Apple onderzoekt mogelijkheden om de ervaringen met online winkelen te verbeteren. Dit blijkt uit een nieuwe patentaanvraag getiteld ‘Enhancing Online Shopping Atmosphere’, dat deze week werd ontdekt. Volgens het bedrijf heerst er in een online winkelomgeving een minder vriendelijke sfeer dan in een gewone winkel. Door het toevoegen van een sociaal element zou dit niet alleen leiden tot een ervaring die ‘minder steriel en geïsoleerd is’, maar zou het uiteindelijk de consument ook aanmoedigen om meer geld uit te geven dan hij in een gewone webshop zou doen. En dat is uiteindelijk waar het ook bij Apple om draait.
Een mogelijke oplossing om de ervaring te verbeteren, is het bijhouden van wat klanten in de winkel doen. Zo kan gekeken worden wat klanten in een bepaalde sectie van de store doen en welke specifieke producten andere klanten momenteel bekijken. Die informatie kan vervolgens gebruikt worden om andere klanten te wijzen op wat populair is in de winkel. Dit is overigens niet geheel nieuw. In de iTunes Store laat Apple bijvoorbeeld nu al zien wat klanten, die een specifiek nummer of album gekocht hebben, nog meer hebben gekocht.
Apple gaat hierin echter een stapje verder door deze informatie real-time aan te bieden. Hierbij zou het dan ook om informatie kunnen gaan, die toont hoeveel mensen een product hebben bekeken of hoeveel mensen dat product op dat moment bekijken of reeds aan hun winkelmandje hebben toegevoegd. Daarnaast zouden gebruikers ook statistieken voor een bepaald land of werelddeel kunnen inzien om te achterhalen wat klanten in specifieke landen hebben gekocht.
Tot zover is dat nog redelijk afstandelijk. De gebruiker krijgt enkel wat gegevens te zien, die overzichtelijk op het scherm worden weergegeven. Apple beschrijft daarnaast ook mogelijkheden om daadwerkelijk met andere gebruikers te communiceren, om bijvoorbeeld producten of persoonlijke ervaringen met elkaar te delen. Het is echter niet zo dat je daar verplicht aan moet deelnemen: in het patent worden ook mogelijkheden beschreven om aan te geven dat je ergens niet aan mee wilt doen.
Tot slot wil Apple ook een van de grotere voordelen van een fysieke winkel, contact met verkopers en andere specialisten, vertalen naar de online winkel. In het patent worden mogelijkheden beschreven om, wanneer de klant op een bepaalde knop klikt, meteen een vraag over een bepaald product aan een medewerker te kunnen stellen. Deze medewerkers kunnen verschillende niveaus hebben. Zo staat een ‘H’ voor algemene hulp, terwijl een medewerker gespecialiseerd in software met een ‘S’ aangeduid zou kunnen worden.
Via: AppleInsider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

en nu nog de kans via ideal paypal te kunnen betalen 😉
hmmm. wanneer ik online shop, kan het mij echt geen r**t shchelen wat anderen kopen of bekijken. ik koop toch wat ik wil, niet wat anderen willen… of zie ik dit fout ???
@anna:Natuurlijk koop je wat jezelf wilt dat snap zelfs Apple.Waar het omgaat is denk ik dat je kunt communiceren over het aan te kopen product.Zo kun je b.v van tevoren al voor een gedeelte bepalen of het product wel aan jou eisen voldoet.Of b.v als 75% van de consumenten zegt dat het product niet voldoet aan de gestelde verwachtingen dan kun je als potentiele koper een keuze maken aanhand van onder andere deze feedback.En wie weet wat er verder nog migenlijk is.Dus jou reactie lijkt een beetje simpel en kort door de bocht..î–
Houd op zeg.
Als ik door een echte winkel loop vraag ik me constant af wat al die pluizebollen, suffe huisvrouwen, obesitasleiders, halve garen en graaiende neuroten daar moeten. Laat staan dat ik me laat leiden door wat men allemaal koopt.
Dat beoog ik juist liever te vermijden.
Heerlijk die kille online winkel, geen verkopers, geen zwemelende muziek.
Geen gezoek naar stuivers en centen.
Geen rij voor de kassa.
Het wordt tijd dat Apple eens ophoudt met onzinnige neuzelprojecten en een state-of-the-art telefoon gaan maken.
Steve Jobs, kom tot je zinnen en Google eens op “HTC Evo 2”
Tuurlijk heb je daar gelijk in. Maar uit onderzoek blijkt gewoon dat mensen graag kopen wat andere mensen ook kopen. Misschien denk je zelf wel van niet, maar het gebeurt toch vrij regelmatig. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ik zie de toekomst van internet shoppen eigenlijk een beetje voor me als een virtuele 3D winkel waar je doorheen kunt ‘lopen’ of iig voortbewegen. Misschien met een indeling zoals de werkelijke fysieke winkel, maar dan zonder limitaties. Maar dat lijkt me nog verre toekomst muziek. (of ik lig alvast te dromen… truste!)
Dit is toch bijna al standaard? Amazon doet dit ook heel erg, laten zien wat andere mensen hebben gekocht of bekeken die jouw producten ook hebben bekeken of gekocht. Dit is user experience design/ persuasive technology 101. Ik heb hier nota bene me scriptie over geschreven :s.
Voor de zoekende klanten zijn “andere klanten” een hele belangrijke bron en steun, kijk maar naar hoeveel webshops reviews hebben. De meeste mensen lezen het niet eens, ze gaan blindelings achter ze aan…
Ze mogen doen wat ze willen maar aan mij verdienen zullen ze toch niks met heel die itunes store.
Heb er nog nooit iets gekocht en zal dit in de toekomst ook niet doen.
Want mijn mening is er niet nog is een monipolist bij en dit is iets waar ze na toe willen.
en mocht het ze wel lukken om dit doel te bereiken dan zijn er natuurlijk altijd nog omweggetjes om niet in die rottige itune store te kopen