Afgelopen! Het conflict tussen Apple en Fortnite-maker Epic Games is voorbij. Apple had uitstel gekregen om de App Store open te stellen voor andere betaalmethoden en tekende beroep aan. Maar het Hooggerechtshof heeft dit beroep afgewezen en dat betekent dat Apple officieel de verliezer is.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 89 reacties
Pieter
Mooi om te zien, ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
Ramon
Ben benieuwd of ze alle platforms pakken. Bij PlayStation is het ook nog ā¬9,99 voor 1000 v-buks. Nu is het beter om de aankopen te doen via iOS haha.
Apple Fan
Dat doet de app Elevate al jaren (ik betaal een veel goedkoper prijs per jaar dan via in-app) en heb nooit problemen gehad.
Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk m’n producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£
(Red.) Artikel bijgewerkt na verwijderen van Fortnite uit de App Store.
Pieter
Goed nieuws, dit gaat voor een hoop opschudding zorgen.
Ade
Het lijkt wel de omgedraaide šwereld. Zijn richtlijnen aan de voorkant duidelijk en helder dan begint men te zeiken dat het niet eerlijk is.
Maar als apps zonder duidelijkheid vooraf al je persoonlijke data graaien dan klaagt bijna niemand, want āde app is toch zo handigā (Ik zeg hiermee niet dat Fortnite/Spotify naar persoonlijke data graaien, maar wil gewoon even het punt duidelijk maken).
Als je, je niet kan vinden in de richtlijnen dan blijf je toch weg van dat platform.
(Red.) Epic Games heeft Apple aangeklaagd vanwege het verwijderen van de app uit de App Store.
Sander Evers
Als ontwikkelaar ga je een bindend contract af met Apple zodra je je registreert als ontwikkelaar. Maw. ook Epic heeft dit gedaan. Ze hebben de voorwaarden van dit contract verbroken, en dus heeft Apple gedaan wat er in de voorwaarden staat wat er zal gebeuren (maw. de app verwijderd)
Ik geeft Epic 0,0 kans om dit te winnen. Zij plegen contractbreuk. Als ze het niet eens waren hadden ze dit vooraf moeten aangeven en ervoor moeten kiezen NIET hun spel op iOS uit te brengen.
L8
Interessante ontwikkeling. Uber, Airbnb Booking, Takeaway (ook massa data slurpers met externe betalingsopties ) hoeven geen commissie te betalen over digitale transacties, terwijl gaming en dating apps dat wel moeten (verslavende industrie is zo te zien een goede cash cow van Apple). Mooie rebelse protestactie van Epic games. š“āā ļø
Sander Evers
@L8: Een App die je puur een in-app extra geeft (dlc, etc) moet via de App Store. Als je iets doet wat fysieke waarde heeft bv eten, of een geleverde service, of een ander product. Is het niet verplicht dit via de App Store te doen. Dat staat heel duidelijk in de voorwaarden die Apple aan alle ontwikkelaars stelt.
Maurice
Ik snap echt niet waarom Apple geen 30% zou mogen vragen. Apple heeft de winkel en de ontwikkelaar het product. Als Coca-Cola bij Albert Heijn verkocht wil worden, dan mag de Albert Heijn hier toch ook een marge op maken, dus snap niet waarom dit oneerlijk zou zijn, je hebt een wereldwijd platform en hier zijn ook hoge kosten aan verbonden om dit te beheren.
Peter
@Maurice: Klopt wat je zegt. Maar waar het āprobleemā in zit is het feit dat er naast de Albert Heijn nog andere winkels zijn of goedkopere cola staat in de schappen. Je hebt dus keus als consument. Helaas zijn er maar twee echte spelers op de tech industries in de telefonie namelijk Google en Apple. Dit geeft de consument zoān beperkte keus dat je als gigant eigenlijk alles wel kan vragen. En dat is oneerlijke concurrentie want er bestaat geen goedkopere fortnite. De verhoren in Amerika, ook op verzoek van de EU, gaan daar ook over. Hebben de giganten niet teveel macht. In mijn ogen wel. Ik denk dat EPIC aan de winnende hand zal zijn. We zullen zien. Dit is door EPIC voorbedacht anders kan Apple nooit zo snel aangeklaagd worden. Daar hebben heel wat juristen hun hoofd op gebroken qua tijd.
Bart W
Het maakt niet uit of je pro of tegen Apple bent, de consument kan alleen winnen, als het App Store beleid wordt aangepast.
Dus vingers gekruist, dat Epic deze zaak gaat winnen. Dan wel dat regulators in de VS en EU sowieso dit beid aanpakken.
Jordy
@Bart W: Hoezo kan de consument alleen winnen?
Heb je er over na gedacht wat Apple doet om de verlies van de App Store te compenseren? Misschien de toestellen nog duurder maken, of de kwaliteit van de AppStore die achter uit gaat.
Dat wij als gebruikers iets van apple kochten wisten we hoe Apple devices gebruikt kunnen worden (of in ieder geval had je het kunnen weten als je informatie opzocht).
En ontwikkelaars wisten ook de regels voor ze een game gingen bouwen voor het platform van Apple.
Als grote app ontwikkelaars verandering willen dan moeten ze Apple boycotten, dat kan slecht aflopen voor de ontwikkelaar dat minder mensen hun dienst gebruiken. Maar kan ook slecht voor Apple aflopen dat minder mensen Apple producten kopen, als dit gebeurt zal Apple misschien opnieuw de voorwaarden willen bespreken.
Mei
@Peter: Dan moet Fornite ook zijn spel/store opengooien en andere developers toelaten. Ik wil ook wel wat V-bucks verkopen. 1000 stuks voor slechts ā¬0,99! Genoeg developers die een paar leuke dingen kunnen verzinnen ter verkoop in de Fornite/Epic store.
En dat geldt eigenlijk ook voor Spotify en Netflix. Ik wil ook wel mijn spullen daar stallen. Maar ik wil wel slechts 10% commissie afdragen.
Rick
Origineel geplaatst door Mei @Peter: Dan moet Fornite ook zijn spel/store opengooien en andere developers toelaten. Ik wil ook wel wat V-bucks verkopen. 1000 stuks voor slechts ā¬0,99! Genoeg developers die een paar leuke dingen kunnen verzinnen ter verkoop in de Fornite/Epic store.
En dat is wat Epic ook niet wil, dat een andere party in hun store gaat verkopen (lees onder de prijs die Epic aanbied). Dus wat heeft het eigenlijk voor waarde om de Apple store aan te vallen?
Peter
@Mei: Dat begrijp ik. Alleen is niemand geĆÆnteresseerd in jouw spullen. En je zegt dit wel zo stellig maar niemand gaat met verlies verkopen. Wat je nu zegt voelt als: Coca Cola inkopen voor 1,30ā¬ en in je eigen winkel verkopen voor 1ā¬. Ik denk dat het niet zo makkelijk ligt zoals je nu stelt. Daarnaast zijn er miljarden games dus hier heb je als consument keus. Net zoals in de winkel. Maar wat Apple nu doet is het omgekeerde, omdat ze immers maar met ze tweeĆ«n zijn Apple en Google hebben ze veel macht en komen deze voorwaarden. Ik vraag me af als er net zoveel Appleās en googleās waren als televisie merken of deze voorwaarden er ook waren. Denk het niet.
Ook zou het Apple sieren om wat terug te doen voor de mensen. Zeker in deze tijd doen bedrijven toch best wel veel voor hun doelgroep. Apple heeft nog weinig gedaan qua Corona. Is natuurlijk ook geen verplichting. Bijv zorg personeel een iPhone kopen met korting ofzoiets of een jaar Apple TV+. Denk dat niemand daar raar van op zou kijken.
Marc
Origineel geplaatst door Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk mān producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Indie De Groot
Dan kunnen we Bol.com ook aanklagen. En Amazon. Als bedrijf moet je ook 30% betalen en via het betaal systeem van het platform betalen. En ja je kunt je eigen website hebben en proberen het zelf te doen. Dat kan een app op ios ook, niet het downloaden maar wel mensen laten betalen via hun eigen website.
W.
Interessante ontwikkelingen dit.
Even een vraagje: hoeveel procent van de omzet haalt Epic met Fortnite uit de app-store? En kunnen ze dit (dus) missen?
Ja, vervelend/minder leuk voor diegene die het spel spelen op iOS, maar een statement maken en “het systeem willen aanpassen” kost nu eenmaal wat en ‘offers moeten dan gebracht worden’.
Appeltje
Origineel geplaatst door L8 Interessante ontwikkeling. Uber, Airbnb Booking, Takeaway (ook massa data slurpers met externe betalingsopties ) hoeven geen commissie te betalen over digitale transacties, terwijl gaming en dating apps dat wel moeten (verslavende industrie is zo te zien een goede cash cow van Apple). Mooie rebelse protestactie van Epic games. š“āā ļø
Verschil is wel dat je via Uber, Starbucks of Airbnb geen virus/malware binnenhaalt als je eten laat komen of koffie bestelt of een kamer huurt. Bij digitale media met in-app aankopen, vooral bij games dus, ligt dit anders. Apple wil voorkomen dat je virussen en malware kan binnenhalen door zelf in control te zijn over de in-app aankopen.
Koen
Enkele weken terug was het nog in het Amerikaanse congres dat Apple te machtig is. Dit is het perfecte bewijs! Ik ben geen Fortnite fan, maar eindelijk wordt het probleem eens fatsoenlijk aangeklaagd. Het bedrijf dat altijd zo ‘innoveert’, terwijl de laatste vijf jaar de concurrentie op veel vlakken vooruit loopt, staat innovaties van andere in te weg, kijk maar naar Xbox Game Pass en Stadia.
Nico
Ook google heeft Fortnite uit de playstore gehaald hoorde ik
Origineel geplaatst door Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk mān producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Omdat je anders Google Play taferelen krijgt: slechte check op apps, malafide software en extreme dataslurpende apps die niet gecontroleerd worden. Tiktok slurpt ook meer data op androĆÆd dan op iOs.
Wim
Ik vind het veiligheidsargument van Apple (“…and make the store safe for all users”) erg raar. Deze discussies over het afromen van transacties met Epic, Spotify, etc. gaan alleen over de aankoop van digitale diensten. Waarom geldt dit argument wel voor transacties digitale services, maar niet voor fysieke goederen? Is er dan geen oplichting mogelijk met de ios apps van Marktplaats, Ebay e.d? Ook op transacties van financiĆ«le dienstverleners in apps (bijv. alle banken, Transferwise, Paypal, etc.) wordt ook geen percentage gelegd door Apple.
Wesley
@Wim: Ja en nee, maar dan moet je niet klagen dat je ergens voor betaald en de service/dienst zegt van. niet.
Flieps
Ik hoop dat Apple hier als winnaar uit komt. Het is echt alleen een spelletje hoe de knikkers verdeeld moeten worden en als dit ten koste gaat van de veiligheid op mijn iPhone, laat dan maar zitten. De consument gaat er echt niet minder voor betalen. Ik begrijp Ć¼berhaupt niet dat mensen geld geven voor digitale meuk als skins, wapens en suffe dansjes.
Kwyji
Groot verschil hier is dat Fortnite free to play is. Maw Epic maakt 100% kosteloos gebruik van Apple machtige distributie positie en wil ook nog eens 100% kosteloos verdienen op in-app purchases. Dus ze maken gebruik van Appleās machtige positie om zich er vervolgens tegen te verzetten. Ik ben van mening dat het bestaan van deze āFreemiumā games volledig zijn oorsprong heeft in het bestaan van App Stores (Apple, Google, Steam). Zonder deze massale distributie kanalen kan Epic simpelweg geen winst maken op deze manier. Dat is een keuze die ze maken. Je kan niet aan beide kanten winnen…
Kaas
Stel je nu eens voor dat Apple vanaf de volgende systeemupdate alles dicht gooit zodat je geen programmaās meer kan downloaden, tenzij via de AppStore.
Zouden we dan nog dezelfde discussie voeren? Uiteraard is dat āveiligerā. Maar die almacht van Apple is tegelijk nadelig voor zowel de gebruikers als de developers.
Indie De Groot
Ik denk ook wel dat veel mensen onderschatten hoeveel apps er dagelijks gecontroleerd word. En hoeveel mensen dat doen. Die moeten ook allemaal betaald worden. En dan de beveiligde servers, datacenters etc. Alsof alles gratis is š¤·š½
Chris
Waarom 0% kans om te winnen ?
Iedereen zou vrij moeten zijn in welke betalingsoptie je wilt gebruiken. Apple disagrees, schandalig !
#FreeFortnite
Omar
@Marc: Dit is de enige manier waarop Apple kan garanderen dat er geen spam en virussen op zijn platform komt. Ik heb bewust voor Apple gekozen omdat ik gek werd van spam en virussen op Google en Windows. En ik betaal er graag wat meer voor.
#FreeFortnite Precies. Open (up) Fornite en de Epic Store!!! Ze verdienen miljarden. Daar kunnen developers toch ook wel van profiteren? Laat developers ook coole skins, munten en dergelijke ontwikkelen en aanbieden in Fortnite. Een soort app binnen Fornite zelf. Ik stel voor dat een developer 15% van elke verkoop aan Epic moet betalen. De rest is voor de developer. Waarom niet?
scooter
Dat Apple groot gelijk heeft.. trouwens als je een app wil plaatsen in de App Store dan is het toch logisch dat dit gebeurd aan de voorwaarden dat Apple wil !
Leo
Apple verstopt zich achter t smoesje veiligheid , heeft hier niks mee te maken bah en 30% ,3% was ook al ās wat. En dan de belastingdienst maar omzeilen. Wanneer er een mooi alternatief was voor Apple zoals het Windows phone systeem destijds dan was ik weg, Android heb ik geen trek in.
Eric
Origineel geplaatst door Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk mān producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£<
Origineel geplaatst door Marc
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Niets houdt je tegen om zelf een winkel te openen en daar je product te verkopen,als dat niet is moet je me dat vertellen
(Red.) Artikel bijgewerkt met nieuwe informatie over mogelijk stopzetten van ontwikkelaarsaccount van Epic Games.
harry
Ik gebruik een oudere app die je registreert via een email adres.
Deze betaal ik via Google maar gebruik hem voornamelijk op mijn iPhone.
Krijgt Apple dus ook niks van want de app is gratis.
Mag dat dan wel ?
Peter
Blijf me hierover verbazen, onbekende apjes die groot worden door de support van Apple een goed georganiseerde store die netjes de privacy van de gebruiker waarborgen, die continue vooraan staan in de etalage, die bijna door je strot geduwd worden met het download mij label, en dan nog terug trappen naar Apple dat ze teveel moeten betalen.Waar onderhouden ze de software van?Waar betalen ze de medewerkers van?Denken dat zo n merk niks wil verdienen is een emmer op je hoofd hebben.Daarnaast wisten ze van te voren waar ze aan begonnen evenals Spotify en alle grote merken die nu staan te piepen.
Sander
Ik vind dit ook wel een beetje kinderachtig van Apple van die vieze spelletjes uitspelen tegen ontwikkelaars zou eens andersom moeten gebeuren!
harry
Origineel geplaatst door Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk mān producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£<
Origineel geplaatst door Marc
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Niets houdt je tegen om zelf een winkel te openen en daar je product te verkopen,als dat niet is moet je me dat vertellen
Ja maar vergeet 1 ding niet.
Zonder ontwikkelaars hebben we een dure iPhone of iPad met alleen Apple’s eigen appjes.
Ik zie helaas dat kleine ontwikkelaars stoppen omdat het gewoon niet loont om tijd en geld in ontwikkeling van een app te stoppen.
Tijdens de keynote zeggen ze regelmatig dat ze weer benieuwd zijn waar de ontwikkelaars mee gaan komen om nog meer uit de Apple apparatuur te krijgen.
Wat minder winst van de ontwikkelaars afromen zou een mooi gebaar zijn van Apple.
Fietjekierewietje
*pakt de popcorn vast.
Dit gaat een interessante catfight worden met een hoop getrek aan haren en uitgesmeerde make-up en gillende keukenmeiden.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Swen
Als ik meester fortnite was zou ik Google bellen en daar mee om de tafel gaan om eruit te komen, denk dat zij makkelijker zijn en een exlcusive Android label maken en proberen andere games en apps mee te krijgen om Apple zo proberen uit te spelen dat ze wel moeten.
Michael
Origineel geplaatst door harry
Ik gebruik een oudere app die je registreert via een email adres.
Deze betaal ik via Google maar gebruik hem voornamelijk op mijn iPhone.
Krijgt Apple dus ook niks van want de app is gratis.
Mag dat dan wel ?
Ja hoor. Je mag prima abonnementen verkopen voor je app buiten de AppStore om. Je mag er alleen geen reclame voor maken in de app.
Origineel geplaatst door Swen Als ik meester fortnite was zou ik Google bellen en daar mee om de tafel gaan om eruit te komen, denk dat zij makkelijker zijn en een exlcusive Android label maken en proberen andere games en apps mee te krijgen om Apple zo proberen uit te spelen dat ze wel moeten.
Ik ben bang dat er iets meer voor nodig is om het meest waardevolle bedrijf ter wereld op de knieĆ«n te krijgen š.
Epic moet zich gewoon aan de regeltjes houden. Daar gaan Google en Apple wel voor zorgen.
Henk
De hypocrisie van Fortnite is gewoon Epic. Bij de gamecomputers Sony, Xbox etc. moeten ze ook 30% afdragen en daar hoor je Epic niet over, waarom? Heel erg simpel, Sony bijvoorbeeld heeft aandelen in Epic!!!
William
Begrijp ik het nou niet goed?
Epic wil toch gewoon hun in-app aankopen buiten de App Store kunnen aanbieden? En dat verbied Apple terwijl ze dit wel bij bijv. Spotify toestaan?
Epic vindt dit oneerlijk, en zij hebben de ballen en het geld om dr eens tegenin te gaan.
Daar zijn ze vrij in toch?
Apple had erop kunnen rekenen dat āt een keer ging gebeuren en slaat nu keihard terug door alle dev accounts offline te willen gooien.
Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen.
De disscussie over de app stores en hun (on)eerlijke regels, machtsmisbruik of hoe je het ook wil noemen.
Is in ieder geval flink aan!
Ik vind āt wel interessant, zeggen we straks over 10 jaar; Fortnite? Op de iPhone? Dat weten alleen hele oude mensen nog….
We gaan āt wel zien…;)
Jan
V-bucks? Ik heb laatst bij de klantenservice van de AH gevraagd waar ze lagen in de winkel.
Er is wel een verschil tussen fysiek en digitaal. Dus wanneer Epic Games iets wil doen voor hun klanten, verhogen ze de aantallen v-bucks. En houden ze zich aan de spelregels van Apple. Probleem opgelost!
Zonder ontwikkelaars hebben we een dure iPhone of iPad met alleen Appleās eigen appjes.
Ik zie helaas dat kleine ontwikkelaars stoppen omdat het gewoon niet loont om tijd en geld in ontwikkeling van een app te stoppen.
Tijdens de keynote zeggen ze regelmatig dat ze weer benieuwd zijn waar de ontwikkelaars mee gaan komen om nog meer uit de Apple apparatuur te krijgen.
Wat minder winst van de ontwikkelaars afromen zou een mooi gebaar zijn van Apple.
Die ontwikkelen juist graag voor Apple, omdat Apple gebruikers in z’n algemeenheid meer bereid zijn te betalen voor een app dan Android gebruikers! Mijn inziens wordt de verkeerde zwart gemaakt. En ook nog door bedrijven die het meeste profijt van Apple z’n platform hebben gehad, dat vind ik verachtelijk.
Dennis
@William: Nou hoe spotify het doet je kan content via de website kopen, en dan werkt het gewoon op je account op de iphone.
Hoe Epic het deed gaf op de telefoon tijdens spelen 2 opties, 1 goedkoepre via hun store en 1 duurdere via apple store.
Als ze nou gewoon via zelfde weg als spotify en netflix hadden gedaan, waren ze nu niet verwijderd van de apple en google store.
mellejwz
@William: Dat begrijp je niet goed nee. Apple verbiedt het om eigen betaalmethoden te bieden voor in app purchases. Epic mag best vbucks verkopen buiten de store om.
Marc
Origineel geplaatst door Eric
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk mān producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£[Origineel geplaatst door Marc](#comment-858514)
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Origineel geplaatst door Eric
Niets houdt je tegen om zelf een winkel te openen en daar je product te verkopen,als dat niet is moet je me dat vertellen
Apple staat geen andere App Store toe!
Eric
@Marc: Tja breng een telefoon op de markt, met daarop een app-store en probeer dat succesvol te maken,niemand houdt je tegen! Nu profiteren ze allemaal van Apple en menen ze ook nog het beleid te moeten bepalen!Spotify, Epic en Facebook maken zich juist schuldig aan machtsmisbruik,maar daar hoor je de criticasters op Apple niet over
Jan
Dit is een politiek spelletje, het zit zo:
Epic Games is voor 40% eigendom van Tencent, die op hun beurt weer eigenaar zijn van Wechat en TikTok.
Dit is een wedstrijdje tussen China en Amerika.
Danny
Goed idee speel dat spel toch niet
Hans
En Apple is inmiddels 2000 miljard waard.
Ik zeg uitknijpen die ontwikkelaars, gewoon 50% afdragen.
Kom op Apple heeft ook zijn kosten.
Patrik
Kunnen mijn kinderen straks meer tijd aan school besteden ššš. Mij boeit het helemaal niks computerspellen, waste of timeš¤·š»āāļø
Johan
Geef Apple nog gelijk ook, of 30% nog 30% moet blijven dat weet ik niet.
Maar met een App Store vol gratis apps die allemaal met in app aankopen werken, dan moet je wel dit soort dingen āverplichtenā.
Waar zou een AppStore op moeten draaien als apps gratis zijn en via andere wegen in app aankopen verkoopt?
Arthur
Origineel geplaatst door Indie De Groot Dan kunnen we Bol.com ook aanklagen. En Amazon. Als bedrijf moet je ook 30% betalen en via het betaal systeem van het platform betalen. En ja je kunt je eigen website hebben en proberen het zelf te doen. Dat kan een app op ios ook, niet het downloaden maar wel mensen laten betalen via hun eigen website.
Behalve Bol.com zijn er ook andere online winkels hoor!
Eric
Origineel geplaatst door Patrik Kunnen mijn kinderen straks meer tijd aan school besteden ššš. Mij boeit het helemaal niks computerspellen, waste of timeš¤·š»āāļø
Uiteindelijk is alles een waste of time toch!? Ieder z’n ding… .maar hoop toch dat Epic aan het kortste eind trekt,vind de wijze waarop niet kunnen.en alleen Apple?het zal wel een vies politiek spelletje zijn
Henk
@Johan: Draait meer om het feit dat Apple geen gelijke monniken gelijke kappen hanteert, bij Amazon wel, Disney waarschijnlijk ook en andere weer niet.
Vindt het prima dat ze 30% vragen maar dan wel aan iedereen en niet als het Apple goed uitkomt zoals bij Amazon Prime ineens wel de regels aanpassen onder de toonbank.
Indie De Groot
Origineel geplaatst door Indie De Groot
Dan kunnen we Bol.com ook aanklagen. En Amazon. Als bedrijf moet je ook 30% betalen en via het betaal systeem van het platform betalen. En ja je kunt je eigen website hebben en proberen het zelf te doen. Dat kan een app op ios ook, niet het downloaden maar wel mensen laten betalen via hun eigen website.
Klopt. Het was ook maar een voorbeeld. Maar bij bijna alle online winkels waar je producten van andere merken kunt kopen is 30% heel normaal.
Remco
Apple koop Epic Games, problem solvedš
Kost misschien 10 miljard maar daās geen enkel probleem voor ze.
Rein
Hopelijk wordt er door Apple een keer nagedacht om staffels in te bouwen. Dat zie je in cloud platformen ook: gratis gebruik tot x transacties (per bedrijf). Als iets dan succesvol wordt en er omzet wordt gemaakt dan pas begint de teller voor cloud leverancier te lopen. Dat zou kleine iOS app ontwikkelaars helpen bij opstart. Als bedrijven eenmaal een inkomen hebben dragen ze ook af aan Apple. Bij epic gaan grote bedragen om dus hier zou je nog kunnen kijken naar 30% tot een maximum van x. Alleen waar leg je de grens. Daarnaast kan men ook v bucks kopen via de browser of andere platformen. Dus niet direct vanuit de iOS app. Dus waarom moeilijk doen. Gewoon de gebruikers beter voorlichten.
Leo
@Rein: ja alleen de voorlichting mag niet in de app, dus dan moet de consument zelf al weten dat er andere mogelijkheden zijn en zelf gaan Googlen ed want in de app wordt je t niet gewaar.
Patrick
Wat ik een beetje apart vind ik dat apple alles over zich heen krijgt en dat google die overigens ook de app eruit heeft gegooid daar niks over gezegt wordt š
Ade
@Patrick: Waarschijnlijk omdat je bij Google (lees Android) je Fortnite wel nog kunt downloaden via andere Appstores (nietzijnde Googleās PLAYstore).
Het is puur verbannen uit de playstore maar dus wel nog beschikbaar op Android.
De richtlijnen die de PLAYstore hanteert zijn grotendeels hetzelfde als Appleās appstore. 30% afdragen en geen eigen betaalsysteem als game via desbetreffende appstore is verkregen.
Overigens heeft EPIC het al eerder met Google aan de stok gehad over het betaalsysteem. Echter heeft EPIC toen zelf Fortnite uit de PLAYstore gehaald. Daar zijn ze later zelf op teruggekomen……..
Waarschijnlijk miste ze dus teveel inkomsten door niet aanwezig te zijn op dat platform…….
(Red.) Artikel bijgewerkt voor de start van de rechtszaak en met antwoorden op veelgestelde vragen.
Omar
@Peter: Maar Apple heeft de App store puur voor zijn devices gemaakt en deze draaien op IOS en er is geen ander device die erop draait.
In tegenstelling tot de cola die nu elk ander supermarkt bericht kan worden.
Je kan dus niet over een monopolie positie praten als er je een uniek product hebt en niet wil dat via andere stores troep op je device wil. Ik heb bewust om die reden gekozen voor Apple.
Misha
@Marc: Omdat Apple beroemd is om hun veiligheid en berucht om hun aanpak van bedrijven die privacy schenden.
Zoals Apple zelf al aangeeft kunnen ze geen van beide waarborgen bij een externe store.
Eigen keuze voor de consument zou je zeggen, maar diezelfde consument kijkt er vervolgens wel Apple op aan als ze ineens malware op hun device hebben.
Voor je het weet heeft Apple nog een rechtzaak voor False advertising aan hun broek omdat de consument simpelweg dom is.
Peter
Origineel geplaatst door Henk De hypocrisie van Fortnite is gewoon Epic. Bij de gamecomputers Sony, Xbox etc. moeten ze ook 30% afdragen en daar hoor je Epic niet over, waarom? Heel erg simpel, Sony bijvoorbeeld heeft aandelen in Epic!!!
Onzin wat je hier verteld. Kijk maar na die percentages.
(Red.) Artikel bijgewerkt met uitspraak van de rechter.
Bart
@Maurice: Die hoge kosten die jij benoemt, hebben marges van 80-85%. Dus Apple rekent wel ‘iets’ teveel IMHO š
Jaap Couro
Een mooi begin! In een oligopolie waarin 2 spelers de markt beheersen, beschikken over een gigantisch vermogen, kleine spelers geen schijn van kans hebben iets op te bouwen (worden opgekocht, stuk gemaakt), zijn dit soort stappen en een stukje ingrijpen van overheden helaas onoverkomelijk. De spyware functie van Apple is maar 1 voorbeeld: Bedrijven met een dergelijke macht creĆ«ren hun eigen spelregels die steeds verder gaan. Het āargumentā: dan gebruik je het toch niet van deze of gene is natuurlijk kul. De markt reguleert zich zelf niet meer. Dan is een stukje ingrijpen helaas noodzakelijk. En dan hopen dat Europese bedrijven ooit met een eigen concurrerend OS en hardware op de markt komt. Positief denken dus.
Tevilnelg
Als ik elders de nieuwsberichten lees, krijg ik de indruk dat het op dit moment omstreden is of de rechtbank inderdaad Apple ertoe heeft verplicht om ontwikkelaars hun eigen in-app-betaalsystemen te laten gebruiken of zich het vonnis alleen beperkt tot Apples verbod om gebruikers binnen de app te wijzen op externe betaalsystemen en prijzen. Het vonnis gebruikt namelijk vrijwel dezelfde bewoording als Apples regels in de App Store Review Guidelines (par.Ā 3.1.1 en 3.1.3), zodat ik juist vermoed dat alleen deze regel ongeldig is verklaard. Verder lees ik tenminste ook uit een deel van de overwegingen (bijv. p.Ā 155) dat de rechtbank juist alleen problemen met het tweede aspect had.
Jojo
Jammer dat epic in principe precies hetzelfde doet op Windows, miljoenen om nieuwe games epic exclusive te maken, proberen zelf ook een monopoly te worden. Vraag me ook af als dit doorzet naar Sony en Microsoft en de winst kraan van de consoles opdroogt wie er dan met een nieuw soort console komt, en wie weet later wanneer de monopoly in andere handen is met policy changes komt.
Jojo
Origineel geplaatst door Mei
@Peter: Dan moet Fornite ook zijn spel/store opengooien en andere developers toelaten. Ik wil ook wel wat V-bucks verkopen. 1000 stuks voor slechts ā¬0,99! Genoeg developers die een paar leuke dingen kunnen verzinnen ter verkoop in de Fornite/Epic store.
Origineel geplaatst door Rick
En dat is wat Epic ook niet wil, dat een andere party in hun store gaat verkopen (lees onder de prijs die Epic aanbied). Dus wat heeft het eigenlijk voor waarde om de Apple store aan te vallen?
Denk een grotere positie winnen, op Windows zijn ze nu ook al effe bezig om iedere game epic exclusive te maken, niet dat dit nou 100% slaagt. Maar betwijfel of er echt goede bedoelingen achter zitten
Smietz
Tja als je een kip met gouden eieren maakt wordt je gestraft. Helaas werkt dit zo in de huidige maatschappij. Zonder de app store bestond Epic waarschijnlijk niet eens maar goed dat is blijkbaar niet relevant, het gaat tenslotte om de centen.
Schepers maurice
Alles draait om die poen scheppende advocaten.
Trouwens het enige dat telt zijn de ā¬ā¬ā¬ā¬ā¬ā¬
(Red.) Apple gaat in beroep tegen de uitspraak, Epic ook. Het artikel is daarom bijgewerkt met deze nieuwe informatie.
Roy Senden
Bij Albert Heijn en Jumbo bepalen de winkels toch ook zelf welke producten ze verkopen en welke marge ze daarop pakken? Als consument maak ik vooraf de keuze waar ik koop. Die keuze kun je als smartphone gebruiker ook maken; iOS of Android. Waarom zou de digitale wereld anders moeten zijn dan de fysieke?
@Smietz: Epic is al veel ouder dan dat en de IOS versie van Fortnite kwam later dan de console en Windows versies. Ook loopt Epic nu nog steeds als een tierelier, alleen niet op IOS.
Hopelijk levert dit een boost aan Nintendo Switch verkopen en gaat dit Apple heel veel geld kosten.
(Red.) Artikel bijgewerkt met update over de zaak tussen Apple en Epic Games.
Leo
@Roy Senden: ook bij de fysieke zijn er regels. Er mogen bijv een x aantal Albert Heijns zijn in een plaats. Is wel heel erg beperkte concurrentie twee systemen. Zo kun je ook van de ddr zeggen dat er concurrentie was en wat te kiezen want ze hadden twee auto merken. Trabant en wartburgh tja ā¦ā¦. Misschien stappen er wel epic fans over op droid, ook omdat dit wel erg lang duurt allemaal
Mooi om te zien, ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
Ben benieuwd of ze alle platforms pakken. Bij PlayStation is het ook nog ā¬9,99 voor 1000 v-buks. Nu is het beter om de aankopen te doen via iOS haha.
Dat doet de app Elevate al jaren (ik betaal een veel goedkoper prijs per jaar dan via in-app) en heb nooit problemen gehad.
Waar dat toe leidt? Dat ik dadelijk m’n producten in de plaatselijke winkel ga verkopen, en de eigenaar van die winkel niks ga betalenšš¤£
(Red.) Artikel bijgewerkt na verwijderen van Fortnite uit de App Store.
Goed nieuws, dit gaat voor een hoop opschudding zorgen.
Het lijkt wel de omgedraaide šwereld. Zijn richtlijnen aan de voorkant duidelijk en helder dan begint men te zeiken dat het niet eerlijk is.
Maar als apps zonder duidelijkheid vooraf al je persoonlijke data graaien dan klaagt bijna niemand, want āde app is toch zo handigā (Ik zeg hiermee niet dat Fortnite/Spotify naar persoonlijke data graaien, maar wil gewoon even het punt duidelijk maken).
Als je, je niet kan vinden in de richtlijnen dan blijf je toch weg van dat platform.
(Red.) Epic Games heeft Apple aangeklaagd vanwege het verwijderen van de app uit de App Store.
Als ontwikkelaar ga je een bindend contract af met Apple zodra je je registreert als ontwikkelaar. Maw. ook Epic heeft dit gedaan. Ze hebben de voorwaarden van dit contract verbroken, en dus heeft Apple gedaan wat er in de voorwaarden staat wat er zal gebeuren (maw. de app verwijderd)
Ik geeft Epic 0,0 kans om dit te winnen. Zij plegen contractbreuk. Als ze het niet eens waren hadden ze dit vooraf moeten aangeven en ervoor moeten kiezen NIET hun spel op iOS uit te brengen.
Interessante ontwikkeling. Uber, Airbnb Booking, Takeaway (ook massa data slurpers met externe betalingsopties ) hoeven geen commissie te betalen over digitale transacties, terwijl gaming en dating apps dat wel moeten (verslavende industrie is zo te zien een goede cash cow van Apple). Mooie rebelse protestactie van Epic games. š“āā ļø
@L8: Een App die je puur een in-app extra geeft (dlc, etc) moet via de App Store. Als je iets doet wat fysieke waarde heeft bv eten, of een geleverde service, of een ander product. Is het niet verplicht dit via de App Store te doen. Dat staat heel duidelijk in de voorwaarden die Apple aan alle ontwikkelaars stelt.
Ik snap echt niet waarom Apple geen 30% zou mogen vragen. Apple heeft de winkel en de ontwikkelaar het product. Als Coca-Cola bij Albert Heijn verkocht wil worden, dan mag de Albert Heijn hier toch ook een marge op maken, dus snap niet waarom dit oneerlijk zou zijn, je hebt een wereldwijd platform en hier zijn ook hoge kosten aan verbonden om dit te beheren.
@Maurice: Klopt wat je zegt. Maar waar het āprobleemā in zit is het feit dat er naast de Albert Heijn nog andere winkels zijn of goedkopere cola staat in de schappen. Je hebt dus keus als consument. Helaas zijn er maar twee echte spelers op de tech industries in de telefonie namelijk Google en Apple. Dit geeft de consument zoān beperkte keus dat je als gigant eigenlijk alles wel kan vragen. En dat is oneerlijke concurrentie want er bestaat geen goedkopere fortnite. De verhoren in Amerika, ook op verzoek van de EU, gaan daar ook over. Hebben de giganten niet teveel macht. In mijn ogen wel. Ik denk dat EPIC aan de winnende hand zal zijn. We zullen zien. Dit is door EPIC voorbedacht anders kan Apple nooit zo snel aangeklaagd worden. Daar hebben heel wat juristen hun hoofd op gebroken qua tijd.
Het maakt niet uit of je pro of tegen Apple bent, de consument kan alleen winnen, als het App Store beleid wordt aangepast.
Dus vingers gekruist, dat Epic deze zaak gaat winnen. Dan wel dat regulators in de VS en EU sowieso dit beid aanpakken.
@Bart W: Hoezo kan de consument alleen winnen?
Heb je er over na gedacht wat Apple doet om de verlies van de App Store te compenseren? Misschien de toestellen nog duurder maken, of de kwaliteit van de AppStore die achter uit gaat.
Dat wij als gebruikers iets van apple kochten wisten we hoe Apple devices gebruikt kunnen worden (of in ieder geval had je het kunnen weten als je informatie opzocht).
En ontwikkelaars wisten ook de regels voor ze een game gingen bouwen voor het platform van Apple.
Als grote app ontwikkelaars verandering willen dan moeten ze Apple boycotten, dat kan slecht aflopen voor de ontwikkelaar dat minder mensen hun dienst gebruiken. Maar kan ook slecht voor Apple aflopen dat minder mensen Apple producten kopen, als dit gebeurt zal Apple misschien opnieuw de voorwaarden willen bespreken.
@Peter: Dan moet Fornite ook zijn spel/store opengooien en andere developers toelaten. Ik wil ook wel wat V-bucks verkopen. 1000 stuks voor slechts ā¬0,99! Genoeg developers die een paar leuke dingen kunnen verzinnen ter verkoop in de Fornite/Epic store.
En dat geldt eigenlijk ook voor Spotify en Netflix. Ik wil ook wel mijn spullen daar stallen. Maar ik wil wel slechts 10% commissie afdragen.
En dat is wat Epic ook niet wil, dat een andere party in hun store gaat verkopen (lees onder de prijs die Epic aanbied). Dus wat heeft het eigenlijk voor waarde om de Apple store aan te vallen?
@Mei: Dat begrijp ik. Alleen is niemand geĆÆnteresseerd in jouw spullen. En je zegt dit wel zo stellig maar niemand gaat met verlies verkopen. Wat je nu zegt voelt als: Coca Cola inkopen voor 1,30ā¬ en in je eigen winkel verkopen voor 1ā¬. Ik denk dat het niet zo makkelijk ligt zoals je nu stelt. Daarnaast zijn er miljarden games dus hier heb je als consument keus. Net zoals in de winkel. Maar wat Apple nu doet is het omgekeerde, omdat ze immers maar met ze tweeĆ«n zijn Apple en Google hebben ze veel macht en komen deze voorwaarden. Ik vraag me af als er net zoveel Appleās en googleās waren als televisie merken of deze voorwaarden er ook waren. Denk het niet.
Ook zou het Apple sieren om wat terug te doen voor de mensen. Zeker in deze tijd doen bedrijven toch best wel veel voor hun doelgroep. Apple heeft nog weinig gedaan qua Corona. Is natuurlijk ook geen verplichting. Bijv zorg personeel een iPhone kopen met korting ofzoiets of een jaar Apple TV+. Denk dat niemand daar raar van op zou kijken.
Probleem is; er is naar 1 winkel met 1 prijs! Waarom mag ik de app niet installeren buiten Apple om!?
De Mac gaat dezelfde kant op.
Dan kunnen we Bol.com ook aanklagen. En Amazon. Als bedrijf moet je ook 30% betalen en via het betaal systeem van het platform betalen. En ja je kunt je eigen website hebben en proberen het zelf te doen. Dat kan een app op ios ook, niet het downloaden maar wel mensen laten betalen via hun eigen website.
Interessante ontwikkelingen dit.
Even een vraagje: hoeveel procent van de omzet haalt Epic met Fortnite uit de app-store? En kunnen ze dit (dus) missen?
Ja, vervelend/minder leuk voor diegene die het spel spelen op iOS, maar een statement maken en “het systeem willen aanpassen” kost nu eenmaal wat en ‘offers moeten dan gebracht worden’.
Verschil is wel dat je via Uber, Starbucks of Airbnb geen virus/malware binnenhaalt als je eten laat komen of koffie bestelt of een kamer huurt. Bij digitale media met in-app aankopen, vooral bij games dus, ligt dit anders. Apple wil voorkomen dat je virussen en malware kan binnenhalen door zelf in control te zijn over de in-app aankopen.
Enkele weken terug was het nog in het Amerikaanse congres dat Apple te machtig is. Dit is het perfecte bewijs! Ik ben geen Fortnite fan, maar eindelijk wordt het probleem eens fatsoenlijk aangeklaagd. Het bedrijf dat altijd zo ‘innoveert’, terwijl de laatste vijf jaar de concurrentie op veel vlakken vooruit loopt, staat innovaties van andere in te weg, kijk maar naar Xbox Game Pass en Stadia.
Ook google heeft Fortnite uit de playstore gehaald hoorde ik
@Nico: Klopt, om precies de zelfde reden
Omdat je anders Google Play taferelen krijgt: slechte check op apps, malafide software en extreme dataslurpende apps die niet gecontroleerd worden. Tiktok slurpt ook meer data op androĆÆd dan op iOs.
Ik vind het veiligheidsargument van Apple (“…and make the store safe for all users”) erg raar. Deze discussies over het afromen van transacties met Epic, Spotify, etc. gaan alleen over de aankoop van digitale diensten. Waarom geldt dit argument wel voor transacties digitale services, maar niet voor fysieke goederen? Is er dan geen oplichting mogelijk met de ios apps van Marktplaats, Ebay e.d? Ook op transacties van financiĆ«le dienstverleners in apps (bijv. alle banken, Transferwise, Paypal, etc.) wordt ook geen percentage gelegd door Apple.
@Wim: Ja en nee, maar dan moet je niet klagen dat je ergens voor betaald en de service/dienst zegt van. niet.
Ik hoop dat Apple hier als winnaar uit komt. Het is echt alleen een spelletje hoe de knikkers verdeeld moeten worden en als dit ten koste gaat van de veiligheid op mijn iPhone, laat dan maar zitten. De consument gaat er echt niet minder voor betalen. Ik begrijp Ć¼berhaupt niet dat mensen geld geven voor digitale meuk als skins, wapens en suffe dansjes.
Groot verschil hier is dat Fortnite free to play is. Maw Epic maakt 100% kosteloos gebruik van Apple machtige distributie positie en wil ook nog eens 100% kosteloos verdienen op in-app purchases. Dus ze maken gebruik van Appleās machtige positie om zich er vervolgens tegen te verzetten. Ik ben van mening dat het bestaan van deze āFreemiumā games volledig zijn oorsprong heeft in het bestaan van App Stores (Apple, Google, Steam). Zonder deze massale distributie kanalen kan Epic simpelweg geen winst maken op deze manier. Dat is een keuze die ze maken. Je kan niet aan beide kanten winnen…
Stel je nu eens voor dat Apple vanaf de volgende systeemupdate alles dicht gooit zodat je geen programmaās meer kan downloaden, tenzij via de AppStore.
Zouden we dan nog dezelfde discussie voeren? Uiteraard is dat āveiligerā. Maar die almacht van Apple is tegelijk nadelig voor zowel de gebruikers als de developers.
Ik denk ook wel dat veel mensen onderschatten hoeveel apps er dagelijks gecontroleerd word. En hoeveel mensen dat doen. Die moeten ook allemaal betaald worden. En dan de beveiligde servers, datacenters etc. Alsof alles gratis is š¤·š½
Waarom 0% kans om te winnen ?
Iedereen zou vrij moeten zijn in welke betalingsoptie je wilt gebruiken. Apple disagrees, schandalig !
#FreeFortnite
@Marc: Dit is de enige manier waarop Apple kan garanderen dat er geen spam en virussen op zijn platform komt. Ik heb bewust voor Apple gekozen omdat ik gek werd van spam en virussen op Google en Windows. En ik betaal er graag wat meer voor.
@Chris: #FortniteLivesMatters š
#FreeFortnite Precies. Open (up) Fornite en de Epic Store!!! Ze verdienen miljarden. Daar kunnen developers toch ook wel van profiteren? Laat developers ook coole skins, munten en dergelijke ontwikkelen en aanbieden in Fortnite. Een soort app binnen Fornite zelf. Ik stel voor dat een developer 15% van elke verkoop aan Epic moet betalen. De rest is voor de developer. Waarom niet?
Dat Apple groot gelijk heeft.. trouwens als je een app wil plaatsen in de App Store dan is het toch logisch dat dit gebeurd aan de voorwaarden dat Apple wil !
Apple verstopt zich achter t smoesje veiligheid , heeft hier niks mee te maken bah en 30% ,3% was ook al ās wat. En dan de belastingdienst maar omzeilen. Wanneer er een mooi alternatief was voor Apple zoals het Windows phone systeem destijds dan was ik weg, Android heb ik geen trek in.
Niets houdt je tegen om zelf een winkel te openen en daar je product te verkopen,als dat niet is moet je me dat vertellen
(Red.) Artikel bijgewerkt met nieuwe informatie over mogelijk stopzetten van ontwikkelaarsaccount van Epic Games.
Ik gebruik een oudere app die je registreert via een email adres.
Deze betaal ik via Google maar gebruik hem voornamelijk op mijn iPhone.
Krijgt Apple dus ook niks van want de app is gratis.
Mag dat dan wel ?
Blijf me hierover verbazen, onbekende apjes die groot worden door de support van Apple een goed georganiseerde store die netjes de privacy van de gebruiker waarborgen, die continue vooraan staan in de etalage, die bijna door je strot geduwd worden met het download mij label, en dan nog terug trappen naar Apple dat ze teveel moeten betalen.Waar onderhouden ze de software van?Waar betalen ze de medewerkers van?Denken dat zo n merk niks wil verdienen is een emmer op je hoofd hebben.Daarnaast wisten ze van te voren waar ze aan begonnen evenals Spotify en alle grote merken die nu staan te piepen.
Ik vind dit ook wel een beetje kinderachtig van Apple van die vieze spelletjes uitspelen tegen ontwikkelaars zou eens andersom moeten gebeuren!
Ja maar vergeet 1 ding niet.
Zonder ontwikkelaars hebben we een dure iPhone of iPad met alleen Apple’s eigen appjes.
Ik zie helaas dat kleine ontwikkelaars stoppen omdat het gewoon niet loont om tijd en geld in ontwikkeling van een app te stoppen.
Tijdens de keynote zeggen ze regelmatig dat ze weer benieuwd zijn waar de ontwikkelaars mee gaan komen om nog meer uit de Apple apparatuur te krijgen.
Wat minder winst van de ontwikkelaars afromen zou een mooi gebaar zijn van Apple.
*pakt de popcorn vast.
Dit gaat een interessante catfight worden met een hoop getrek aan haren en uitgesmeerde make-up en gillende keukenmeiden.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Als ik meester fortnite was zou ik Google bellen en daar mee om de tafel gaan om eruit te komen, denk dat zij makkelijker zijn en een exlcusive Android label maken en proberen andere games en apps mee te krijgen om Apple zo proberen uit te spelen dat ze wel moeten.
Ja hoor. Je mag prima abonnementen verkopen voor je app buiten de AppStore om. Je mag er alleen geen reclame voor maken in de app.
Ik ben bang dat er iets meer voor nodig is om het meest waardevolle bedrijf ter wereld op de knieĆ«n te krijgen š.
Epic moet zich gewoon aan de regeltjes houden. Daar gaan Google en Apple wel voor zorgen.
De hypocrisie van Fortnite is gewoon Epic. Bij de gamecomputers Sony, Xbox etc. moeten ze ook 30% afdragen en daar hoor je Epic niet over, waarom? Heel erg simpel, Sony bijvoorbeeld heeft aandelen in Epic!!!
Begrijp ik het nou niet goed?
Epic wil toch gewoon hun in-app aankopen buiten de App Store kunnen aanbieden? En dat verbied Apple terwijl ze dit wel bij bijv. Spotify toestaan?
Epic vindt dit oneerlijk, en zij hebben de ballen en het geld om dr eens tegenin te gaan.
Daar zijn ze vrij in toch?
Apple had erop kunnen rekenen dat āt een keer ging gebeuren en slaat nu keihard terug door alle dev accounts offline te willen gooien.
Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen.
De disscussie over de app stores en hun (on)eerlijke regels, machtsmisbruik of hoe je het ook wil noemen.
Is in ieder geval flink aan!
Ik vind āt wel interessant, zeggen we straks over 10 jaar; Fortnite? Op de iPhone? Dat weten alleen hele oude mensen nog….
We gaan āt wel zien…;)
V-bucks? Ik heb laatst bij de klantenservice van de AH gevraagd waar ze lagen in de winkel.
Er is wel een verschil tussen fysiek en digitaal. Dus wanneer Epic Games iets wil doen voor hun klanten, verhogen ze de aantallen v-bucks. En houden ze zich aan de spelregels van Apple. Probleem opgelost!
Die ontwikkelen juist graag voor Apple, omdat Apple gebruikers in z’n algemeenheid meer bereid zijn te betalen voor een app dan Android gebruikers! Mijn inziens wordt de verkeerde zwart gemaakt. En ook nog door bedrijven die het meeste profijt van Apple z’n platform hebben gehad, dat vind ik verachtelijk.
@William: Nou hoe spotify het doet je kan content via de website kopen, en dan werkt het gewoon op je account op de iphone.
Hoe Epic het deed gaf op de telefoon tijdens spelen 2 opties, 1 goedkoepre via hun store en 1 duurdere via apple store.
Als ze nou gewoon via zelfde weg als spotify en netflix hadden gedaan, waren ze nu niet verwijderd van de apple en google store.
@William: Dat begrijp je niet goed nee. Apple verbiedt het om eigen betaalmethoden te bieden voor in app purchases. Epic mag best vbucks verkopen buiten de store om.
Apple staat geen andere App Store toe!
@Marc: Tja breng een telefoon op de markt, met daarop een app-store en probeer dat succesvol te maken,niemand houdt je tegen! Nu profiteren ze allemaal van Apple en menen ze ook nog het beleid te moeten bepalen!Spotify, Epic en Facebook maken zich juist schuldig aan machtsmisbruik,maar daar hoor je de criticasters op Apple niet over
Dit is een politiek spelletje, het zit zo:
Epic Games is voor 40% eigendom van Tencent, die op hun beurt weer eigenaar zijn van Wechat en TikTok.
Dit is een wedstrijdje tussen China en Amerika.
Goed idee speel dat spel toch niet
En Apple is inmiddels 2000 miljard waard.
Ik zeg uitknijpen die ontwikkelaars, gewoon 50% afdragen.
Kom op Apple heeft ook zijn kosten.
Kunnen mijn kinderen straks meer tijd aan school besteden ššš. Mij boeit het helemaal niks computerspellen, waste of timeš¤·š»āāļø
Geef Apple nog gelijk ook, of 30% nog 30% moet blijven dat weet ik niet.
Maar met een App Store vol gratis apps die allemaal met in app aankopen werken, dan moet je wel dit soort dingen āverplichtenā.
Waar zou een AppStore op moeten draaien als apps gratis zijn en via andere wegen in app aankopen verkoopt?
Behalve Bol.com zijn er ook andere online winkels hoor!
Uiteindelijk is alles een waste of time toch!? Ieder z’n ding… .maar hoop toch dat Epic aan het kortste eind trekt,vind de wijze waarop niet kunnen.en alleen Apple?het zal wel een vies politiek spelletje zijn
@Johan: Draait meer om het feit dat Apple geen gelijke monniken gelijke kappen hanteert, bij Amazon wel, Disney waarschijnlijk ook en andere weer niet.
Vindt het prima dat ze 30% vragen maar dan wel aan iedereen en niet als het Apple goed uitkomt zoals bij Amazon Prime ineens wel de regels aanpassen onder de toonbank.
Klopt. Het was ook maar een voorbeeld. Maar bij bijna alle online winkels waar je producten van andere merken kunt kopen is 30% heel normaal.
Apple koop Epic Games, problem solvedš
Kost misschien 10 miljard maar daās geen enkel probleem voor ze.
Hopelijk wordt er door Apple een keer nagedacht om staffels in te bouwen. Dat zie je in cloud platformen ook: gratis gebruik tot x transacties (per bedrijf). Als iets dan succesvol wordt en er omzet wordt gemaakt dan pas begint de teller voor cloud leverancier te lopen. Dat zou kleine iOS app ontwikkelaars helpen bij opstart. Als bedrijven eenmaal een inkomen hebben dragen ze ook af aan Apple. Bij epic gaan grote bedragen om dus hier zou je nog kunnen kijken naar 30% tot een maximum van x. Alleen waar leg je de grens. Daarnaast kan men ook v bucks kopen via de browser of andere platformen. Dus niet direct vanuit de iOS app. Dus waarom moeilijk doen. Gewoon de gebruikers beter voorlichten.
@Rein: ja alleen de voorlichting mag niet in de app, dus dan moet de consument zelf al weten dat er andere mogelijkheden zijn en zelf gaan Googlen ed want in de app wordt je t niet gewaar.
Wat ik een beetje apart vind ik dat apple alles over zich heen krijgt en dat google die overigens ook de app eruit heeft gegooid daar niks over gezegt wordt š
@Patrick: Waarschijnlijk omdat je bij Google (lees Android) je Fortnite wel nog kunt downloaden via andere Appstores (nietzijnde Googleās PLAYstore).
Het is puur verbannen uit de playstore maar dus wel nog beschikbaar op Android.
De richtlijnen die de PLAYstore hanteert zijn grotendeels hetzelfde als Appleās appstore. 30% afdragen en geen eigen betaalsysteem als game via desbetreffende appstore is verkregen.
Overigens heeft EPIC het al eerder met Google aan de stok gehad over het betaalsysteem. Echter heeft EPIC toen zelf Fortnite uit de PLAYstore gehaald. Daar zijn ze later zelf op teruggekomen……..
Waarschijnlijk miste ze dus teveel inkomsten door niet aanwezig te zijn op dat platform…….
(Red.) Artikel bijgewerkt voor de start van de rechtszaak en met antwoorden op veelgestelde vragen.
@Peter: Maar Apple heeft de App store puur voor zijn devices gemaakt en deze draaien op IOS en er is geen ander device die erop draait.
In tegenstelling tot de cola die nu elk ander supermarkt bericht kan worden.
Je kan dus niet over een monopolie positie praten als er je een uniek product hebt en niet wil dat via andere stores troep op je device wil. Ik heb bewust om die reden gekozen voor Apple.
@Marc: Omdat Apple beroemd is om hun veiligheid en berucht om hun aanpak van bedrijven die privacy schenden.
Zoals Apple zelf al aangeeft kunnen ze geen van beide waarborgen bij een externe store.
Eigen keuze voor de consument zou je zeggen, maar diezelfde consument kijkt er vervolgens wel Apple op aan als ze ineens malware op hun device hebben.
Voor je het weet heeft Apple nog een rechtzaak voor False advertising aan hun broek omdat de consument simpelweg dom is.
Onzin wat je hier verteld. Kijk maar na die percentages.
(Red.) Artikel bijgewerkt met uitspraak van de rechter.
@Maurice: Die hoge kosten die jij benoemt, hebben marges van 80-85%. Dus Apple rekent wel ‘iets’ teveel IMHO š
Een mooi begin! In een oligopolie waarin 2 spelers de markt beheersen, beschikken over een gigantisch vermogen, kleine spelers geen schijn van kans hebben iets op te bouwen (worden opgekocht, stuk gemaakt), zijn dit soort stappen en een stukje ingrijpen van overheden helaas onoverkomelijk. De spyware functie van Apple is maar 1 voorbeeld: Bedrijven met een dergelijke macht creĆ«ren hun eigen spelregels die steeds verder gaan. Het āargumentā: dan gebruik je het toch niet van deze of gene is natuurlijk kul. De markt reguleert zich zelf niet meer. Dan is een stukje ingrijpen helaas noodzakelijk. En dan hopen dat Europese bedrijven ooit met een eigen concurrerend OS en hardware op de markt komt. Positief denken dus.
Als ik elders de nieuwsberichten lees, krijg ik de indruk dat het op dit moment omstreden is of de rechtbank inderdaad Apple ertoe heeft verplicht om ontwikkelaars hun eigen in-app-betaalsystemen te laten gebruiken of zich het vonnis alleen beperkt tot Apples verbod om gebruikers binnen de app te wijzen op externe betaalsystemen en prijzen. Het vonnis gebruikt namelijk vrijwel dezelfde bewoording als Apples regels in de App Store Review Guidelines (par.Ā 3.1.1 en 3.1.3), zodat ik juist vermoed dat alleen deze regel ongeldig is verklaard. Verder lees ik tenminste ook uit een deel van de overwegingen (bijv. p.Ā 155) dat de rechtbank juist alleen problemen met het tweede aspect had.
Jammer dat epic in principe precies hetzelfde doet op Windows, miljoenen om nieuwe games epic exclusive te maken, proberen zelf ook een monopoly te worden. Vraag me ook af als dit doorzet naar Sony en Microsoft en de winst kraan van de consoles opdroogt wie er dan met een nieuw soort console komt, en wie weet later wanneer de monopoly in andere handen is met policy changes komt.
Denk een grotere positie winnen, op Windows zijn ze nu ook al effe bezig om iedere game epic exclusive te maken, niet dat dit nou 100% slaagt. Maar betwijfel of er echt goede bedoelingen achter zitten
Tja als je een kip met gouden eieren maakt wordt je gestraft. Helaas werkt dit zo in de huidige maatschappij. Zonder de app store bestond Epic waarschijnlijk niet eens maar goed dat is blijkbaar niet relevant, het gaat tenslotte om de centen.
Alles draait om die poen scheppende advocaten.
Trouwens het enige dat telt zijn de ā¬ā¬ā¬ā¬ā¬ā¬
(Red.) Apple gaat in beroep tegen de uitspraak, Epic ook. Het artikel is daarom bijgewerkt met deze nieuwe informatie.
Bij Albert Heijn en Jumbo bepalen de winkels toch ook zelf welke producten ze verkopen en welke marge ze daarop pakken? Als consument maak ik vooraf de keuze waar ik koop. Die keuze kun je als smartphone gebruiker ook maken; iOS of Android. Waarom zou de digitale wereld anders moeten zijn dan de fysieke?
@Eric: oh haha
@Smietz: Epic is al veel ouder dan dat en de IOS versie van Fortnite kwam later dan de console en Windows versies. Ook loopt Epic nu nog steeds als een tierelier, alleen niet op IOS.
Hopelijk levert dit een boost aan Nintendo Switch verkopen en gaat dit Apple heel veel geld kosten.
(Red.) Artikel bijgewerkt na afkeuring van Apple’s verzoek om uitstel.
(Red.) Artikel bijgewerkt met update over de zaak tussen Apple en Epic Games.
@Roy Senden: ook bij de fysieke zijn er regels. Er mogen bijv een x aantal Albert Heijns zijn in een plaats. Is wel heel erg beperkte concurrentie twee systemen. Zo kun je ook van de ddr zeggen dat er concurrentie was en wat te kiezen want ze hadden twee auto merken. Trabant en wartburgh tja ā¦ā¦. Misschien stappen er wel epic fans over op droid, ook omdat dit wel erg lang duurt allemaal
(Red.) Deze juridische strijd is afgelopen, omdat het Hooggerechtshof het beroep van Apple heeft afgewezen.