De New York Times heeft een artikel gepubliceerd over de terugkeer van het woord “Hello” in reclamecampagnes. Bij Apple begon het al bij de introductie van de eerste Mac (zie foto) en bij de introductie van de iPhone grijpen ze daarop terug. Maar ze zijn niet de enige, want veel meer bedrijven kiezen de afgelopen tijd voor een slogan met een groet.
Hoe introduceer je je product op een vriendelijke wijze aan de klant? Gewoon Hello zeggen: Avon gebruikt “Hello tomorrow” om de verkoop van cosmetica aan te prijzen, Level Wodka heeft “Hello Delicious” bedacht omdat de wodka zo lekker is en de Lincoln Financial Group gebruikt “Hello future” voor de verkoop van financiële producten. De huidige babyboomers moeten niet angstig naar hun pensioen uitkijken, maar het zien als een nieuw begin: welkom in je nieuwe leven.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Een campagne met het woord ‘Hello’ staat voor een vriendelijke manier om consumenten te benaderen, maar volgens reclameman Allen P. Adamson van Landor Associates in New York wordt het veel te veel gebruikt. Eerst was het effectief om aandacht te trekken: je moet wel heel koppig zijn om niet te reageren wanneer iemand vriendelijk ‘hallo’ zegt. Vooral bij technologieproducten schijnt het effectief te zijn, omdat je er een menselijker gezicht mee kunt geven. Bij de campagne van de iPhone is dat ook het geval, denkt Lee Clow van reclamebureau TBWA Worldwide: het is 23 jaar na de oorspronkelijke Macintosh-reclame een onderdeel van de Apple-woordenschat geworden en het is daarom een natuurlijke manier om een nieuw product te introduceren.
Zwartwit-filmpjes met het woord ‘Hallo’: het is eigenlijk niets nieuws. In Nederland had Ben (nu T-Mobile) al eens meerdere campagnes met de slogan ‘Hallo, ik ben Ben’.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties