Leapp is failliet, zo zit het met je garantie en andere lopende zaken
Winkels tijdelijk geslotenUpdate 15 juni: Volgens de curator is er door een ‘substantieel aantal partijen’ interesse getoond voor een doorstart, hoewel er nog niets vast staat. Tegenover Omroep Gelderland laat de curator weten dat er eind deze maand meer duidelijkheid over een mogelijke doorstart van Leapp komt.
Update 10 juni: we hebben dit artikel bijgewerkt met nieuwe informatie over garantie, reparaties en de afhandeling van lopende bestellingen. Ook staan er nu eigen foto’s in.
Leapp failliet
Leapp is gespecialiseerd in de verkoop van refurbished iPhones en Macs. Het nieuws werd bekendgemaakt door oprichter Rogier van Camp. Leapp maakte de afgelopen jaren een snelle groei door en had financiering nodig om verder te kunnen groeien. Het zou niet gelukt zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Te snel gegroeid
Tot een paar dagen geleden hoopte Leapp dat het uiteindelijk toch nog goed zou komen met de financiering. Samen met de curator probeert Leapp voor elkaar te krijgen dat er een doorstart kan plaatsvinden. Leapp heeft meer dan 200 medewerkers in dienst en heeft 25 winkels in Nederland, 5 in België en 3 winkels in Duitsland. De website is op dit moment niet bereikbaar.
“Door een te kort tijdsbestek is het ons helaas niet tijdig gelukt om met alle betrokken partijen overeenstemming te bereiken”, aldus oprichter Rogier van Camp tegenover RetailNews. Leapp is samen met Forza, Swoop, Infotheek Group (Centralpoint) en Renewd een van de deelnemers die werken aan een refurbished keurmerk. Daarmee moet de markt transparanter worden, zodat je weet wat je koopt als je een gebruikt toestel nodig hebt.
Hoe zit het met garantie?
Ben je klant van Leapp dan vraag je je misschien af welke gevolgen het faillissement heeft. Heb je de afgelopen jaren een refurbished product bij Leapp gekocht? Dan heb je geen recht meer op garantie. De enige hoop is dat Leapp een doorstart maakt en dat de nieuwe eigenaar belooft de garantie te continueren. Zodra een faillissement is aangevraagd komt het bedrijf onder leiding van een curator te staan, die alleen verantwoordelijk is voor het afhandelen van de belangrijkste bedrijfsfinanciële zaken. Het afhandelen van garantie hoort daar niet bij. Ook is het niet meer mogelijk eenmaal geleverde goederen te retourneren.
Dit is wat Leapp er zelf over zegt:
Is er nog sprake van een garantie op de door mij aangekochte artikelen?
Als gevolg van het faillissement kunnen wij geen garantie meer bieden op de door u aangekochte artikelen. Het alsnog voortzetten van de garantie zal onder de aandacht worden gebracht van de kandidaat-doorstarters.Kan ik mijn aankoop nog ruilen of retourneren?
Artikelen die u onlangs bij ons heeft aangekocht kunt u vanwege het faillissement niet meer ruilen of retourneren. Ook de via de webshop gekochte artikelen kunnen niet meer worden geretourneerd.
Hoe zit het met bestelde producten?
Had je producten besteld die nog geleverd moesten worden, dan zal het bedrijf proberen die nog te leveren. Eventuele nog lopende bestellingen worden geannuleerd.
Leapp zegt daar het volgende over:
Ik heb de afgelopen week nog een bestelling geplaatst. Wordt deze nog geleverd?
Artikelen die in de webshop zijn besteld én betaald, zullen de komende dagen worden verzonden. Indien u bij uw bestelling heeft gekozen om uw artikelen in een fysieke winkel op te halen en daar te betalen, geldt dat wij deze bestelling helaas moeten annuleren.
Hoe zit het met producten die in reparatie zijn?
Wordt jouw refurbished iPhone momenteel gerepareerd door Leapp? Dan ziet het er rustiger uit. Omdat het apparaat nog steeds jouw eigendom is heb je het recht om het terug te krijgen. Je kunt hiervoor contact opnemen met de curator. Zorg dat je bewijsmateriaal bij de hand hebt waaruit blijkt dat jij de opdracht voor reparatie hebt gegeven en om welk product het gaat.
Leapp zegt zelf dat er een plan van aanpak wordt gemaakt om de producten aan de eigenaren terug te geven. Hoe snel dat zal plaatsvinden is op het moment niet bekend:
Ik heb vóór het faillissement een product aangeboden ter reparatie. Wanneer krijg ik mijn eigendom terug?
Wij inventariseren op dit moment de status van alle reparaties en zullen in overleg met de curator een plan van aanpak maken om deze producten aan hun eigenaren terug te leveren.
We duimen dat er een doorstart kan plaatsvinden, zodat de 200 medewerkers hun baan niet kwijtraken.
- 2018 - 15 juni: Extra informatie toegevoegd over wanneer er meer duidelijkheid over een eventuele doorstart verwacht wordt.
- 2018 - 10 juni: Info over bestellingen en reparaties verder aangevuld. Eigen foto's toegevoegd.
- 2018 - 09 juni: Afwikkeling van garantie toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 43 reacties