Apple gaat een eigen shuttledienst met de naam PAIL testen, die tussen eigen kantoren gaat rijden. Het lijkt er daardoor niet op dat het bedrijf snel met een eigen zelfrijdende auto op de markt komt. De plannen hiervoor zouden voorlopig zijn geparkeerd.
Voorlopig geen zelfrijdende Apple Car
Van de aanvankelijke geruchten dat Apple een eigen zelfrijdende auto bouwt is weinig meer over. Tim Cook bevestigde eerder dat Apple zich momenteel vooral richt op technologie en software voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf gaat deze technologie nu testen met een eigen shuttle-dienst die tussen verschillende Apple-locaties gaat rijden. De New York Times sprak met vijf personen die bekend zijn met dit nieuwe project en vertellen waar het misging met het originele idee.
‘Apple test autonoom systeem met eigen shuttledienst’
Deze shuttledienst, die nog niet operationeel is, moet medewerkers tussen locaties in en rondom Cupertino gaan vervoeren. De naam PAIL is afgeleid van Palo Alto en Infinite Loop, waar Apple’s hoofdkantoor is gevestigd. Daarmee wil Apple de technologie voor een autonoom systeem gaan testen. Tim Cook zei hierover eerder al dat het bedrijf verder kijkt dan zelfrijdende auto’s.
Veel meer is nog niet duidelijk over dit project. Het zou vergelijkbaar kunnen zijn met de shuttledienst die bedrijven zoals Google en Facebook voor medewerkers aanbieden. De bekende Apple-kenner John Gruber – die vaak ook over interne informatie beschikt – bevestigt dat Apple aan zo’n shuttledienst werkt. Hij merkt op dat het nieuwe hoofdkantoor Apple Park ook onderdeel van de route zou zijn.
Te omvangrijk en geen duidelijke visie
Apple heeft de oorspronkelijke ambitie voor het zelfrijdende auto-project fors moeten bijstellen. Bij aanvang van het project, met de kenmerkende codenaam ‘Titan’, lag de focus op de ontwikkeling van een eigen auto. Apple wilde elk aspect zelf beheren of ontwikkelen, van de software tot alle benodigde hardware. Dat ging bijvoorbeeld over gemotoriseerde portieren die geluidloos geopend en gesloten kunnen worden. Apple wilde zelfs het wiel opnieuw uitvinden, waarbij onderzocht werd of bolronde wielen tot de mogelijkheden behoorden. Die zouden, zo was het idee, de auto beter zijdelings kunnen bewegen.
Dit alles bleek al snel te ambitieus. De omvang van het project en het gebrek aan een duidelijke visie zorgden ervoor dat Apple de doelstelling moest bijstellen. Teamleden klaagden over prioriteiten die telkens verschoven werden en ze hadden te maken met arbitraire of onrealistische deadlines. Uiteindelijk ontstond er onenigheid of Apple een volledig zelfrijdende auto moest ontwikkelen of zou moeten kiezen voor een semi-autonoom alternatief waarbij de chauffeur zou kunnen ingrijpen. De chef van het project wilde voor het laatste gaan, maar Jonathan Ive, Apple’s hoofdontwerper, opteerde voor een volledig zelfrijdende auto.
Zelfrijdende auto geparkeerd
Sinds vorig jaar staat Apple-veteraan Bob Mansfield aan het hoofd van het project. Hij parkeerde het plan om een eigen auto te ontwikkelen. Sindsdien ligt de focus op de onderliggende technologie. Sommige medewerkers moesten het veld ruimen, maar inmiddels groeit het team weer met experts in autonome systemen.
Volgens John Gruber is ‘geparkeerd’ het juiste woord. Hij denkt dat Apple zich nu eerst wil richten op de onderliggende technologie en pas daarna op het ontwerpen van een voertuig om die technologie in te gebruiken. Naast de eigen shuttle-service heeft Apple toestemming gekregen om de technologie op de openbare weg te gaan testen. Nu Mansfield de neuzen weer dezelfde kant op heeft gekregen is een van Apple’s grootste uitdagingen om getalenteerde ingenieurs te behouden. Apple is slechts één van de vele bedrijven die aan technologie voor zelfrijdende auto’s werkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
- Apple's kwartaalcijfers FQ4 2024: recordomzet uit iPhones, maar ook meer iPads verkocht (31-10)
- Apple Intelligence vanaf april 2025 ook in de EU op iPhone en iPad (28-10)
- Apple test een bloedsuiker-app om diabetes te voorkomen (26-10)
Reacties: 7 reacties