Apple vraagt patent op Ping-achtige winkeldienst

Apple heeft in 2009 patent aangevraagd op een Ping-achtige functie voor winkels. De dienst is een sociaal netwerk, waarmee je met vrienden kunt over de aanschaf van producten. Het gaat daarbij om fysieke winkels. Het patent omschrijft het als ‘Social Networking in Shopping Environments’, waarbij je vrienden vraagt of je een bepaald product zou moeten […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ping apple patent winkelsApple heeft in 2009 patent aangevraagd op een Ping-achtige functie voor winkels. De dienst is een sociaal netwerk, waarmee je met vrienden kunt over de aanschaf van producten. Het gaat daarbij om fysieke winkels. Het patent omschrijft het als ‘Social Networking in Shopping Environments’, waarbij je vrienden vraagt of je een bepaald product zou moeten aanschaffen. Er is een optie om ja of nee te antwoorden, of een uitgebreidere optie waarbij vrienden kunnen reageren. Wanneer je in een winkel bent, krijg je een lijst met mogelijke producten waarover je advies kunt vragen. Het patent bespreekt ook het gebruik door winkels zelf: daarbij vraagt de winkel om een beoordeling van bepaalde producten. Geheel in iTunes-stijl gebeurt dat met 1 tot 5 sterren.


apple patent winkelDe aanvraag is op 26 januari 2009 ingediend bij het Amerikaanse patentenbureau. Apple’s sociale muziekdienst heeft een soortgelijke maar toch ook andere insteek. Ook bij Ping krijg je advies van vrienden, in dit geval over je muzieksmaak. Je kunt muzieknummers bij vrienden aanbevelen, maar de insteek is niet dat je bij vrienden om advies vraagt. Bij Ping heeft Apple ook direct een commercieel belang bij het gebruik: als vrienden muziek aanbevelen heeft Apple wel de achterliggende bedoeling dat je die nummers aanschaft. Ping bestaat sinds september 2010 en werd door CNN uitgeroepen tot één van de tien tech-mislukkingen uit 2010. Dat kwam onder andere omdat je aanvankelijk gebonden was aan nummers die je via iTunes had aangeschaft en niet het complete aanbod in je lokale iTunes-collectie.

Meer info: AppleInsider

Reacties: 6 reacties

  1. Zullen veel mensen dit gebruiken? Ik vind Ping echt een fail van Apple.

  2. Ping wordt denk ik vooral in de US gebruikt, net als dat facebook veel meer daar wordt gebruikt dan in NL/europa.

    Je kan je er best nog eens in vergissen, voor mij is het ook niets, maar wil niet zeggen dat niemand er iets mee doet.

    Daarnaast vind ik dit nog een best leuk idee, beter dan Ping zelf..

  3. Bij de we had je ook een social wall. Kon je foto maken met je nieuwe kleding aan en dat twitteren en dan konden anderen gelijk aangeven wat je mooi staat en wat niet.

  4. @Makkiej: wat heb je er sliep aan? Komop, als je een muziekje wilt delen zet je het ook zo op favebook

  5. Lijkt me idd wel chill om met vrienden te kunnen over de aanschaf van producten! 😉

  6. Mogelijk antwoord van de patentoffice:

    Jammer.
    Er zijn al genoeg media waar je al je onzinnige vragen kan stellen aan mensen die je nauwelijks kent en die de commercie met je vrienden aanduidt.
    Probeer eens jezelf te zijn in die kledingwinkel en laat de mensen liever met rust