Apple’s succesrecept: hoge eisen stellen en heel vaak nee zeggen

Apple COO Tim Cook zei op een conferentie van Goldman Sachs dat zijn bedrijf goede mensen aanneemt, de lat hoog legt en vaak nee zegt tegen goede ideeën. Ook is de iPhone-business nog maar net begonnen.

tim cookHoe komt het toch dat Apple telkens weer succesvolle producten bedenkt? Volgens Apple COO Tim Cook komt dat door twee dingen: goede mensen aannemen en heel vaak nee zeggen tegen goede ideeën. Cook sprak op de Goldman Sachs-conferentie in San Francisco en kreeg de vraag hoe Apple voorkomt dat ze naast hun schoenen gaan lopen en het hoofd koel houden. Cook geeft toe dat het een cliché-antwoord is: ze leggen de lat hoog en nemen gewoon de beste mensen aan. Ze zeggen elke dag nee tegen goede ideeën om zich te kunnen focussen op een kleine hoeveelheid producten.


Volgens Cook gaat het bij veel bedrijven mis omdat ze gaandeweg teveel dingen erbij proberen te doen, waardoor ze de focus kwijtraken.

Die focus blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat Apple geen tv’s gaat maken, ook al denken veel mensen dat het makkelijk te doen is om de functionaliteit van de huidige Apple TV in een tv te bouwen. De verkoop van Apple TV’s groeit 35 procent per jaar, ook al steekt Apple nauwelijks moeite in hardware- en software-updates. Ook de keuze voor AT&T is een voorbeeld van de beperking die Apple zichzelf oplegt: door voor AT&T te kiezen blijven de zaken simpel (ze hoeven bijvoorbeeld geen CDMA-versie van de iPhone te maken) en het maakt het makkelijker om nieuwe functies te testen.

Nog twee andere opmerkelijke zaken: Cook vindt dat Apple vanaf nu moet worden gezien als “a mobile-device company” en wat de iPhone betreft kunnen we nog veel verwachten: “it’s just getting started”.

Via onderstaande link kun je een webcast van de conferentie beluisteren: Goldman Sachs Technology & Internet Conference 2010 Audio Webcast.

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 februari 2010 om 10:19
Categorie
Apple

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.