Apple weigert Astropad’s app die van de iPad-camera een extra knop maakte
De makers van de app Astropad hadden een leuke innovatie te pakken: door de vinger op de camera te leggen fungeerde dit als een extra knop. Maar Apple heeft de update van de app afgewezen.
Ze beroepen zich daarbij op sectie 2.5.9 van de App Store-richtlijnen, die stellen dat apps die het gedrag van bepaalde hardware- of software-elementen veranderen, niet zijn toegestaan. Deze regel is zo breed geformuleerd dat het in veel gevallen toepasbaar is.
Astropad: iPad-camera als extra knop
Apple reduceert het aantal knoppen steeds verder, maar de makers van Astropad deden een ingenieuze ontdekking om het aantal knoppen weer uit te breiden. Ze bedachten dat ze de frontcamera ook konden gebruiken als extra knop en wilden het gebruiken voor een nieuw product, de Luna Display. Met deze dongle kun je een Mac of pc als tweede scherm gebruiken, waarbij het beeld draadloos naar de iPad streamt. De dongle sluit je aan op de DisplayPort of USB-C-poort en het zou beter werken dan apps zoals Duet Display, die softwarematig een scherm nabootsen.
De makers hadden een extra knop nodig om het scherm goed te kunnen bedienen en besloten om hiervoor de camera te gebruiken. Als je je vinger op de camera legt verschijnen de instellingen. Toen de makers het aankondigden was er al discussie of Apple het zou toestaan, onder andere vanwege het extra energieverbruik. Volgens het Astropad-team gebruikte de toepassing minder dan 1% van de CPU en bleek na vier maanden testen dat het goed werkte onder alle lichtomstandigheden.
Nu Apple het idee heeft afgewezen resteren er nog een paar opties, bijvoorbeeld gebruik van de volumeknoppen. Die zijn echter moeilijker bereikbaar (en kosten meer kracht bij het indrukken) dan het leggen van je vinger op de camera.
Bijna 8000 mensen hebben via Kickstarter geïnvesteerd in het idee, maar nu de aanvankelijke plannen niet meer doorgaan zullen ze waarschijnlijk wat minder geïnteresseerd zijn. Ze krijgen hun dongle ook pas in mei 2018 geleverd en hebben er tussen de $49 en $65 voor betaald. Mocht je het nog wel zien zitten, dan kun je bij de makers een pre-order plaatsen. Dan ben je wel iets meer geld kwijt ($69 plus $15 verzendkosten).
Het is jammer dat ontwikkelaars niet tot het uiterste mogen gaan bij het maken van hun apps, want dat houdt ook de door Apple zo bejubelde innovatie tegen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Nanoleaf Pegboard Desk Dock: slimme verlichting én organisatie voor je bureau (16-04)
- Beats heeft nu ook eigen oplaadkabels: nuttige toevoeging of niet? (15-04)
- Nieuwe Chipolo POP is een kleurrijk AirTag-alternatief met twee grote voordelen (15-04)
- Robotstofzuigers werken nu met HomeKit: dit zijn de eerste ondersteunde modellen (02-04)
- 'IKEA werkt aan BILRESA: dubbele knoppen met Matter en Thread voor je smart home' (27-03)
Welkom bij Apple…
Waarschijnlijk komen ze er met iOS 12 zelf mee.
Het is eigenlijk niet meer dan logisch.
Als elke developer tot het uiterste mag gaan m.b.t. het invullen van de functionaliteiten van het apparaat, ontstaat er veel inconsistentie tussen verschillende applicaties en het OS. Dit komt het gebruiksgemak niet ten goede.
logisch, anders krijg je nog meer klagers die klagen dat hun iDevice snel leeg is.
Ze kunnen desnoods het opties balkje wat Citrix gebruikt namaken. De knop wordt automatisch doorzichtig als je er niet op drukt, dus veel last zal je er niet van hebben.
Zodra je op de knop drukt komen er meer opties in beeld.
Misschien hadden ze het moeten formuleren als een handbeweging voor de camera. 😉
huh? Wat is er mis met een slide in menu? of inderdaad een doorzichtig knopje op het scherm…?
Continu “open” hebben van de camera lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de Beeldsensor, maar ik kan me vergissen…
Heeft de iPad niet ook al jarenlang gewoon een proximitysensor naast de front-facing camera zitten? Lijkt me dat je die prima als virtuele knop mag gebruiken, aangezien het hele idee van de proximitysensor toch is dat het objecten die dichtbij zijn kan detecteren. Weet dat de sensor in ieder geval op de iPhone uitgelezen kan (en mag) worden.
Vind het hele concept trouwens bijzonder slecht, maar dat terzijde 🙂
Optie twee: de app aanbieden buiten de App Store om.