Apple grijpt elke twee kilometer in tijdens test met zelfrijdende auto
De cijfers hebben betrekking op ritten die tussen december 2017 en november 2018 zijn uitgevoerd. De cijfers zijn gerapporteerd door de bedrijven zelf, dus er kunnen grote verschillen zitten tussen wat als een ‘noodgreep’ wordt gezien. Als een chauffeur besluit de beslissing van de computer bij te sturen of het stuur beet te pakken, is er ook sprake van ingrijpen. Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van een bijna-aanrijding. Bij Apple wordt het meest ingegrepen, namelijk 872 keer per 1.600 kilometer. Bij de zelfrijdende auto’s van Google-dochter Waymo is sprake van 0,09 keer per 1.600 kilometer. De cijfers geven aan hoe goed een voertuig zelf kan rijden, zonder dat ingrijpen van een menselijke chauffeur nodig is. Apple presteert daarbij het minst: er is relatief vaak een ingreep nodig.
Elke 2 kilometer een ingreep
Apple rijdt rond met aangepaste Lexus RX450h SUV’s. Volgens de cijfers van Apple waren er in 2018 62 auto’s in gebruik, terwijl er eerder nog sprake was van 66 stuks. In totaal staan er 28 bedrijven op de lijst, die in Californië bezig zijn met het testen van zelfrijdende auto’s. Al deze bedrijven zijn momenteel nog in de testfase. Er zijn nog geen zelfrijdende auto’s op de markt gebracht waarmee het publiek kan gaan rondrijden.
Afbeelding via The Last Driver License Holder
Andere bedrijven die het goed deden waren GM Cruise en Zoox. Een stuk minder presteerden Qualcomm, Honda, Mercedes-Benz en SAIC. In totaal werden 73.550 ingrepen gerapporteerd over ruim 3 miljoen afgelegde kilometers in zelfrijdende modus. De bedrijven zijn verplicht om het aantal ingrepen te rapporteren. Die cijfers moeten elk jaar op 1 januari worden ingediend bij de DMV.
Voorlopig geen zelfrijdende voertuigen
Dat Apple met zelfrijdende auto’s bezig is, is geen geheim. Onder de noemer ‘Project Titan‘ wordt gewerkt aan verschillende initiatieven op autogebied. Aanvankelijk zou het gaan om een echte auto, maar sinds 2016 zijn de ambities wat omlaag geschroefd en lijkt Apple vooral geïnteresseerd in zelfrijdende autonome voertuigen. Een volledig functionerend zelfrijdend voertuig hoeven we pas op z’n vroegst in 2023 te verwachten. Gezien de slechte score van Apple is de kans echter groter dat je voor die tijd al in een dergelijke auto van Waymo of een van de andere partijen zit.
In januari zou Apple meer dan 200 medewerkers van Project Titan hebben gehaald om de aandacht nog meer te focussen op een deelgebied, namelijk het ontwikkelen van autonome systemen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Misschien ook handig om te kijken waar ze die kilometers hebben gemaakt. Als je 1600km door Nevada rijdt op een lange rechte weg of midden in LA centrum.. 😉
Tesla heeft toch al verschillende modellen die met autopilot werken? Of bedoelen jullie dat niet met “zelfrijdende auto’s”?
Wat een simpele conclusies staan er in dit artikel. Alsof vaak ingrijpen automatisch betekent dat Apple het minder goed doet. Ze zijn waarschijnlijk in een heel ander stadium met het testen of doen heel andere dingen. Dan kun je niet zo simpel stellen dat de 1 het beter doet dan de andere.
In Nederland hoef je de komende 10 jaar nog autonome auto’s te verwachten. Vooral in de steden is het verkeer veel te complex.
Ik zie wel dat vrachtverkeer op de autosnelwegen sneller autonoom kunnen gaan rijden.
Maar een stuur en rem zullen we nog heel lang nodig blijven houden.
Ben ik niet met je eens. Het verkeer is complex. Alle code die gebruikt wordt voor snelweg wordt ook gebruikt voor steden. Lijkt me veel slimmer. Anders moet de auto ook gaan ontdekken of het in een stad rijd of op een snelweg. Om vervolgens dat protocol te starten. Dit is niet hoe het werkt. Lijkt me.
De auto reageert op prikkels. Deze prikkels komen binnen via de zintuigen van de auto. Denk aan cameras, diepte sensoren, radar… noem het maar. Ofwel de auto weet niet waar hij rijd. Heeft hij niet nodig.. de auto moet een route hebben en spacial awareness zodat hij kan reageren op wat er om hem heen gebeurd.
Nogmaals, dit denk ik hoor.
Ik rijd soms in een Tesla en werkt perfect
Ik ben het eens met de onderste reactie.
Er is een Renault gemaakt die volledig zelf rijdt. De bestuurder hoeft letterlijk niets te doen. Snelwegen als binnendoor. De techniek is al veel verder dan je denkt hoor haha.
En waarom het nog even duurt heeft puur met geld te maken. Alles draait om geld.. verziekt alles.
Als je in een auto rijd waar je eens na 17000km pas moet ingrijpen is dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.
Kan me voorstellen dat Apple de bestuurder zo alert houd en uiteindelijk veiliger is.
Volgensmij kan je niet direct zeggen dat Apple nu het minst presteert. Misschien is Apple wel de meest veilige van allemaal omdat het strenger controleert.
Voor de andere softwaremaker is een lichte bijsturing niet strikt noodzakelijk terwijl Apple kiest voor om wel bij te sturen.
Wil je vergelijken dan moet je gelijke condities hanteren en regels maken op welke correcties je wilt meten.
Nu is het voor mij koffiedik kijken.
Het maakt niet uit wat Apple doet, jullie praten het toch wel recht. Zucht!
Nee dat bedoelen ze niet. Dat van tesla is meer een soort auto-pilot. Autonome auto’s zouden je van punt a naar b moeten kunnen brengen zonder dat je het stuur of pedalen hoeft aan te raken. Zo zouden ze ook zelfstandig moeten stoppen voor een rood stoplicht. Ik ben benieuwd of we echt in 2023 autonome auto’s zien rijden. Ik ben bang van niet, zo volg ik de ontwikkelingen hierin op de voet. Ze rijden tot nu toe nog behoorlijk ‘houterig’ en reageren vaak te laat op incidentele afwijkingen op de weg. Daar gaat nog ook nog bnijkomen dat er nieuwe wetten en regels erbij zullen moeten komen. En als de kers op een taart komt er nog bij het rijbewijsverhaal. Wanneer je zelf niet meer hoeft te rijden, moet je dan nog een rijbewijs gaan halen of nog steeds nodig? Er mag nog veel gebeuren gaan in de aankomende 4 jaar
Het heeft niet zozeer met geld te maken, maar meer met allerlei juridische aspecten rondom aansprakelijkheid bij ongelukken en het kunnen verzekeren van zelfrijzende auto’s.
Daarnaast is de huidige infrastructuur nog helemaal gericht op het zelf achter het stuur kruipen.
Nogal nietszeggende cijfers zonder meer informatie over onder welke omstandigheden die km’s gereden worden. Een fabrikant die alleen test op snelwegen ‘uit het boekje’ buiten de spits maakt sneller meer km’s en loopt tegen veel minder lastige situaties aan dan één die bij de tests zoveel mogelijk verschillende situaties opzoekt bij wisselende snelheden. Grote kans dus dat we hier de spreekwoordelijke appels en peren zien.
Wat niet wegneemt dat bij massale toepassing zelfs de ‘beste’ score van ca. 1 fout per 17.000km per auto betekent dat de foutfrequentie bij elkaar opgeteld voor alle auto’s bv in een typische ochtendspits rond één (enkele) van de grote steden nog veel slechter uitpakt dan nu met ‘faalbare’ mensen aan het stuur. 17.000km is immers een vrij gemiddeld jaarkilometrage, en als automobilisten van vlees en bloed gemiddeld één keer per jaar in de fout zouden gaan zou vrijwel niemand meer een no-claimkorting obv schadevrije jaren kunnen opbouwen… 🤔
Een heel ander verhaal dus dan de autonome utopisten ons willen laten geloven: dat een autonome auto altijd veel veiliger zou rijden dan jij of ik. Geen verrassing overigens voor iedereen die ook maar iets van ICT en verkeer weet…
Ja inderdaad.
Tesla werd een paar keer genoemd in de reacties. Dat is wel een beetje zelfrijdend, maar nog niet volledig autonoom.
Tesla zit nu op level 3. Volvo wil in 2021 op level 4 zitten.
Volledig autonoom rijden is level 5, maar dat duurt nog wel even.
Hier meer uitleg over wat het verschil tussen level 0 t/m 5 is.