Apple en Prepear leggen conflict over peerlogo bij
Update 10 februari 2021: Prepear heeft het peerlogo gewijzigd en daarmee is het probleem opgelost. In het nieuwe logo is het blad iets gedraaid, waardoor het volgens Apple blijkbaar niet meer verward kan worden met dat van Apple. Prepear haalde eerder met een petitie 250.000 handtekeningen op. Het is de vraag of Apple er erg veel mee is opgeschoten. Veel mensen vonden de reactie van Apple overtrokken, aangezien het peerlogo er heel anders uitziet. Prepear’s CEO zegt nu dat het handelsmerkprobleem ‘vriendschappelijk is opgelost’ en dat Prepear blij is met de uitkomst.
Hieronder zie je het oude en nieuwe logo:
Update 31 december 2020: Apple kwam in augustus 2020 in het nieuws, omdat het bedrijf bezwaar maakte tegen het logo van het bedrijfje Prepear, in de vorm van een peer. Het zou te veel lijken op Apple’s eigen logo. Super Health Kids, het bedrijf achter het peerlogo, startte een petitie en dat leverde tot nu toe 250.000 handtekeningen op. Een oplossing lijkt nu in zicht. De aanklacht van Apple is met 30 dagen uitgesteld, omdat er actief overleg plaatsvindt om het geschil op te lossen. Komt er geen oplossing, dan gaat de strijd vanaf 23 januari verder. Het kan dan nog wel even duren, want een eventuele rechtszaak kan pas vanaf oktober van start gaan en een hoorzitting komt op z’n vroegst in december 2021.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 9 augustus 2020:
Apple wil geen logo met peer
Prepear wordt gemaakt door Super Health Kids, een site over gezonde maaltijden plannen voor gezinnen met kinderen. De naam Prepear is een woordspeling op het voorbereiden van die maaltijden en een peerlogo past er volgens de makers goed bij. Apple heeft echter bezwaren, omdat het een fruitgebaseerd logo is, net als Apple’s eigen logo. Mede-oprichter en COO Russell Monson is nu een petitie begonnen op Change.org en schrijft in een Instagram-post: ‘Apple werkt kleine bedrijven met fruit-gebaseerde logo’s tegen door ze juridisch aan te pakken met dure rechtszaken. Zelfs als het logo niet lijkt op dat van Apple, of als de activiteiten helemaal niet in het verlengde van Apple liggen.” In het geval van Prepear is nog geen sprake van een rechtszaak.
Prepear zoekt nu de publiciteit, omdat ze het oneerlijk vinden. Als Apple bezwaar maakt, veranderen kleine bedrijfjes noodgedwongen hun logo, omdat ze bang zijn voor een juridisch gevecht met Apple. Ze kunnen de tienduizenden dollars aan juridische kosten financieel gezien niet aan.
Prepear is zo’n klein bedrijf. Ze hebben vijf mensen in dienst en hebben al een paar duizend dollar uitgegeven aan kosten in deze zaak. Daardoor moest in ieder geval één medewerker worden ontslagen. Verder zegt het bedrijf doodsbang te zijn om te worden aangevallen door een van de grootste bedrijven ter wereld.
Prepear vindt dat ze een morele verplichting hebben om in het geweer te komen tegen Apple’s agressieve gedrag. Ze willen daarom vechten om hun logo te behouden. De hoop is dat hiermee een vuist kan worden gemaakt tegen grote techbedrijven die hun macht misbruiken tegenover kleine bedrijven.
De timing is in ieder geval goed. Het sluit goed aan op recente ontwikkelingen, waarbij meer naar de macht van grote bedrijven wordt gekeken. Zo was er onlangs een hoorzitting met de bazen van Apple, Amazon, Google en Facebook.
De petitie op Change.org heeft nu rond de 10.000 steunbetuigingen. Stemmen kan hier en het bezwaar van Apple vind je hier. Volgens Prepear lopen er duizenden handelsmerkzaken rondom kleine bedrijven die een fruitachtig logo hebben. Apple nam ook al juridische actie tegen een Noorse politieke partij en een logo voor Duitse fietspaden voor de zogenaamde Apfelroute. Zelf zat Apple jarenlang in de clinch met de Beatles vanwege de naam merknaam Apple.
- 2020 - 31 december: Toegevoegd dat beide bedrijven in onderhandeling zijn.
- 2020 - 09 augustus: Het artikel is enigszins herschreven, om duidelijk te maken dat Prepear spreekt over juridische stappen, maar dat er nog geen sprake is van een rechtszaak. Wel heeft Apple bezwaar gemaakt en dreigt met juridische actie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 43 reacties