Reacties voor: Apple waarschuwt extra voor 14 dagen geld-terug-garantie bij gekochte apps

Apple zal voortaan de 14 dagen aankoopgarantie van apps extra benadrukken. Na 14 dagen heb je niet meer automatisch recht op geld terug bij app-aankopen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 20 reacties

  1. Dit betekent toch dat er géén garantie is?

    Want “Ik ben me ervan bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op ‘Koop’ heb getikt” klinkt mij in de oren dat er juist geen garantie is.

  2. Prima aktie
    Graag ook voor iOS updates !

  3. Werkt erg goed, fijn dat dit er is!

  4. Verschil is wel bij Android dat je wanneer een app die gekocht is je niet bevalt je deze kan teruggeven en refund kan krijgen.

  5. Origineel geplaatst door Barend
    Want “Ik ben me ervan bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op ‘Koop’ heb getikt” klinkt mij in de oren dat er juist geen garantie is.

    Zo lees ik het inderdaad ook. Hele rare zin is het.. Als je het 16 dagen na de koop pas download kan je het wel annuleren?

  6. Hoe kan je weten of een app tegenvalt als je hem niet download dan?
    En zodra je hem wel download kan je hem niet meer annuleren.
    Klopt geen drol van.

  7. Het woord “binnen” moet zijn “na”, volgens mij?
    Heeft iemand de Engelse tekst?

  8. Origineel geplaatst door Gabor
    Het woord “binnen” moet zijn “na”, volgens mij?
    Heeft iemand de Engelse tekst?

    Je moet de zin samen met de wetgeving lezen. Volgens Europees consumentenrecht mag je afstand doen van een koop binnen viertien dagen na ontvangst. Voor digitale goederen is een uitzondering gemaakt: de verkoper kan de termijn buiten toepassing verklaren zodra de software is gedownload. Dat is wat Apple nu doet. Je verklaart daarmee akkoord te gaan en van je recht afstand te doen. Als ik het goed heb begrepen toonde Apple de popup alleen bij herhaaldelijk gebruik van het retourrecht. Als Apple dit nu standaard toont, is het juist slecht voor de consument. Daarmee worden alle retouraanvragen dus als coulance afgehandeld.

  9. Origineel geplaatst door Klug
    Prima aktie
    Graag ook voor iOS updates !

    Dat is er vaak al. Je kunt nog tot zo’n 2 weken downgraden.

  10. @KALLT: Inderdaad geldt per 13 juni 2014 de bedenktermijn van 14 dagen niet bij een consumentenkoop voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding (art. 6:230p sub g BW).

    De vraag is of je kunt kopen zonder te downloaden. Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Als dat niet kan, is de tekst van de pop-up curieus, omdat van een “uitdrukkelijke” toestemming dan toch niet gesproken kan worden.

  11. Het betekend dat je helemaal niet je geld terug kan krijgen.
    Niet binnen de 14 dagen en niet buiten de 14 dagen.
    Maar wat ik wil weten wanneer krijg ik weer mijn 14 dagen garantie terug?

  12. Begrijp niet dat iCulture het artikel niet aanpast. Je hebt volgens deze melding zoals in de hierboven genoemde reacties namelijk géén retourrecht meer zodra je de app download. Het artikel is dus onjuist…

  13. Heb vorige week een ‘probleem’ gemeld met een app van 50 euro … nergens een spoor te vinden van mijn aanvraag noch een terugbetaling … zou toch graag hebben dat, wanneer je een probleem meld en een terugbetaling wil, Apple je aanvraag bevestigd met een mail zodat je niet in afwachting je 14 dagen voorbij bent …..

  14. @Alfred j. Kwek: bij Google play heb je tot 2 uur na een betaalde aankoop altijd de kans om een betaalde app te retourneren en krijg je direct je geld terug. Op zich is dit heel klantvriendelijk want je kan zo een app eventjes uitproberen en wanneer hij niet bevalt gewoon het vakje teruggave starten aanvinken. Hopelijk komt iOS ook met deze uiterst eenvoudige en klantvriendelijke oplossing.

  15. Origineel geplaatst door ronny1967
    @Alfred j. Kwek: bij Google play heb je tot 2 uur na een betaalde aankoop altijd de kans om een betaalde app te retourneren en krijg je direct je geld terug. Op zich is dit heel klantvriendelijk want je kan zo een app eventjes uitproberen en wanneer hij niet bevalt gewoon het vakje teruggave starten aanvinken. Hopelijk komt iOS ook met deze uiterst eenvoudige en klantvriendelijke oplossing.

    Nog beter is een mechanisme dat de app ook van het toestel verwijdert of het openen blokkeert. Dat deed Apple in het verleden met muziek toen er nog TPM’s op zaten. Ik kan mij best voorstellen dat ontwikkelaars het niet eens zo erg zouden vinden, mits de app dan ook niet meer werkt. Dat zou voor Apple eigenlijk vrij eenvoudig moeten zijn, vergelijkbare functionaliteit bestaat in iOS ook al heel lang, aangezien alle apps worden ondertekend.

  16. Melding is duidelijk afkomstig van juristen omdat die zo onbegrijpelijk is opgesteld. M.i. een bedrijf als apple onwaardig dat in zijn producten zo sterk let op usability. Met mijn signaal over deze onduidelijke meldingen aan apple support werd niets fedaan. Hopelijk schudt dit artikel de heren wakker. Als deze teksten zo onbegrijpelijk blijven is dit echt een aanfluiting.

  17. Wat een slecht Nederlands Apple!

    “Ik ben me ervan bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op ‘Koop’ heb getikt”

    Volgens deze tekst geldt dit als je het download binnen 14 dagen (nadat je op koop klikt)

    Dit betekent: Je klikt dus KOOP en dan wacht je een paar dagen voor je hem download. In alle andere gevallen mag het wel.

    ‘Binnen 14 dagen’ moet gewoon uit de tekst of het moet worden:

    “Ik ben me ervan bewust dat ik de aankoop niet meer binnen 14 dagen kan annuleren als ik deze app download”

  18. Ik krijg deze melding al na 1x een refund te hebben gevraagd klopt dat wel?

  19. Apple geeft aan dat iedereen nu dit bericht krijgt:

    Voorwaarden
    Uitzondering op het herroepingsrecht

    U kunt uw bestelling voor de levering van digitaal materiaal niet annuleren als de levering op uw verzoek is begonnen; u erkent dat u in dat geval het herroepingsrecht verliest.

  20. Ik heb 1 maal een app van 4.99 geretourneerd omdat dit niet de volledige versie was. ik krijg nu al dit bericht…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.