Bij de Amerikaanse overheidsdienst US Patent & Trademark Office is vandaag een nieuw patent gepubliceerd van Apple. Daarin wordt een ad-supported besturingsysteem voorgesteld, met als uitvinder een zekere Steve Jobs uit Palo Alto en vier andere personen. De reclame kan bestaan uit een zichtbare advertentie of een audio, via een reclamespotje.
Het idee is dat mensen gratis of voor een gereduceerde prijs toegang krijgen tot een bepaald product of een bepaalde dienst, zoals een besturingssysteem. Apple legt uit dat er meerdere redenen kunnen zijn, waarom gebruikers vaoor een ad-supported besturingssysteem zouden kiezen, bijvoorbeeld wanneer ze hun bestaande besturingssysteem willen vervangen maar geen geld ervoor over hebben om naar de winkel te gaan om het te kopen. Voor de vandaag gelanceerde Windows 7 Home Premium betaal je €119 en voor een nieuwe versie van Mac OS X betaal je meestal ook wat meer dan de €29 die Snow Leopard kost.
In eerste instantie zou je misschien denken dat Apple het op deze manier makkelijker wil maken voor Windows-gebruikers om eens een testrit met Mac OS X te proberen. Maar die kans lijkt niet zo groot, want Apple verbiedt het installeren van Mac OS X op computers die niet door henzelf zijn gemaakt. Bij de keuze van een nieuw besturingssysteem kijken mensen naar compatibiliteit, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid, maar ook naar de kosten om een nieuwe versie te kopen. Maar of het ooit een succes zal worden als Apple de plannen in realiteit omzet? De beschrijving in het patent geeft namelijk aan dat je computer bij het aanklikken van gesponsorde functies bevriest en pas na het afspelen van de reclameboodschap verder gaat:
In a first aspect, a computer-implemented method for operating a device includes disabling a function of an operating system in a device. The method includes presenting an advertisement in the device while the function is disabled. The method includes enabling the function in response to the advertisement ending.
De kans is aanwezig dat Apple zelf helemaal niet van plan is om een dergelijk gesponsord besturingssysteem te ontwikkelen, maar dat het slechts bedoeld is om concurrent Google een voet dwars te zetten. Die staat er immers om bekend dat ze bijna alles gratis weggeven, gesponsord door advertenties.
Het patent is bij de USP&T ingeleverd op 18 april 2008 en het is vandaag, 22 oktober 2009, naar buiten gebracht.
Meer info: US Patent & Trademark Office
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 38 reacties