Apple heeft de voorwaarden in de iPhone SDK stilletjes gewijzigd, waardoor er meer mogelijkheden komen voor applicaties die geïnterpreteerde code gebruiken. In sectie 3.3.2 van de SDK-voorwaarden werd de indruk gewekt dat er geen cross-compilers zijn toegestaan, zoals Adobe’s Flash-tools waarmee je Flash-toepassingen naar native iPhone-applicaties kon omzetten. De nieuwe voorwaarden zijn nog grotendeels hetzelfde geformuleerd, maar met de toevoeging dat code-interpreters die schriftelijke toestemming van Apple hebben gekregen, toch zijn toegestaan.
Ook wekken de nieuwe voorwaarden de indruk dat de geïnterpreteerde code is toegestaan als het slechts om een klein deel van de functionaliteit gaat, of wanneer de functionaliteit consistent is met de bedoelde en aangegeven doelstellingen van de app. Dat is zodanig vaag geformuleerd dat ontwikkelaars nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn. Sommige games gebruiken engines en libraries die geïnterpreteerde talen zoals Lua gebruiken. Apple zou daarvoor een uitzondering kunnen maken, omdat ze geen bedreiging vormen en omdat de ontwikkelaars wellicht wat minder makkelijk een alternatief kunnen vinden.
Voorheen was de tekst:
No interpreted code may be downloaded or used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Documented APIs and built-in interpreter(s).
Nu is dit gewijzigd in:
Unless otherwise approved by Apple in writing, no interpreted code may be downloaded or used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Documented APIs and built-in interpreter(s). Notwithstanding the foregoing, with Apple’s prior written consent, an Application may use embedded interpreted code in a limited way if such use is solely for providing minor features or functionality that are consistent with the intended and advertised purpose of the Application.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties