Als je een nieuwe iPhone aanschaft heb je 60 dagen de tijd om de verlengde garantie AppleCare+ af te sluiten. Daar komt verandering in, zo beweert de website MacRumors. Apple gaat je de mogelijkheid geven om nog tot twaalf maanden na aankoop voor AppleCare+ te kiezen.

AppleCare+: 12 maanden om af te sluiten
Meerdere bronnen van meerdere websites zeggen dat de wijziging eraan zit te komen, waaronder een senior AppleCare-adviseur van Apple. Op de website van Apple is de wijziging nog niet zichtbaar. De verlengde termijn om AppleCare+ af te sluiten geldt alleen voor de iPhone, niet voor de iPad, iPod touch of Apple Watch. Daarvoor geldt nog steeds een termijn van 60 dagen.
Zolang de iPhone dus nog in de 1-jarige garantietermijn zit kun je je onzekerheden over garantie afkopen. AppleCare+ kan een uitkomst zijn voor ondernemers en andere zakelijke gebruikers, die niet vallen onder de 2-jarige consumentenbescherming van Europa.
De prijs van de AppleCare+ pakketten is afhankelijk van het iPhone-model, waarbij voor de iPhone 7 het duurst is. Je krijgt in totaal twee jaar uitgebreidere garantie, waarbij twee door jezelf veroorzaakte schadegevallen zijn inbegrepen. Voor een kapot scherm betaal je nog wel €29 eigen risico en voor overige schadegevallen €99 eigen risico, maar dat is een stuk goedkoper dan de prijzen die Apple normaal rekent.
De nieuwe regeling zou ook van toepassing zijn op iPhones die het afgelopen jaar zijn verkocht, dus mocht je iPhone rare kuren vertonen dan is het een idee om de komende wijziging van AppleCare-regels in de gaten te houden.
Ben je ongeduldig, dan kun je nu al op checkcoverage.apple.com kijken hoe het zit met je huidige dekking. Hiervoor moet je je serienummer invullen, die je vindt via Instellingen > Algemeen > Info.
Daarna zie je tot hoe lang je huidige dekking nog loopt, zoals hieronder. Ook handig als je twijfelt of je wel AppleCare+ hebt afgesloten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Weekend kijktips: Andor, You, Hakken over de Sloot en meer (26-04)
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Weekend kijktips: Jane, Amsterdam Centraal 24/7, The Last of Us en meer (19-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
Waarom kan je geen apple care kopen in belgie?
Dat kan wel
@Ronald: Nee hoor iphone staat er niet tussen
Wellicht toch even het artikel aanpassen. Er wordt gesuggereerd dat je AppleCare+ kunt afsluiten op een apparaat dat “rare kuren” vertoont. Ik neem aan dat je weet dat er op het toestel, alvorens je AC+ kunt afsluiten, een Diagnostics test zal worden uitgevoerd. Schermschade zal hier niet zo snel worden gedetecteerd (als je het via de telefoon afsluit) maar het is zeker geen vrijbrief.
@Tommie: Ik bedoel niet dat je toestel kapot is, maar dat je je zorgen maakt en meer zekerheid wil. Om een voorbeeld te geven van mezelf: mijn iPhone 7 Plus is nog maar een halfjaartje oud maar valt wel regelmatig zomaar uit (dus het ‘iPhone 6s-batterijprobleem‘). Voor mij iets om in de gaten te houden.
Als ik het toestel zakelijk had gekocht, zou ik nu misschien overwegen om er AppleCare+ bij af te sluiten. Of het toestel door de diagnostische test komt zie ik dan wel weer. Als ik vooraf allemaal beren op de weg zou zien, zit ik mezelf in de weg.
(Red.) Irrelevant. Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Nu komt het uit waarom Apple bezig is om schade aan het scherm automatisch te detecteren via iPhone.
Artikel van een tweetal weken terug.
Ik blijf AppleCare duur en onnodig vinden. Ik heb het nog nooit gedaan in 25 jaar gebruik van allerlei Apple producten.