Apple heeft serieuze plannen met virtual reality: als in het najaar macOS High Sierra beschikbaar komt, kun je daar VR-brillen op aansluiten en VR-content mee maken. Drie Apple-engineers zijn nu lid geworden van de WebVR Community Group, een groep die uit 147 leden bestaat en werkt aan het beschikbaar maken van VR-content, ongeacht het apparaat en de browser die je gebruikt.
Apple en WebVR
Het gaat om Brandel Zachernuk (senior front-end ontwikkelaar), David Singer (die zich met multimedia en software-standaarden bezighoudt) en Dean Jackson (WebGL spec editor). Andere bedrijven zoals Facebook, Google en Microsoft hebben al engineers afgevaardigd in de overleggroep. Het gaat om een open community, gericht op het beschikbaar maken van VR-content op elk hardware- en softwareplatform. Apple zal zich daarbij waarschijnlijk vooral richten op bruikbaarheid in Safari. De reeds aanwezige leden vertegenwoordigen alle andere grote browsers, namelijk Google Chrome, Mozilla Firefox en Microsoft Edge.
Voorzitter van de WebVR Community Group is Brandon Jones van Google. Hij waarschuwt dat deelname aan de groep niet meteen betekent dat bedrijven zich ook aan de standaarden zullen houden.
Apple liet tijdens WWDC 2017 zien dat ze bij macOS zwaar inzetten op virtual reality. Het is een van de grote vernieuwingen in macOS High Sierra. Er komen zwaardere iMacs op de markt die geschikt zijn voor het maken van VR-content. Ook zit er native VR-ondersteuning in High Sierra, zodat je bijvoorbeeld een HTC Vive-bril kunt aansluiten. Daarnaast zal Apple augmented reality mogelijk maken op de iPhone, dankzij de introductie van ARKit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties