Reacties voor: Apple grijpt elke twee kilometer in tijdens test met zelfrijdende auto
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Misschien ook handig om te kijken waar ze die kilometers hebben gemaakt. Als je 1600km door Nevada rijdt op een lange rechte weg of midden in LA centrum.. 😉
Tesla heeft toch al verschillende modellen die met autopilot werken? Of bedoelen jullie dat niet met “zelfrijdende auto’s”?
Wat een simpele conclusies staan er in dit artikel. Alsof vaak ingrijpen automatisch betekent dat Apple het minder goed doet. Ze zijn waarschijnlijk in een heel ander stadium met het testen of doen heel andere dingen. Dan kun je niet zo simpel stellen dat de 1 het beter doet dan de andere.
In Nederland hoef je de komende 10 jaar nog autonome auto’s te verwachten. Vooral in de steden is het verkeer veel te complex.
Ik zie wel dat vrachtverkeer op de autosnelwegen sneller autonoom kunnen gaan rijden.
Maar een stuur en rem zullen we nog heel lang nodig blijven houden.
Ben ik niet met je eens. Het verkeer is complex. Alle code die gebruikt wordt voor snelweg wordt ook gebruikt voor steden. Lijkt me veel slimmer. Anders moet de auto ook gaan ontdekken of het in een stad rijd of op een snelweg. Om vervolgens dat protocol te starten. Dit is niet hoe het werkt. Lijkt me.
De auto reageert op prikkels. Deze prikkels komen binnen via de zintuigen van de auto. Denk aan cameras, diepte sensoren, radar… noem het maar. Ofwel de auto weet niet waar hij rijd. Heeft hij niet nodig.. de auto moet een route hebben en spacial awareness zodat hij kan reageren op wat er om hem heen gebeurd.
Nogmaals, dit denk ik hoor.
Ik rijd soms in een Tesla en werkt perfect
Ik ben het eens met de onderste reactie.
Er is een Renault gemaakt die volledig zelf rijdt. De bestuurder hoeft letterlijk niets te doen. Snelwegen als binnendoor. De techniek is al veel verder dan je denkt hoor haha.
En waarom het nog even duurt heeft puur met geld te maken. Alles draait om geld.. verziekt alles.
Als je in een auto rijd waar je eens na 17000km pas moet ingrijpen is dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.
Kan me voorstellen dat Apple de bestuurder zo alert houd en uiteindelijk veiliger is.
Volgensmij kan je niet direct zeggen dat Apple nu het minst presteert. Misschien is Apple wel de meest veilige van allemaal omdat het strenger controleert.
Voor de andere softwaremaker is een lichte bijsturing niet strikt noodzakelijk terwijl Apple kiest voor om wel bij te sturen.
Wil je vergelijken dan moet je gelijke condities hanteren en regels maken op welke correcties je wilt meten.
Nu is het voor mij koffiedik kijken.
Het maakt niet uit wat Apple doet, jullie praten het toch wel recht. Zucht!
Nee dat bedoelen ze niet. Dat van tesla is meer een soort auto-pilot. Autonome auto’s zouden je van punt a naar b moeten kunnen brengen zonder dat je het stuur of pedalen hoeft aan te raken. Zo zouden ze ook zelfstandig moeten stoppen voor een rood stoplicht. Ik ben benieuwd of we echt in 2023 autonome auto’s zien rijden. Ik ben bang van niet, zo volg ik de ontwikkelingen hierin op de voet. Ze rijden tot nu toe nog behoorlijk ‘houterig’ en reageren vaak te laat op incidentele afwijkingen op de weg. Daar gaat nog ook nog bnijkomen dat er nieuwe wetten en regels erbij zullen moeten komen. En als de kers op een taart komt er nog bij het rijbewijsverhaal. Wanneer je zelf niet meer hoeft te rijden, moet je dan nog een rijbewijs gaan halen of nog steeds nodig? Er mag nog veel gebeuren gaan in de aankomende 4 jaar
Het heeft niet zozeer met geld te maken, maar meer met allerlei juridische aspecten rondom aansprakelijkheid bij ongelukken en het kunnen verzekeren van zelfrijzende auto’s.
Daarnaast is de huidige infrastructuur nog helemaal gericht op het zelf achter het stuur kruipen.
Nogal nietszeggende cijfers zonder meer informatie over onder welke omstandigheden die km’s gereden worden. Een fabrikant die alleen test op snelwegen ‘uit het boekje’ buiten de spits maakt sneller meer km’s en loopt tegen veel minder lastige situaties aan dan één die bij de tests zoveel mogelijk verschillende situaties opzoekt bij wisselende snelheden. Grote kans dus dat we hier de spreekwoordelijke appels en peren zien.
Wat niet wegneemt dat bij massale toepassing zelfs de ‘beste’ score van ca. 1 fout per 17.000km per auto betekent dat de foutfrequentie bij elkaar opgeteld voor alle auto’s bv in een typische ochtendspits rond één (enkele) van de grote steden nog veel slechter uitpakt dan nu met ‘faalbare’ mensen aan het stuur. 17.000km is immers een vrij gemiddeld jaarkilometrage, en als automobilisten van vlees en bloed gemiddeld één keer per jaar in de fout zouden gaan zou vrijwel niemand meer een no-claimkorting obv schadevrije jaren kunnen opbouwen… 🤔
Een heel ander verhaal dus dan de autonome utopisten ons willen laten geloven: dat een autonome auto altijd veel veiliger zou rijden dan jij of ik. Geen verrassing overigens voor iedereen die ook maar iets van ICT en verkeer weet…
Ja inderdaad.
Tesla werd een paar keer genoemd in de reacties. Dat is wel een beetje zelfrijdend, maar nog niet volledig autonoom.
Tesla zit nu op level 3. Volvo wil in 2021 op level 4 zitten.
Volledig autonoom rijden is level 5, maar dat duurt nog wel even.
Hier meer uitleg over wat het verschil tussen level 0 t/m 5 is.