Ontwikkelaars gaan 12,5% meer verdienen bij Europese App Store-verkopen. Maar de verdeling van inkomsten is nog steeds niet gelijk aan de VS. Terwijl Apple in de VS 70 procent afdraagt aan ontwikkelaars, is het in Europa nog steeds 60%.
Nee, Apple’s commissie was niet 40%, maar gewoon 30%.
Voorbeeld: van €2,99 blijft na aftrek van 15% BTW €2,60 over. Hiervan gaat 30% naar Apple (€0,78) en 70% naar de ontwikkelaar (€1,82).
Vroemmm
Ik vind het toch wel duur nu die apps, 10cent valt nog mee, alhoewel, als je veel apps koopt zoals mij loopt dat ferm op. Maar kijk eens goed: vele apps zijn nu zelfs 0,50 tot zelfs 2 euro duurder. Djay op de iPad is nu 18 euro, ervoor 16 euro, games op de iPhone die aan 5,49 euro staan staan nu aan 5,99 euro of zelfs meer dan dat. De geldkraan zal hier toch wat dichtgedraaid worden en ik zal wel wachten tot wanneer deze duurdere apps afslaan in prijs naar gratis of bv 0,89-2,39euro.
Remco
Inflatie? Dat is waar ook, alleen Europa kent inflatie en Amerika niet… (Dat hele inflatie verhaal kan je gewoon naar de prullenbak verwijzen, daar is dus niks van waar…)
Peter
Origineel geplaatst door Synendo Nee, Apple’s commissie was niet 40%, maar gewoon 30%.Voorbeeld: van €2,99 blijft na aftrek van 15% BTW €2,60 over. Hiervan gaat 30% naar Apple (€0,78) en 70% naar de ontwikkelaar (€1,82).
Inderdaad. IPC gaat hier wederom de mist in met deze berekeningen. Vorige artikelen hierover bleken ook al niet te kloppen en toen kwam deze opmerking ook al naar voren (tip aan redactie: lees de comments eens!)
De berekeningen zouden inmiddels moeten kloppen. Het artikel is meteen na publicatie bijgewerkt met nieuwe berekeningen. De reactie van @Synendo gaat over eerdere cijfers. Kan het zijn dat je nog reageerde op een vorige versie van het artikel? De cijfers zijn nu gebaseerd op berekeningen van een student fiscale economie.
Overigens ter kennisgeving: we lezen al meer dan 5 jaar lang elke afzonderlijke reactie bij artikelen 🙂
Marco
Ze krijgen dus 70% van het bedrag excl. BTW.
100*60/(60+26) = 69,77%
Peter
Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag De berekeningen zouden inmiddels moeten kloppen. Het artikel is meteen na publicatie bijgewerkt met nieuwe berekeningen. De reactie van @Synendo gaat over eerdere cijfers. Kan het zijn dat je nog reageerde op een vorige versie van het artikel? De cijfers zijn nu gebaseerd op berekeningen van een student fiscale economie. Overigens ter kennisgeving: we lezen al meer dan 5 jaar lang elke afzonderlijke reactie bij artikelen
Het staat nu goed ja. Ik geloof graag dat jullie de comments lezen. Helaas is er dan niet geleerd van de comments uit dit artikel.
Tipper
Een bespaartip die ook op iphoneclub al langskwam is om met korting itunes prepaidkaarten te kopen. Momenteel nog een week in de aanbieding bij Kruidvat met 20 pct korting. En voor tijdelijk gratis of goedkope apps is m.i. de appzapp app veruit de beste app.
Het artikel is nu al beter maar toch nog niet volledig juist:
Die verhouding 30/70 geldt misschien in de VS waar geen rekening hoeft te worden gehouden met salestax, maar niet in de Europese App Stores die vanuit Luxemburg worden beheerd.
In Europa krijgen we hetzelfde aandeel als in de VS:
In de VS kost een app $0.99 exclusief VAT (BTW).
In de EU kost een app €0.774 exclusief BTW.
(In de EU kost een app €0.89 inclusief BTW.)
In de VS krijgt de dev: 0.70/0.99 = 70.7%
In de EU krijgt de dev: 0.54/0.774 = 69.8%
Oké er zit 0.9% punt verschil tussen maar afgerond krijg je hetzelfde als in Amerika.
NB: met de huidige wisselkoers krijgen we in Europa: 0.54 Euros = 0.698544 U.S. dollars
Ook hetzelfde als in de VS dus. De prijswijziging is dus niet geheel onterecht vanuit Apple gezien.
Als ik dit artikel lees dan heb ik daarna de indruk dat je in de EU als dev slechter af bent dan in de VS. Dat is niet waar en dat vindt ik jammer.
Wat de verhoudingen nou precies in procenten zijn uitgedrukt is mij om het even.
Ik ben in ieder geval heel blij met wat Apple voor een ontwikkelaar betekent:
Als ontwikkelaar hoef je alleen je app in de app store zien te krijgen en de rest komt vanzelf.
Voor een gebruiker is het volgens mij het ook ideaal dat er een eenduidige manier is om een app te kopen.
Als de apps in Amerika goedkoper worden dan in Europea is het dan niet mogelijk om een Amerikaans account aan te maken en alsnog voor de goedkoopste prijs apps binnen te halen?
Dit trucje wordt in de Playstation Store gebruikt om eerder demo’s binnen te halen.
ihb
En Luxemburg vangt 15% voor niks.
Over hoeveel miljoenen transacties? Niet slecht!
@Gonny van der Zwaag: in het rekenvoorbeeld ging ik uit van de vorige prijststelling, omdat werd aangegeven dat Apple altijd al 40% verdiende. Maar ook voor de nieuwe prijststelling gaat de 70/30-verhouding op. Het artikel is nu correct.
Als ontwikkelaar ben ik blij dat Apple heeft gekozen voor een Europees land met de laagste BTW (15% i.p.v. 21% in NL). In de VS gekozen is voor een staat met 0% sales tax, want van verkopen in de VS blijft de volle 70% over van de consumentenprijs.
Theo
dus die €0.54 gaat (nagenoeg) rechtstreeks naar een bankrekening in Nederland?
Hoe zit dat met apps die Nederlandse ontwikkelaars in de US-store verkopen, krijgen die wel de volle $0,70 ?
@Theo: klopt. De inkomsten verschillen per App Store. Verkopen in de VS leveren wel de volle $0,70.
GeenExpert
@Gonny van der Zwaag:
Gonny, de Lux route is/was voor ebooks en andere elektronische diensten. Nu heeft Lux nog “30 days to increase its VAT rate on digital services from 3% to 15%. This will close a tax loophole that has encouraged companies such as Amazon, Skype and Netflix to be based in Luxembourg to benefit from the 3% rate when selling throughout the EU.” Zou me niet verbazen als Apple AppStore in het rijtje past.
Whacko
En het staat nog steeds verkeerd uitgelegd in het artikel?
eerst BTW eraf, en DAN pas 30/70 verdelen. zo lastig is het toch niet?
@Peter: Met alle respect, maar dat is een artikel uit 2008. Sorry dat na vier jaar ons geheugen na meer dan 20.000 gepubliceerde artikelen en bijna 415.000 reacties ons wat in de steek heeft gelaten 😉
@GeenExpert: Boeken vallen waarschijnlijk onder cultuurgoederen en daardoor 3%. In Nederland geldt daarvoor ook het lage BTW-tarief (voor papieren boeken dan, ebooks worden als luxegoederen gezien).
Moet je niet eerst de BTW eraf halen om de salas revenue te krijgen?
Nou… een app maken kan dus nog best leuk verdienen 🙂 Niet dat ik dit kan, maar is misschien best leuk om te leren.
Nee, Apple’s commissie was niet 40%, maar gewoon 30%.
Voorbeeld: van €2,99 blijft na aftrek van 15% BTW €2,60 over. Hiervan gaat 30% naar Apple (€0,78) en 70% naar de ontwikkelaar (€1,82).
Ik vind het toch wel duur nu die apps, 10cent valt nog mee, alhoewel, als je veel apps koopt zoals mij loopt dat ferm op. Maar kijk eens goed: vele apps zijn nu zelfs 0,50 tot zelfs 2 euro duurder. Djay op de iPad is nu 18 euro, ervoor 16 euro, games op de iPhone die aan 5,49 euro staan staan nu aan 5,99 euro of zelfs meer dan dat. De geldkraan zal hier toch wat dichtgedraaid worden en ik zal wel wachten tot wanneer deze duurdere apps afslaan in prijs naar gratis of bv 0,89-2,39euro.
Inflatie? Dat is waar ook, alleen Europa kent inflatie en Amerika niet… (Dat hele inflatie verhaal kan je gewoon naar de prullenbak verwijzen, daar is dus niks van waar…)
Inderdaad. IPC gaat hier wederom de mist in met deze berekeningen. Vorige artikelen hierover bleken ook al niet te kloppen en toen kwam deze opmerking ook al naar voren (tip aan redactie: lees de comments eens!)
De berekeningen zouden inmiddels moeten kloppen. Het artikel is meteen na publicatie bijgewerkt met nieuwe berekeningen. De reactie van @Synendo gaat over eerdere cijfers. Kan het zijn dat je nog reageerde op een vorige versie van het artikel? De cijfers zijn nu gebaseerd op berekeningen van een student fiscale economie.
Overigens ter kennisgeving: we lezen al meer dan 5 jaar lang elke afzonderlijke reactie bij artikelen 🙂
Ze krijgen dus 70% van het bedrag excl. BTW.
100*60/(60+26) = 69,77%
Het staat nu goed ja. Ik geloof graag dat jullie de comments lezen. Helaas is er dan niet geleerd van de comments uit dit artikel.
Een bespaartip die ook op iphoneclub al langskwam is om met korting itunes prepaidkaarten te kopen. Momenteel nog een week in de aanbieding bij Kruidvat met 20 pct korting. En voor tijdelijk gratis of goedkope apps is m.i. de appzapp app veruit de beste app.
Het artikel is nu al beter maar toch nog niet volledig juist:
In Europa krijgen we hetzelfde aandeel als in de VS:
In de VS kost een app $0.99 exclusief VAT (BTW).
In de EU kost een app €0.774 exclusief BTW.
(In de EU kost een app €0.89 inclusief BTW.)
In de VS krijgt de dev: 0.70/0.99 = 70.7%
In de EU krijgt de dev: 0.54/0.774 = 69.8%
Oké er zit 0.9% punt verschil tussen maar afgerond krijg je hetzelfde als in Amerika.
NB: met de huidige wisselkoers krijgen we in Europa: 0.54 Euros = 0.698544 U.S. dollars
Ook hetzelfde als in de VS dus. De prijswijziging is dus niet geheel onterecht vanuit Apple gezien.
Als ik dit artikel lees dan heb ik daarna de indruk dat je in de EU als dev slechter af bent dan in de VS. Dat is niet waar en dat vindt ik jammer.
Wat de verhoudingen nou precies in procenten zijn uitgedrukt is mij om het even.
Ik ben in ieder geval heel blij met wat Apple voor een ontwikkelaar betekent:
Als ontwikkelaar hoef je alleen je app in de app store zien te krijgen en de rest komt vanzelf.
Voor een gebruiker is het volgens mij het ook ideaal dat er een eenduidige manier is om een app te kopen.
Als de apps in Amerika goedkoper worden dan in Europea is het dan niet mogelijk om een Amerikaans account aan te maken en alsnog voor de goedkoopste prijs apps binnen te halen?
Dit trucje wordt in de Playstation Store gebruikt om eerder demo’s binnen te halen.
En Luxemburg vangt 15% voor niks.
Over hoeveel miljoenen transacties? Niet slecht!
Zeker dat Apple Lux 15% BTW betaalt en geen 3% zoals Amazon tot nu toe (http://www.guardian.co.uk/technology/2012/oct/24/amazon-tax-loophole-ebooks)? Waarom zit Apple dan in Lux? Kan die student fiscale economie (Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag) dat nog even checken?
@Gonny van der Zwaag: in het rekenvoorbeeld ging ik uit van de vorige prijststelling, omdat werd aangegeven dat Apple altijd al 40% verdiende. Maar ook voor de nieuwe prijststelling gaat de 70/30-verhouding op. Het artikel is nu correct.
Als ontwikkelaar ben ik blij dat Apple heeft gekozen voor een Europees land met de laagste BTW (15% i.p.v. 21% in NL). In de VS gekozen is voor een staat met 0% sales tax, want van verkopen in de VS blijft de volle 70% over van de consumentenprijs.
dus die €0.54 gaat (nagenoeg) rechtstreeks naar een bankrekening in Nederland?
Hoe zit dat met apps die Nederlandse ontwikkelaars in de US-store verkopen, krijgen die wel de volle $0,70 ?
@Theo: klopt. De inkomsten verschillen per App Store. Verkopen in de VS leveren wel de volle $0,70.
@Gonny van der Zwaag:
Gonny, de Lux route is/was voor ebooks en andere elektronische diensten. Nu heeft Lux nog “30 days to increase its VAT rate on digital services from 3% to 15%. This will close a tax loophole that has encouraged companies such as Amazon, Skype and Netflix to be based in Luxembourg to benefit from the 3% rate when selling throughout the EU.” Zou me niet verbazen als Apple AppStore in het rijtje past.
En het staat nog steeds verkeerd uitgelegd in het artikel?
eerst BTW eraf, en DAN pas 30/70 verdelen. zo lastig is het toch niet?
@Peter: Met alle respect, maar dat is een artikel uit 2008. Sorry dat na vier jaar ons geheugen na meer dan 20.000 gepubliceerde artikelen en bijna 415.000 reacties ons wat in de steek heeft gelaten 😉
@GeenExpert: Boeken vallen waarschijnlijk onder cultuurgoederen en daardoor 3%. In Nederland geldt daarvoor ook het lage BTW-tarief (voor papieren boeken dan, ebooks worden als luxegoederen gezien).