Op maandag 9 maart is Apple’s grote Apple Watch-evenement, waarna de verkoop in april ook zeer dichtbij komt. Apple is daarom druk bezig met het inlichten van personeel, zodat ze straks precies weten hoe ze de Apple Watch aan klanten moeten verkopen. Hoe gaan deze winkelmedewerkers straks de Apple Watch aanprijzen bij klanten? 9to5Mac heeft een uitgebreid script bemachtigd, waarin Apple Store-medewerkers wordt verteld hoe ze in iedere verkoopsituatie met het horloge moeten reageren.
Het moge duidelijk zijn: Apple is zelfverzekerd dat de Apple Watch goed zal verkopen. In het script voor winkelpersoneel wordt er zelfs al van uitgegaan dat de klant hem zonder enige aansporing graag wil kopen. Apple opent met de volgende uitlegtekst:
"Veel klanten hebben al besloten dat ze een Apple Watch willen. Door de juiste vragen te stellen en de ‘APPLE Steps of Service’ te volgen, kan jij goede Apple Watch-aanraders geven die bij de klant zijn lifestyle passen."
Apple-personeel moet volgens het script daarom ook niet meteen de Apple Watch aanraden, maar vragen wat de klant eigenlijk doet met zijn of haar iPhone. Op basis daarvan moet de Apple Store-medewerker ontdekken wat de koper belangrijk vindt – en vertellen hoe de Apple Watch zijn of haar leven kan verbeteren. Hierbij moet Apple Store-personeel ook vragen naar de volgende zaken:
- Wat vindt de klant het interessantst aan de Apple Watch?
- Op welke manier ziet de klant zichzelf een Apple Watch gebruiken?
- Voor wie is de Apple Watch bedoeld? Is hij voor iemand anders? Voor een speciale gelegenheid?
De Apple Store-medewerker kan al deze informatie gebruiken om meer manieren aan te wijzen waarop de Apple Watch van pas komt. Daarbij wordt de nadruk gelegd op drie situaties waarbij de Apple Watch van pas komt: gezondheid, nieuwe manieren om te verbinden en het bijhouden van tijd. Weet de Apple Store-medewerker wat je hiervan belangrijk vindt, dan kan hij of zij vertellen hoe de Apple Watch hierbij een grote rol speelt.
Al deze informatie helpt personeel in de Apple Store om de koper op zijn gemak te stellen, maar het script zorgt er ook voor dat er extra accessoires worden verkocht. Apple Store-personeel moet bijvoorbeeld ontdekken of de huidige iPhone van een klant de Apple Watch ondersteunt. Zo niet? Dan moet de medewerker aanraden om meteen te upgraden naar een nieuwere iPhone. Geef je aan dat je de Apple Watch zowel in je vrije tijd als op kantoor wil dragen? Dan wordt voorgesteld om misschien een tweede horlogeband te kopen.
Dit soort verkoopscripts zijn uiteraard niet nieuw: personeel wordt al langer getraind om klanten op een specifieke manier te woord te staan, om zo te helpen bij de aanschaf van een nieuw product. De gelekte documenten geven slechts een interessant kijkje binnen Apple, en hoe de nog niet beschikbare Apple Watch uiteindelijk zal worden aangeboden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple Watch
De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.
- Alles over de Apple Watch
- Apple Watch-modellen
- Apple Watch kopen
- Apple Watch 4G kopen
- Refurbished Apple Watch kopen
- Apple Watch vergelijken
- Apple Watch in roestvrij staal
- Apple Watch-horlogebandjes
- Apple Watch repareren
- Apple Watch Ultra: het topmodel
- Apple Watch SE voor instappers
- watchOS: het besturingssysteem van de Apple Watch
- Bekijken bij Apple
Reacties: 5 reacties