Apple heeft een patent aangevraagd voor een techniek die een 3D-interface voor iOS mogelijk moet maken. Anders dan bij de huidige 3D-weergave op telefoons wordt bij deze techniek ook de positie van de ogen gevolgd. Door de afstand van je ogen ten opzichte van het scherm te berekenen wordt het mogelijk om iOS in virtueel 3D weer te geven waarbij je daadwerkelijk ‘achter’ items op het scherm kunt kijken. Dit moet zorgen voor een meer realistische weergave van 3D dan tot nu toe mogelijk is.
In de patentaanvraag wordt de iPhone vergeleken met andere telefoons die door de diverse ingebouwde sensoren zoals een kompas, een gyrometer, GPS en camera’s 3D-beelden kunnen weergeven.
Het nieuwe aan de methode van Apple is dat gekeken wordt waar de ogen zich bevinden en hoe de rest van de omgeving zich verhoudt ten opzichte van de positie van de iPhone. Zo kan bijvoorbeeld door te kijken naar het omgevingslicht een realistische schaduw in iOS worden weergegeven en zie je meer diepte in objecten.
De 3D-technologie van Apple is wel een flinke aanslag op de batterij. Daarom wordt ook een methode omschreven in de patentaanvraag waarmee de 3D-interface kan worden geactiveerd met een enkel gebaar, zoals bijvoorbeeld even zwaaien naar je iPhone. De 2D-interface zou dan langzaam veranderen in 3D. Om dit uit te zetten zou je nog een keertje moeten zwaaien naar je telefoon. Apple vroeg het patent aan in augustus 2010, maar deze aanvraag is nu pas openbaar geworden. De technologie zou ook toepasbaar moeten zijn op desktopschermen dus wellicht dat we binnenkort ook 3D-beelden op de Mac kunnen zien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties