Nog maar 16% van de ontwikkelaars die bezig willen met het ontwikkelen van iPhone-applicaties zijn toegelaten tot het iPhone Developer Program. Het Nederlandse bedrijf Webstate is één daarvan (we schreven gisteren al over iSharePhone). Wouter van der Broek van Webstate was bereid om eens te laten zien hoe het werkt en stuurde ons onderstaande uitleg met screenshots. Een deel van de screenshots zijn afkomstig van Apple, de andere zijn door Wouter zelf gemaakt.

Als je toegelaten bent tot het iPhone Developer Program krijg je bij de standaardpagina van http://developer.apple.com/iphone rechtsboven een knop ‘Program Portal’ erbij.
Als je hierop drukt kom je in de program portal terecht waar je als eerste enkele taken moet doen om aan de slag te kunnen.
De eerste (optionele) stap is het maken van een team. Hier definieer je de mensen die met de SDK en firmware mogen werken. De Team Agent is standaard de persoon die aangemeld is voor het programma. Deze is ook niet te verwijderen; hij is de admin van het team.
Tweede stap is het maken van een certificaat. Dit doe je in de Keychain-app van Mac OS X. Hier geef je aan dat je een certificaat wil ophalen bij de CA (certicate authority). Hij vraagt dan om het emailadres van je Apple developer login en je naam. Dit certificaat bewaar je lokaal in een CSR bestand.
Op de Program Portal komt nu het certificaat te voorschijn en moet je deze goedkeuren door de code in het CSR bestand op de pagina in te voeren. De team admin krijgt een e-mail ter goedkeuring. Als hij hem goedkeurt kan het certificaatbestand CER gedownload worden. Dit werkt volgens het public/private key-principe. De ontwikkelaar kan alleen zijn eigen private CSR gebruiken in combinatie met de CER.
De derde stap is het aanmaken van een App ID. Deze is nodig om toegang te krijgen in sommige andere applicaties, zoals de keychain. Je moet een tiencijferige code maken waarachter het domein komt. Deze App ID is dus het identificatiemiddel voor de applicaties op de iPhone.
Als vierde stap moet het apparaat gekoppeld worden aan de persoon/team. Hiervoor wordt het deviceID gebruikt van de iPhone/iPod. Deze voer je in de program portal in (zie hierboven) en moet worden goedgekeurd door de team admin. Als deze eenmaal is ingevoerd kan deze niet meer worden gewijzigd.
Hierna kun je de nieuwe firmware downloaden en moet je deze via Xcode installeren. Nadat het apparaat opnieuw is opgestart geeft Xcode aan dat hij een nieuwe apparaat heeft gevonden en geef je aan deze voor het onwikkelen te wilen gebruiken.
Als zesde stap moeten er Provisioning Profiles gemaakt worden. Hierin wordt alle informatie, certificaten, App ID en apparaat ID opgeslagen. Deze zorgen ervoor dat je de applicaties mag draaien op de iPhone/iPod. Ze zijn alleen voor het ontwikkelen bedoeld. In de program portal voeg je een provisioning profile toe waarin je aangeeft om welk App ID en welk apparaat het gaat.
Hierna kunnen teamleden deze profiles downloaden en moet deze aangeven worden in Xcode bij de iPhone/iPod. Als laatste moet je bij Xcode nog aangeven deze profile mee te nemen om de code te ondertekenen.
Nu kun je meteen vanuit Xcode de code (die je met de vrij verkrijgbare SDK hebt gemaakt) compilen en uitvoeren op je iPhone/iPod.
Met dank aan Wouter v.d. Broek van Webstate.
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Niet echt veel anders dan bij de andere verkoopportalen dus 🙂
Leuke inside info!
Tof. Ik vind het alleen heel erg jammer dat er $100,- betaald moet worden, want op deze manier hou je veel opensource developers buiten de deur. 🙂
idd.. gelijk heb je.. er zijn veel mensen die overweg kunnen met zo’n programma, maar geen zin hebben om er geld voor te betalen,, erg jammer, anders zouden we veel meer leuke apps al hebben..
Wat is nu $100,- ? Als je als developer een beetje serieus bezig bent is dat wel de laagste drempel die ik me kan voorstellen. Ik denk dat een grotere drempel is het toegelaten worden bij het iPhone Developer Program, zo te horen is Apple vrij selectief en is daaraan te wijten dat er niet meer ‘leuke apps’ beschikbaar zijn.
helemaal gelijk @jeroen
@ Jeroen:
Ik kan me voorstellen dat als je echt technisch bent en weet hoe je daar mee om moet gaan dat je graag iets zou willen maken. Maar niet iedereen vind het dan zo belangrijk dat ze er $100,- aan uitbesteden.. en volgens mij was er ook eentje van $300,- of zow??
Als iedereen zo maar apps zou kunnen maken zou het ook weer een chaos worden met heel veel troep software. Het heeft z’n voor en nadelen. Mensen die zich nu aanmelden hebben tenminste serieuze bedoelingen en denken er in ieder geval over na.
ja, 100 usd voor het ontwikkelen van apps die je gratis aanbiedt, en 300 usd voor commerciele apps. ik heb mijn ipod nog niet van de jailbreak voorzien, en ben wel benieuwd wat er komen gaat.
verder gaat apple ook achteraf ook bekijken wat er in de appstore wordt gezet. kennelijk zetten ze in op een stevige controle m de regie in handen te houden, kennelijk erg zeker van het succes ervan.
Hoe zit dat nou eigenlijk als je apps voor jezelf, eigengebruik dus wilt devven?
OF … Als groepje ontwikkelaars bedrijfs apps wilt maken, voor je eigen bedrijf / het bedrijf waar je werkt. En het gebruik zal ook alleen binnen/voor het bedrijf zijn, en met het bedrijf te maken hebben.
Denk bijv. aan urendeclaratie app die synct met eigen bedrijfs applicaties.