Apple is bezig zoveel nieuwe producten vanuit China te verschepen, dat het logistieke problemen bij andere fabrikanten veroorzaakt. Koeriersdiensten zoals FedEx en UPS zitten volgeboekt, waardoor concurrenten hun producten niet tijdig naar westerse landen kunnen verzenden. Het is al vaker gebeurd dat Apple zoveel nieuwe producten moest verschepen, dat het tot problemen leidde maar deze keer zou het om een ‘ongelooflijk hoog’ aantal vrachtladingen gaan, aldus bronnen van van TechCrunch.
De pallets met producten die Apple vanuit China verstuurt kunnen bestaan uit nieuwe iPhones en andere producten die Apple voor komend najaar heeft gepland. Een niet bij naam genoemde fabrikant heeft partners gewaarschuwd dat ze hun afgesproken deadlines niet gaan halen, omdat alles is volgeboekt door een ‘zeer belangrijke klant’.
In juli werd bekend dat Apple een recordaantal iPhone 6-modellen zou gaan produceren. Voor het einde van het jaar zouden tussen de 70 en 80 miljoen stuks van de iPhone 6 op de planning staan, veel meer dan in voorgaande jaren. Volgens planningen gaat Apple in het eerste weekend al 10 miljoen stuks verkopen.
In China heeft het toestal al geleid tot duizenden preorders, van Chinezen die de iPhone 6 als eerste in handen willen hebben. Nederlandse operators zijn ook driftig bezig om nieuwsbriefleden te werven, zodat ze straks als alle details bekend zijn de klanten kunnen benaderen met een aanbod.
Chinese mobiele operators proberen klanten al warm te maken voor de iPhone 6, met deze zogenaamd ‘officiële’ plaatjes met specificaties.
Als sinds begin deze eeuw heeft Apple de logistieke organisatie rondom nieuwe producten strak georganiseerd. Aanvankelijk gebeurde het transport nog voornamelijk via vrachtschepen, omdat dat goedkoper was. Steve Jobs zou destijds 50 miljoen dollar hebben betaald om alle beschikbare luchtvracht op te kopen zodat de transparante blauwe iMacs tijdig vóór de kerst in de winkels zouden staan. Daardoor benadeelde Jobs andere computerfabrikanten zoals Compaq.
In 2001 gebeurde het opnieuw: Apple realiseerde zich dat het goedkoper zou zijn om iPods meteen vanuit China te versturen naar de klanten zelf, zonder een omweg via het retailkanaal. Een voormalig logistiek medewerker van HP herinnert zich dat hij stomverbaasd was, toen hij zich realiseerde dat een bestelde iPod al binnen een paar dagen op zijn deurmat lag.
Dit jaar zou Apple vooral Samsung kunnen treffen. Samsung zit de afgelopen tijd in de problemen: de verkoop van smartphones neemt af en het bedrijf heeft last van goedkope merken uit China, zoals Xiaomi en Huawei. Afgelopen kwartaal probeerde Samsung de teruggang in verkopen te verbloemen door veel toestellen vroegtijdig te verschepen. Die bevinden zich nu nog in het verkoopkanaal en niet in de handen van consumenten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 10 reacties