Apple draait nu volledig op schone energie

Als eerste techbedrijf ter wereld
Apple heeft aangekondigd dat wereldwijd alle bedrijfsonderdelen in 43 landen op groene energie draaien. Het gaat om alle winkels, kantoren, datacenters en co-locatie faciliteiten.

100% groen

In het persbericht gaf Tim Cook aan dat zijn bedrijf de wereld beter willen achterlaten. “Na jarenlang werken is het eindelijk gelukt om deze belangrijke mijlpaal te bereiken”, aldus Cook. “We gaan de grenzen nog verder verleggen met de materialen van producten, de manier waarop we ze recyclen, onze faciliteiten en onze samenwerking met toeleveranciers.” Dat laatste is nog een heikel punt, want hoewel Apple zelf op schone energie draait, is dat bij de toeleveranciers in China en andere landen lang niet altijd het geval. Negen fabrikanten hebben beloofd dat ze ook op 100 procent groene energie zullen overstappen, waardoor het totaal op 23 komt.


Apple noemt in het persbericht ook een aantal grote energieprojecten. Er zijn nu 25 projecten operationeel, die in totaal 625 megawatt energie opwekken. In 2017 kwam daar 286 megawatt aan zonneënergie-parken bij, de grootste groei ooit. Ook zijn er nog 15 projecten in ontwikkeling. Als dit klaar is kan Apple 1,4 gigawatt schone energie genereren in 11 landen.

Apple Park: zonnepanelen

Zonnecellen op Apple Park

Apple Park is één van de plekken met schone energie. Op het dak staat een zonneënergie-installatie die 17 megawatt levert. Daarmee kan een deel van de benodigde energie worden geleverd. Lang niet alle energie die Apple gebruikt zal schoon zijn, maar dat wordt weer gecompenseerd door op andere plekken meer energie te genereren dan het bedrijf nodig heeft. Vorig jaar stond de teller nog op 96% hernieuwbare energie.

Zonnecellen bij Apple Japan

In een interview geeft Apple-topvrouw Lisa Jackson aan dat Apple de mijlpaal al veel eerder had kunnen halen. “Als je kijkt naar ons traject in de afgelopen jaren, dan zaten we al bijna bij 100%”, aldus Jackson. “Het was maar vier procent meer, maar het moet wel vier procent op de juiste manier zijn. Dus deze aankondiging voelt als een klassieke Apple-productaankondiging. Net als bij de producten letten we op alle details. We hebben vrij strikte standaarden en we wachten liever dan te haasten om iets te kunnen claimen.”

Bij Fast Company hebben ze gekeken naar Apple’s initiatieven op het gebied van schone energie, zoals in Apple’s gigantische datacenter in Nevada.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.