Apple verslaat Facebook met gemak in betrouwbaarheidspoll

Toch werkt Apple’s privacymissie nauwelijks
Consumenten vertrouwen hun data liever niet toe aan Facebook, zo blijkt uit een onderzoek. Apple scoort veel beter, maar tegelijk kun je bedenkingen hebben bij de uitslag. Bedrijven die helemaal niet zo netjes met data en privacy omgaan, zoals Uber, scoren namelijk óók positief.

Facebook minst betrouwbaar

Wie zou je je persoonlijke data het meest toevertrouwen: Facebook of Apple? Voor veel consumenten is het “allemaal één pot nat” en een kwestie van: “ze doen toch maar wat ze willen”, ook al blijft Apple maar benadrukken dat privacy écht heel belangrijk voor ze is. Eén ding weten consumenten in ieder geval zeker: Facebook is niet te vertrouwen.


Re/code voerde het onderzoek uit in samenwerking met SurveyMonkey. Op de vraag: “Welk bedrijf vertrouw je het minst met je data” was er een duidelijke winnaar: Facebook. Maar liefst 56% vindt dat Facebook niet te vertrouwen is. Apple eindigde op een gunstige plek: slechts 2% van de ondervraagden vindt dat Apple niet te vertrouwen is. Daarmee haalt Apple een score die vergelijkbaar is met Amazon en Snap. Dat is op zich opmerkelijk, want de twee andere bedrijven benadrukken nooit hoe belangrijk privacy voor ze is, terwijl Tim Cook als het om privacy gaat als een grijsgedraaide langspeelplaat is gaan klinken.

Vertrouwen in Apple en Facebook

Eveneens opmerkelijk: consumenten vinden dat je je data nóg beter aan Microsoft, Tesla en Lyft dan aan Apple kunt toevertrouwen. Ook die bedrijven zeggen zelden iets over privacy. Over Netflix hebben mensen nog minder bedenkingen, dus onze tip over het wissen van je Netflix-historie was misschien niet eens nodig geweest. Tegelijk laat het onderzoek zien dat schandalen nauwelijks invloed hebben op het vertrouwen dat mensen in een bedrijf hebben: Uber hobbelde van het ene naar het andere (privacy)schandaal, maar het bedrijf scoort net als Twitter een heel nette 3 procent. En hoewel Google qua ‘boosdoeners’ op de tweede plek staat achter Facebook laat de score zien dat mensen toch graag hun data toevertrouwen aan het zoekbedrijf.

Apple scoort dus relatief goed, maar had nog iets beter uit de bus kunnen komen als er de afgelopen tijd niet zoveel problemen waren geweest. Zo zal het trager maken van oude toestellen (en het gebrek aan communicatie daarover) voor veel mensen nog vers in het geheugen liggen.

Twijfelachtig
Het onderzoek laat vooral zien dat Facebook het vertrouwen kwijt is, al is het nog de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk hun Facebook-account gaan opzeggen. Ook is het twijfelachtig in hoeverre de recente gebeurtenissen meespelen. Facebook is nu enorm in het nieuws en de uitslag kan wel eens heel anders heel anders zijn geweest als de consumenten vlak na Apple’s ‘batterij-affaire’ waren ondervraagd (ook al heeft dat helemaal niets met privacy te maken), of vlak na het zoveelste schandaal bij Uber. We konden helaas niet terugvinden hoeveel mensen daadwerkelijk aan de poll hebben meegedaan en wanneer het is uitgevoerd.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.