Apple en Prepear leggen conflict over peerlogo bij
Update 10 februari 2021: Prepear heeft het peerlogo gewijzigd en daarmee is het probleem opgelost. In het nieuwe logo is het blad iets gedraaid, waardoor het volgens Apple blijkbaar niet meer verward kan worden met dat van Apple. Prepear haalde eerder met een petitie 250.000 handtekeningen op. Het is de vraag of Apple er erg veel mee is opgeschoten. Veel mensen vonden de reactie van Apple overtrokken, aangezien het peerlogo er heel anders uitziet. Prepear’s CEO zegt nu dat het handelsmerkprobleem ‘vriendschappelijk is opgelost’ en dat Prepear blij is met de uitkomst.
Hieronder zie je het oude en nieuwe logo:
Update 31 december 2020: Apple kwam in augustus 2020 in het nieuws, omdat het bedrijf bezwaar maakte tegen het logo van het bedrijfje Prepear, in de vorm van een peer. Het zou te veel lijken op Apple’s eigen logo. Super Health Kids, het bedrijf achter het peerlogo, startte een petitie en dat leverde tot nu toe 250.000 handtekeningen op. Een oplossing lijkt nu in zicht. De aanklacht van Apple is met 30 dagen uitgesteld, omdat er actief overleg plaatsvindt om het geschil op te lossen. Komt er geen oplossing, dan gaat de strijd vanaf 23 januari verder. Het kan dan nog wel even duren, want een eventuele rechtszaak kan pas vanaf oktober van start gaan en een hoorzitting komt op z’n vroegst in december 2021.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 9 augustus 2020:
Apple wil geen logo met peer
Prepear wordt gemaakt door Super Health Kids, een site over gezonde maaltijden plannen voor gezinnen met kinderen. De naam Prepear is een woordspeling op het voorbereiden van die maaltijden en een peerlogo past er volgens de makers goed bij. Apple heeft echter bezwaren, omdat het een fruitgebaseerd logo is, net als Apple’s eigen logo. Mede-oprichter en COO Russell Monson is nu een petitie begonnen op Change.org en schrijft in een Instagram-post: ‘Apple werkt kleine bedrijven met fruit-gebaseerde logo’s tegen door ze juridisch aan te pakken met dure rechtszaken. Zelfs als het logo niet lijkt op dat van Apple, of als de activiteiten helemaal niet in het verlengde van Apple liggen.” In het geval van Prepear is nog geen sprake van een rechtszaak.
Prepear zoekt nu de publiciteit, omdat ze het oneerlijk vinden. Als Apple bezwaar maakt, veranderen kleine bedrijfjes noodgedwongen hun logo, omdat ze bang zijn voor een juridisch gevecht met Apple. Ze kunnen de tienduizenden dollars aan juridische kosten financieel gezien niet aan.
Prepear is zo’n klein bedrijf. Ze hebben vijf mensen in dienst en hebben al een paar duizend dollar uitgegeven aan kosten in deze zaak. Daardoor moest in ieder geval één medewerker worden ontslagen. Verder zegt het bedrijf doodsbang te zijn om te worden aangevallen door een van de grootste bedrijven ter wereld.
Prepear vindt dat ze een morele verplichting hebben om in het geweer te komen tegen Apple’s agressieve gedrag. Ze willen daarom vechten om hun logo te behouden. De hoop is dat hiermee een vuist kan worden gemaakt tegen grote techbedrijven die hun macht misbruiken tegenover kleine bedrijven.
De timing is in ieder geval goed. Het sluit goed aan op recente ontwikkelingen, waarbij meer naar de macht van grote bedrijven wordt gekeken. Zo was er onlangs een hoorzitting met de bazen van Apple, Amazon, Google en Facebook.
De petitie op Change.org heeft nu rond de 10.000 steunbetuigingen. Stemmen kan hier en het bezwaar van Apple vind je hier. Volgens Prepear lopen er duizenden handelsmerkzaken rondom kleine bedrijven die een fruitachtig logo hebben. Apple nam ook al juridische actie tegen een Noorse politieke partij en een logo voor Duitse fietspaden voor de zogenaamde Apfelroute. Zelf zat Apple jarenlang in de clinch met de Beatles vanwege de naam merknaam Apple.
- 2020 - 31 december: Toegevoegd dat beide bedrijven in onderhandeling zijn.
- 2020 - 09 augustus: Het artikel is enigszins herschreven, om duidelijk te maken dat Prepear spreekt over juridische stappen, maar dat er nog geen sprake is van een rechtszaak. Wel heeft Apple bezwaar gemaakt en dreigt met juridische actie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Dit is toch te zot voor woorden, het lijkt er niet eens op dus wat is het probleem.
Ik ben een grote fan van Apple maar dit vind ik erover.
Ik hoop dat dat klein bedrijfje de rechtszaak wint.
Apple is de laatste tijd wel erg zielig bezig zeg, hopelijk krijgen ze de volle laag en leren de ervan.
Walgelijk. Eens kijken hoe de Apple fan weer recht lult wat krom is.
Beetje sneu dit.
Ze moeten een Fundme page opzetten om zo de financiele middelen te krijgen voor een rechtzaak. Want dit is echt belachelijk aan het worden.
Eens!!
Wat een zielepoten bij Apple! Schaam je!
Dit is toch wel heel bijzonder en ik mag hopen dat iemand bij Apple zo slim is om even langs de marketing afdeling te lopen en te zeggen dat het niet handig is om dit te doen. Dit slaat toch helemaal nergens op.
Erg onsympathiek van een gigantisch bedrijf.
🤩🤪😂. Die juristen hebben niets anders te doen precies. Komt wel van heel de dag opgeslotenen zijn in hun te klein appartement.
🤣🤣🤣🤣Wat een droeftoeters kunnen het toch zijn bij Apple.
Het is een beetje de pot verwijt de ketel. In 1978 is Apple zelf aangeklaagd door Apple Corps, het platenlabel van de Beatles, wegens schending van hun trademark. Apple heeft toen $80.000 aan Apple Corps betaald als schikking.
Belachelijk! Ik koop dit jaar geen nieuwe Apple Watch en IPhone! Uhhhhh
Dit is wel triest. Het komt bij de verste verte niet in de buurt van Apple.
Walgelijk van Apple, pure machtsmisbruik. Het zijn niet eens concurrenten. Ze weten dat zo’n bedrijfje geen schijn van kans maakt met hun enorme advocatenteam . Bah!!
@RobertvH: ja idd sjonge jonge die heten zelfs hetzelfde en logo ook fruit.
Pruts eerst zelf na apen ( mogelijk onbewust natuurlijk) daarna gaan zeuren over heel andere dingen, zou je wel groente van ze mogen nemen als logo? Hun apparaten werken mooi met elkaar maar dat is t dan ook , design springt er niet meer uit , alle gsm s Zijn hetzelfde en verder het bedrijf bah , zogenaamd met milieu bezig nou echt niet , en maar geld melke
JA appel je laat je van je slechtste kan zien
Ik heb steeds meer moeite om me positief met Apple te blijven identificeren.
Is toch een beetje appels met peren vergelijken op deze manier…
Er is zoveel in dit artikel dat niet klopt en daarnaast mist het artikel hoognodige context om nog maar te zwijgen over het feit dat de hele situatie nogal twijfelachtig is.
Allereerst is er geen sprake van een rechtszaak, maar van een bezwaarprocedure bij de ‘Patent and trademark office’.
Het besluit hierop wordt genomen door een commissie van het hierboven genoemd orgaan.
Deze procedure is relatief goedkoop, zeker vergeleken bij een echte rechtszaak.
Verder lijken de data voor deze zaak niet te kloppen, althans ze zijn een beetje vreemd. Apple lijkt het bezwaar te laat ingediend te hebben wat zou betekenen dat hun bezwaar afgewezen zal worden. Prepear heeft ook al een antwoord ingediend in mei en vanaf die datum hoort er binnen 10 weken besloten te worden door de commissie (ongeveer nu dus).
Het is dan ook een beetje vreemd dat ze nu ineens de publiciteit opzoeken.
Verder mist het artikel de hoognodige context dat bedrijven zoals Apple zich vrij agressief moeten opstellen om hun trademark te behouden. Daarvoor hoeven ze niet perse te winnen maar wel kunnen aantonen dat ze zoveel mogelijk bezwaren indienen als iemand een trademark aanvraagt voor iets dat met de kleinste mogelijkheid als vergelijkbaar gezien kan worden.
Nintendo heeft bijvoorbeeld het woord ‘game console’ uitgevonden en telkens mensen gecorrigeerd wanneer ze andere game consoles ‘Nintendo’ noemden anders zouden liepen ze het risico hun trademark te verliezen.
Tot slot is een paar duizend dollar te verwaarlozen in de VS, particulieren en consumenten moeten steevast drie tot vijfduizend dollar neerleggen als vorm van vooruitbetaling om überhaupt een advocaat te kunnen spreken.
Als dit tot het ontslag van iemand geleid heeft, wat sterk te betwijfelen valt, dan heeft dit bedrijf grotere problemen dat dit bezwaarschrift van Apple.
Met alle respect voor iCulture, maar dit artikel lijkt vrijwel een op een overgepend te zijn van Macrumors zonder de meest basale check te doen van waar het hier nu over gaat.
@TPDB: Dank voor je feedback. Er stond niet in het artikel dat er sprake was van een rechtszaak, maar dat Prepear bang is voor de kosten van juridische stappen en dat kleine bedrijven de kosten van rechtszaken niet kunnen dragen.
Uiteraard heb ik je opmerkingen ter harte genomen. Ik heb in het artikel nu wat meer benadrukt dat het om bezwaar maken gaat en niet om een rechtszaak, zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Overigens wil ik nog wel even benadrukken dat we in onze artikelen altijd zo zorgvuldig mogelijk proberen te zijn en indien mogelijk dingen zelf checken, testen of opzoeken, als we erover schrijven. Maar we zijn geen juristen en kennen niet alle Amerikaanse procedures rondom handelsmerken. Ook zijn we niet groot en rijk genoeg om voor een artikel zoals deze een handelsmerkexpert in de arm te nemen 😉
Het kan natuurlijk altijd nóg beter en grondiger, maar binnen de gegeven mogelijkheden proberen we altijd zo zorgvuldig mogelijk te zijn.
Ik hoop dat prepear wint, grote bedrijven denken dat ze echt alles kunnen winnen. Als Apple wint, durft geen enkel bedrijf meer een fruit als logo te nemen, echt jammer.
Dit is een trend die ik bij mezelf ook begin te zien.
– Wil echt wel betalen voor kwaliteit, maar mega overpriced prijzen voor geheugen en storage upgrades. Net artikel van Mac upgrade mogelijkheden te lezen…als het design smaller zou zijn snap ik het nog dat ze alles op mobo solderen, maar ze dwingen kopers die interesse hebben belachelijk prijzen te laten betalen voor bv geheugen upgrade. 8GB naar 128GB kost dik 2000 maar online gewoon makkelijk 500-600. Bovendien verhoogt Apple door de gierigheid en geldbelustheid van Tim de e-waste berg want enige optie is ene nieuwe kopen als je niet geüpgraded hebt en over 3 jaar bij wil prikken.
– De walgelijke drang van Tim om overal winst uit te persen ten koste van kwaliteit
– Dit soort kansloze acties…ik zou bijna een bedrijf beginnen, Cherry B.V. met 1 kers en een blaadje…..kom maar op.
Wat een geklaag allemaal!
(Red.) Het artikel is enigszins herschreven, om duidelijk te maken dat Prepear spreekt over juridische stappen, maar dat er nog geen sprake is van een rechtszaak. Wel heeft Apple bezwaar gemaakt en dreigt met juridische actie.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze iets tegen het logo van de app van La Place beginnen. Zit iets tussen de peer en de Apple in… right?
een paar jaar geleden heb ik met een collega een organisatie opgezet rond beter voeding voor ouderen in het ziekenhuis en verzorgings tehuis. het logo: een appel met verschillende pastelkleuren. (hospitalnutrition.org)
we hebben toen ook een rechtzaak gehad met Apple over het logo en deze gewonnen. zo moeilijk en duur is het allemaal niet.
Wel jammer dit….
Geweldig gevonden 👌🏼. Zo is het maar net!!
@TPDB: Dankjewel voor deze voor mij broodnodige aanvulling. Hoop mensen hier die los gaan, waardoor ik me afvraag of ze gelijk kunnen hebben. Ik begrijp dat een naam hoog te houden heeft en ik begrijp ook dat veel bedrijven mee willen liften op het succes van een ander bedrijf.
Ach hoogmoed komt voor de val. Over een tiental jaar ondergaat Apple hetzelfde als met Nokia. Eens de grootste met veel streken en opeens donderen ze hun van hun voetstuk.
@MrDelissen: Pun intended ? haha
Vind dat Piriform meer te klagen zou moeten hebben over dit logo dan Apple.
Draai die peer om, heeft Apple geen poot meer om op te staan.
Pfffff als er nou een hap uit de peer was en het blaadje dezelfde kant op “waait” snap ik het nog. Dit gaat nergens over.
Wat een onzin! Hebben de mensen van Apple ooit iCarly, Sam & Cat of Victorious gezien…? 😂
(Red.) Toegevoegd dat beide bedrijven in onderhandeling zijn.
Dan moet de Belgische fruit veiling ook gaan oppassen met een appel in hun logo. Maar ze verhandelen wel echt fruit.
Wel vreemd. Een appel is geen peer en vice versa. Daarnaast staan er heel veel apps in de App Store zoals Food (van het bedrijf Virtuagym) en YAZIO. En die hebben een appel logo, en dat mag wel….
Ben Apple liefhebber sinds begin 1995. Dit is te zot voor woorden. Je zou toch bijna alle Apple apparaten op marktplaats zetten uit schaamte. Te zot voor woorden dit machtsmisbruik van Apple.
wel weer typisch dat mensen hier weer van alles van moeten vinden. Laat dit niet net zo’n rioolputje worden als Twitter of Facebook. Wat overigens niet wil zeggen dat ik het eens ben met welke kant dan ook.
Helemaal mee eens Hugo.
Ook ik ben een apple fan. Dit gaat mij toch echt te ver.
Apple heeft toch hun naam al gevestigd. Wasr zijn ze dan bang voor? Ze zijn zelf ook een klein bedrijf geweest?
Wat is het volgende? Adafruit of raspberry?
Ik vind dat Apple hier wel heel erg ver gaat. Zij (Apple) heeft een appel logo en geen peer logo. Ze slaan wel erg door om te vinden dat hun logo er op lijkt. Ik kan me niet voorstellen dat als iemand een folder binnenkrijgt van een bedrijf dat maaltijden maakt met een peer logoedan gelijkt denkt dat hij daar een apple met een display koopt.
“Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.”
Leuk het oude en nieuwe logo voor zoek de verschillen.
Alleen de vorm van het blaadje anders…..
Ik ga mijn buurman ook aanklagen, zijn huis lijkt van de buitenkant te veel op mijn huis. Oké is ook een rijtjes huis maar toch 😉
Plaatsvervangende schaamte als Apple gebruiker. Heb het oude logo geprint als sticker en op m’n MBP en iPad geplakt. Ik weet dat het niets veranderd maar het geeft mij in ieder geval een goed gevoel. Ik voel me steeds verder vervreemd van Apple. De redenen om ‘te blijven’ blijven echter sterk: de hardware (met name m’n MBP), m’n AppleWatch, iPad, iPhone en MBP zijn geen losse apparaten maar is echt een samenwerkend platform, de beveiliging en privacy.
Wat heeft dat er nou mee te maken. Als apple fan vind ik dit ook belachelijk. Waar bent u fan van?