien ik Belg ben wist ik niet dat je in Nederland geen twee jaar garantie krijgt t.o.v. Belgie.
civman
Mooi nu verder in Europees verband nog gelijk halen en het gelazer met careplan is afgelopen. Heeft de consument eindelijk dat waar hij recht op heeft!
Robbin
Dus hop na 1 jaar naar de Apple Store in Italië om zonder gedoe en reparatie voor elkaar te krijgen 😉
martino
Als ze nou maar eens inzien dat dit een strijd is die ze niet gaan winnen en het bijtijds constructief oppakken dan is ook hier marketingwise een flinke slag te slaan. Onbegrijpelijk dat een dergelijke firma dit op de spits drijft.
Erwin
Dit doen bijna alle bedrijven. Je hebt 2 jaar volledige garantie op defecten die optreden in je product. Het is aan de fabrikant/verkoper om te bewijzen of een bepaalde schade door de gebruiker zelf is veroorzaakt. Zo als bijv. een barst in het scherm. Na 2 jaar heb je zelfs nog beperkte garantie in Nederland. Bijv. een Philips tv van €2500,- heeft een levensduur van 6 jaar. Dat betekend dat wanneer de tv stuk gaat na 2,5 jaar de kosten van de reparatie niet geheel bij de koper liggen aangezien hij er van uit mag gaan dat de tv minimaal 6 jaar mee gaat. Dus de gebruiker betaald zijn 2,5 jaar plezier van het toestel en de fabrikant de andere 3,5 jaar. Dit zet je om naar procenten en je weet welk deel ieder moet betalen aan de reparatie.
Roan
Hoe weet je precies wat de ‘levens verwachting’ van je product is? Dit is, neem ik aan, gerelateerd aan de waarde van je product? Sorry voor de vraag maar ik ben een leek op dit gebied.
On-topic:
Apple is gewoon slim bezig, als mensen de moeite niet nemen om zich te verdiepen in hun wettelijke 2jaar garantie is dit niet hun fout (mening van mij)
Laurens
Is het nu echt zo moeilijk. Die harde termijn van 2 jaar bestaat in Nederland niet. Kan je kwaad om worden of wat dan ook.
Hoe het wel zit staat in de tekst en in een van de reacties (bron: Consuwijzer).
Kun je me vertellen hoe jij het voor elkaar krijgt, Justin? Ik heb in de ±10 jaar dat ik apple laptops gebruik, bijna altijd applecare bijgekocht, en helaas regelmatig nodig gehad. Tot ± 2007 kreeg ik nog wel een leen-laptop, maar de laatste jaren kan ik daar naar fluiten! Hooguit kunnen ze me één verhuren, maar dat kost voor 1 of 2 weken reparatie-tijd snel evenveel als de applecare an sich.
Voorts is de verlengde garantie (wat volgens jou slechts 5% van de ‘functie’ van applecare aanschaf is) voor 95% van de kopers de voornaamste reden, denk ik.
Kortom: goede zaak dat er eens kritisch gekeken wordt naar apples garantie-praktijken. Dit kan voor de consument alleen maar goed uitpakken, lijkt me.
Patrick
Los van het feit dat het wettelijk wel of niet 2 jaar moet zijn, vind ik persoonlijk dat Apple met haar ‘premium’ en ‘amazing revolutionary’ producten gewoon uit zichzelf 2 jaar garantie zou moeten geven. Als een dure Mac na 1,5 jaar zomaar kapot gaat is het ronduit schandalig dat ze de reparatiekosten op de klant willen verhalen. Het past gewoon niet bij Apple om zo’n karig standaard garantiebeleid te hebben. Apple Care is dan misschien een super service, maar zou niet nodig moeten zijn. Je betaalt voor het product zelf tenslotte ook al een hoop.
Thomas1107
Origineel geplaatst door michel @In Nederland heb je geen 2 jaar garantie..Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn.
Ik ben blij dat er eindelijk een keer iemand een normale reactie neerzet over het garantie verhaal, 95% van de mensen hier op iPhoneclub heeft volgens mij geen idee waar ze over praten met hun geschreeuw om 2 Jaar Garantie enzz
Justin koopmans
@sibe jan: Kom gerust even langs in de Amsterdam Apple store vraag naar me en zal het je exact uitleggen je hebt namelijk recht op de leen laptop maar omdat veel mensen dit niet weten wordt dit niet gedaan gewoon eisen die handel..
Wibell2
Werk je in een apple store, want wat je verteld zijn alleen verkoop praatjes, ten eerste die 35 euro voor een “deskundige: apple mederwerker is gewoon drie keer niks, in de apr werken er betere mensen dan in amsterdam showstore. en een leennotebook is leuk maar dat geld alleen voor als je een hardware probleem hebt en aprs hebben vaak niet eens een leennotebook . Je word gewoon leeg gezogen.
De betere deal is gewoon je apple kopen bij MyCom, 3 jaar garantie voor hetzelfde bedrag dat je betaalt bij apple store zonder dat je leeggezogen wordt.
Dan loop je naar de anwb en verzeker je hem voor 25 euro per jaar. laat je hem vallen dan ben je verzekerd (wat apple care weer niet doet) en is het een hardware probleem dan breng je hem langs bij de MyCom.
Verder doet alleen apple geen aan huis langs komen om de notebook op te halen, terwijl alle andere notebook merken dat weer wel doen, dell heeft zelfs een service waar aan apple kan zuigen, 1 day service, komen ze morgen langs na de melding.
Met andere worden je betaalt voor telefonisch ondersteuning die gratis op het internet is te vinden of je loopt naar de apr in de buurt en ze helpen je gratis
En de MyCom in Utrecht heeft ook nog eens leennotebooks waar je niet een dure applecare moet voor aanschaffen
Origineel geplaatst door Justin koopmans Hier kan ik me zo kwaad over maken mensen jullie snappen het niet ik zal het proberen uit te leggen. In heel Europa heb je inderdaad recht op 2 jaar garantie…. Ik koop een tv bij de mediamarkt en heb 2 jaar garantie …klopt.. Maar de eerste 6 maanden heb je recht op een nieuw deugdelijk product daarna zal u moeten bewijzen dat het niet aan u lag maar aan het apparaat ookal ligt het aan het apparaat betaald u wel de verzend kosten en de reparatie kosten..hier doet Apple al heeeel makkelijk in met dat eerste jaar. Kapot? Agh hier heb je een nieuwe. Nu AppleCare, als mensen niet weten wat AppleCare is tja dan is het erg misleidend. Want garantie verlenging met 2 jaar is maar 5% van wat AppleCare inhoudt je heb ook service And support 3 jaar lang je kan 3 jaar lang Apple bellen voor al je technische, software matige , hardware matige vragen. Wat normaal 35 euro per gesprek kost omdat u met een Apple deskundige belt. Gaat je iMac kapot? Dan komt Apple hem bij U halen of thuis repareren, iPad kapot? krijgt een nieuwe. MacBook kapot? Krijgt u een leen laptop zodat u niet zonder laptop komt te zitten. De garantie is ook gelijk wereldwijde garantie. En nog veel meer… En dit alles goedkoper dan een reparatie zelf iMac Apple care 179 euro iPad Apple care. 79 euro MacBook pro/air 13″ 249 Macbook pro 15″ 17″ 349 Dat haal je er echt uit hoor en os zeker slim om te nemen. als je de duurste om rekent is dat 5 euro per maand doen we daar nou moeilijk over?…. IPhone club even naar jullie toe… Waarom zetten jullie zulk nieuws in het slechte licht? Maak anders een artikel over de voordelen van AppleCare ?:)
Dat is een rechtszaak waarvan ik blij ben dat Apple die niet gewonnen heeft. Soms denken Amerikanen dat hun wetten boven alle andere buitenlandse wetten staan….NIET dus.
Onzin, op een iPhone heb je 2 jaar garantie in Nederland.
Maar dat zal waarschijnlijk helaas niet gaan gelden voor de meest
voorkomende schades: glasbreuk.
Ik vraag me ook af of het dan geldt voor andere schades die betrekking hebben op het gebruik, zoals knopjes die afbreken
Is er een jurist in de blog die daar iets over kan zeggen?
Daarnaast geldt de garantie alleen op het materiaal, niet op arbeid.
Ik ken de voorwaarden onvoldoende, maar een Apple Care (zeker+) zou best nog wel interessant kunnen zijn. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
@Jonathan van Luijn: In zowat héél Europa heb je twee jaar. Veel mensen weten dit niet en daar probeert apple gebruik van te maken door hun apple care aan te bieden na een jaar terwijl je in feite sowieso recht hebt op 2 jaar en apple dus onrechtmatig geld verdient met hun apple care.
@dekon en @Jonathan van Luijn: In Nederland heb je geen 2 jaar garantie..
Bron: Consuwijzer
Maar heel veel mensen denken ook dat Apple iets verkeerd doet met “maar” 1 jaar garantie, dit mag zolang Apple de fabrikant is. Fabrikanten hoeven geen garantie te verlenen, dit moet pas als de fabrikant ook een verkoper is zoals kopen via de online store van Apple of in de Apple Store in Amsterdam.
In de garantiebepaling staat ook in dat Apple zich zou houden aan de wet, kijk maar eens op de Apple Store iPhone app onder garahtie en dan naar punt 10.3.
Dan zou je eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om tot 2 jaar na aankoop een AppleCare pack aan te kopen …
Nope. Je kunt in Nederland geen appleCare kopen, was dat maar zo. Hier kun je alleen appleCare voor iPhone kopen. (sinds kort)
AppleCare is al jaren te koop in Nederland, en niet alleen voor de iPhone.
AppleCare
Hier kan ik me zo kwaad over maken mensen jullie snappen het niet ik zal het proberen uit te leggen. In heel Europa heb je inderdaad recht op 2 jaar garantie…. Ik koop een tv bij de mediamarkt en heb 2 jaar garantie …klopt.. Maar de eerste 6 maanden heb je recht op een nieuw deugdelijk product daarna zal u moeten bewijzen dat het niet aan u lag maar aan het apparaat ookal ligt het aan het apparaat betaald u wel de verzend kosten en de reparatie kosten..hier doet Apple al heeeel makkelijk in met dat eerste jaar. Kapot? Agh hier heb je een nieuwe. Nu AppleCare, als mensen niet weten wat AppleCare is tja dan is het erg misleidend. Want garantie verlenging met 2 jaar is maar 5% van wat AppleCare inhoudt je heb ook service And support 3 jaar lang je kan 3 jaar lang Apple bellen voor al je technische, software matige , hardware matige vragen. Wat normaal 35 euro per gesprek kost omdat u met een Apple deskundige belt.
Gaat je iMac kapot? Dan komt Apple hem bij U halen of thuis repareren, iPad kapot? krijgt een nieuwe.
MacBook kapot? Krijgt u een leen laptop zodat u niet zonder laptop komt te zitten. De garantie is ook gelijk wereldwijde garantie. En nog veel meer… En dit alles goedkoper dan een reparatie zelf
iMac Apple care 179 euro
iPad Apple care. 79 euro
MacBook pro/air 13″ 249
Macbook pro 15″ 17″ 349
Dat haal je er echt uit hoor en os zeker slim om te nemen.
als je de duurste om rekent is dat 5 euro per maand doen we daar nou moeilijk over?…. IPhone club even naar jullie toe… Waarom zetten jullie zulk nieuws in het slechte licht? Maak anders een artikel over de voordelen van AppleCare ?:)
@Jonathan van Luijn: Apple maakt daarin ook nog onderscheid in particulier en zakelijk. Zakelijk aangeschafte iPhones krijgen maar 1 jaar garantie t.o.v. 2 jaar op particulier aanschaf. Bij die 2 jaar moet je dan nog wel speciale formulieren invullen, zodat Apple nog wel wat mogelijkheden heeft om onder die verlengde garantie uit kan/wil komen..!
Onzin, ik heb AppleCare gekocht bij mijn iMac, 3 jaar geleden …
In het geval van een iPad kan je die bij expert.nl (of de winkel) kopen. Daar krijg je standaard twee jaar garantie.
@Michel: Aangezien ik Belg ben wist ik niet dat je in Nederland geen twee jaar garantie krijgt t.o.v. Belgie.
Mooi nu verder in Europees verband nog gelijk halen en het gelazer met careplan is afgelopen. Heeft de consument eindelijk dat waar hij recht op heeft!
Dus hop na 1 jaar naar de Apple Store in Italië om zonder gedoe en reparatie voor elkaar te krijgen 😉
Als ze nou maar eens inzien dat dit een strijd is die ze niet gaan winnen en het bijtijds constructief oppakken dan is ook hier marketingwise een flinke slag te slaan. Onbegrijpelijk dat een dergelijke firma dit op de spits drijft.
Dit doen bijna alle bedrijven. Je hebt 2 jaar volledige garantie op defecten die optreden in je product. Het is aan de fabrikant/verkoper om te bewijzen of een bepaalde schade door de gebruiker zelf is veroorzaakt. Zo als bijv. een barst in het scherm. Na 2 jaar heb je zelfs nog beperkte garantie in Nederland. Bijv. een Philips tv van €2500,- heeft een levensduur van 6 jaar. Dat betekend dat wanneer de tv stuk gaat na 2,5 jaar de kosten van de reparatie niet geheel bij de koper liggen aangezien hij er van uit mag gaan dat de tv minimaal 6 jaar mee gaat. Dus de gebruiker betaald zijn 2,5 jaar plezier van het toestel en de fabrikant de andere 3,5 jaar. Dit zet je om naar procenten en je weet welk deel ieder moet betalen aan de reparatie.
Hoe weet je precies wat de ‘levens verwachting’ van je product is? Dit is, neem ik aan, gerelateerd aan de waarde van je product? Sorry voor de vraag maar ik ben een leek op dit gebied.
On-topic:
Apple is gewoon slim bezig, als mensen de moeite niet nemen om zich te verdiepen in hun wettelijke 2jaar garantie is dit niet hun fout (mening van mij)
Is het nu echt zo moeilijk. Die harde termijn van 2 jaar bestaat in Nederland niet. Kan je kwaad om worden of wat dan ook.
Hoe het wel zit staat in de tekst en in een van de reacties (bron: Consuwijzer).
Kun je me vertellen hoe jij het voor elkaar krijgt, Justin? Ik heb in de ±10 jaar dat ik apple laptops gebruik, bijna altijd applecare bijgekocht, en helaas regelmatig nodig gehad. Tot ± 2007 kreeg ik nog wel een leen-laptop, maar de laatste jaren kan ik daar naar fluiten! Hooguit kunnen ze me één verhuren, maar dat kost voor 1 of 2 weken reparatie-tijd snel evenveel als de applecare an sich.
Voorts is de verlengde garantie (wat volgens jou slechts 5% van de ‘functie’ van applecare aanschaf is) voor 95% van de kopers de voornaamste reden, denk ik.
Kortom: goede zaak dat er eens kritisch gekeken wordt naar apples garantie-praktijken. Dit kan voor de consument alleen maar goed uitpakken, lijkt me.
Los van het feit dat het wettelijk wel of niet 2 jaar moet zijn, vind ik persoonlijk dat Apple met haar ‘premium’ en ‘amazing revolutionary’ producten gewoon uit zichzelf 2 jaar garantie zou moeten geven. Als een dure Mac na 1,5 jaar zomaar kapot gaat is het ronduit schandalig dat ze de reparatiekosten op de klant willen verhalen. Het past gewoon niet bij Apple om zo’n karig standaard garantiebeleid te hebben. Apple Care is dan misschien een super service, maar zou niet nodig moeten zijn. Je betaalt voor het product zelf tenslotte ook al een hoop.
Ik ben blij dat er eindelijk een keer iemand een normale reactie neerzet over het garantie verhaal, 95% van de mensen hier op iPhoneclub heeft volgens mij geen idee waar ze over praten met hun geschreeuw om 2 Jaar Garantie enzz
@sibe jan: Kom gerust even langs in de Amsterdam Apple store vraag naar me en zal het je exact uitleggen je hebt namelijk recht op de leen laptop maar omdat veel mensen dit niet weten wordt dit niet gedaan gewoon eisen die handel..
Werk je in een apple store, want wat je verteld zijn alleen verkoop praatjes, ten eerste die 35 euro voor een “deskundige: apple mederwerker is gewoon drie keer niks, in de apr werken er betere mensen dan in amsterdam showstore. en een leennotebook is leuk maar dat geld alleen voor als je een hardware probleem hebt en aprs hebben vaak niet eens een leennotebook . Je word gewoon leeg gezogen.
De betere deal is gewoon je apple kopen bij MyCom, 3 jaar garantie voor hetzelfde bedrag dat je betaalt bij apple store zonder dat je leeggezogen wordt.
Dan loop je naar de anwb en verzeker je hem voor 25 euro per jaar. laat je hem vallen dan ben je verzekerd (wat apple care weer niet doet) en is het een hardware probleem dan breng je hem langs bij de MyCom.
Verder doet alleen apple geen aan huis langs komen om de notebook op te halen, terwijl alle andere notebook merken dat weer wel doen, dell heeft zelfs een service waar aan apple kan zuigen, 1 day service, komen ze morgen langs na de melding.
Met andere worden je betaalt voor telefonisch ondersteuning die gratis op het internet is te vinden of je loopt naar de apr in de buurt en ze helpen je gratis
En de MyCom in Utrecht heeft ook nog eens leennotebooks waar je niet een dure applecare moet voor aanschaffen