Hoe Apple zichtbaar is op het WK, zonder officieel sponsor te zijn

Apple is geen officiële sponsor van het wereldkampioenschap voetbal. Maar toch zien we overal AirPods en Beats-koptelefoons van het bedrijf in beeld. Hoe doet het bedrijf dat toch?
Jim Pedd - · Laatst bijgewerkt:

Het WK Voetbal behoort tot de meest lucratieve evenementen die er zijn. Naar de editie van 2014 keken in totaal drie miljard mensen. Dit jaar worden er meer kijkers verwacht en zal de marketingomzet hoger dan ooit zijn. De FIFA verwacht maar liefst 1,6 miljard dollar aan reclame-inkomsten. Het laat zich raden dat via de officiële kanalen adverteren tijdens het WK niet goedkoop is.

Ambush marketing

Alleen al omdat het zo duur is om via de officiële kanalen te adverteren op het WK, bedenken bedrijven allerlei manieren om te voorkomen dat ze diep in de buidel moeten tasten. Dat heeft gezorgd voor een fenomeen dat FIFA ‘ambush marketing’ genoemd heeft. Het is een fenomeen dat de FIFA graag wil indammen, omdat het daardoor inkomsten misloopt.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Ambush marketing houdt in dat een bedrijf spelers betaalt om producten te dragen of te gebruiken, vlak voor, na of zelfs tijdens wedstrijden, terwijl de merken dus niet meedoen als officiële sponsor. Dit soort marketing is expliciet verboden door de FIFA. Om die reden moeten spelers die bijvoorbeeld een hoofdtelefoon van Beats dragen wat tape over het logo plakken.

Stiekeme Apple-marketing?

Vlak voor wedstrijden volgen de camera’s de FIFA spelers in de coulissen van de stadions. Velen van hen zijn zichtbaar met bijvoorbeeld een hoofdtelefoon op, of met oortjes in. Vaak gaat daarbij om een Beats-hoofdtelefoon, maar soms ook om de Apple AirPods. In het geval van die Beats-hoofdtelefoon moet er een plakkertje over het logo, maar dat kan bij de AirPods niet. Daar staat immers geen logo op, dus valt er niets af te plakken.

Aangezien de AirPods een herkenbaar uiterlijk hebben en het niet verboden is voor voetballers om oortjes mee te nemen naar een wedstrijd, is het een handige verkapte sluikreclame voor Apple. Het is echter wel de vraag of Apple spelers ook echt betaald heeft om de AirPods te dragen. De smartphones van het bedrijf zijn immers uiterst populair, ook bij topvoetballers en de AirPods werken perfect met iPhones samen. Dat sommige spelers een draadloos oortje van Apple in hebben, kan dan ook gewoon toeval zijn.

https://www.iculture.nl/apple-accessoires/airpods/kopen/

Voetbalfilmpjes van Apple

Apple heeft buiten het officiële sponsorcircuit om nog meer gedaan met het WK. Zo beantwoordt Siri allerlei vragen over het WK-speelschema en verschenen er meerdere reclamefilmpjes rondom voetbal. Apple legde bijvoorbeeld uit hoe je snelle voetbalacties goed kunt fotograferen en ging filmen in Australië en op Berlengas Island. Er zijn uiteraard geen officiële beelden van het WK te zien, maar het thema voetbal is een bewuste verwijzing naar het WK.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.


Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.


Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.