Apps die je voor een vast maandbedrag kunt gebruiken, zijn een relatief nieuwe ontwikkeling. Volgens een nieuw onderzoek vragen ontwikkelaars echter te weinig voor die appabonnementen.
Onderzoek naar prijsniveau appabonnementen
Misschien heb je wel eens meegedaan aan een managementgame, waarbij je zelf de prijs van een product moest bepalen. Kies je een te lage prijs, dan verdien je geen cent of denken klanten dat het troep is. Als je te veel vraagt, dan jaag je mensen weg (tja, behalve wanneer je Apple heet).
De juiste prijs ligt er meestal ergens tussenin. Dat geldt ook voor appabonnementen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Ze leveren het meeste op als de ontwikkelaar tussen de $7 en $20 per maand vraagt. Misschien heeft dat wel te maken met het feit dat Netflix en Spotify je vertrouwd hebben gemaakt met bedragen rond de $10 per maand.
Voorbeeld: Ulysses
Steeds meer appontwikkelaars stappen over van een eenmalige aankoopbedrag naar maandbetaling. Zo kunnen ze zichzelf verzekeren van een vaste inkomstenstroom om hun app verder te onderhouden. De meest recente overstapper is Ulysses, een van de beste tekstverwerkers voor iOS en macOS. Zij vragen nu €39,99 per jaar voor gebruik van de app.
Volgens sommigen is dat geweldig nieuws: de app kan nu genoeg inkomsten genereren, zodat de ontwikkelaar regelmatig updates kan uitbrengen. In een ideale wereld wil je natuurlijk helemaal niets betalen, worden je gegevens niet geëxploiteerd voor reclame en blijf je tóch die leuke updates ontvangen. Maar zo werkt het meestal niet.
Netflix-effect
Marketingbureau Liftoff keek naar de prijsniveau’s en verzamelde data tussen juni 2016 en juni 2017. Ze keken daarbij naar goedkope maandbedragen ($0,99 tot $7), gemiddelde ($7 tot $20) en hogere ($20 tot $50). Ook keken ze naar de kosten die zijn gemoeid met het binnenhalen van een klant. In de gemiddelde prijsklasse zagen ze de hoogste conversieratio (7,16%). De onderzoekers denken dat het ook aan de zogenaamde sunk cost fallacy ligt. Mensen blijven hangen omdat ze er al tijd en moeite in geïnvesteerd hebben. Ze gedragen zich daarom lang niet altijd volgens een rationele analyse van kosten en opbrengsten. Ook blijkt dat mensen vooral geld willen betalen voor apps die een concrete behoefte vervullen, zoals dating of online opslag.
Apple probeert ontwikkelaars over te halen om voor betaalmodellen per maand te kiezen en belooft ze een riantere vergoeding (85% – 15% in plaats van de gebruikelijke 70% – 30%) als ze klanten minimaal een jaar vast weten te houden. Ben je ontwikkelaar dan is het onderzoek van Liftoff interessant om te bekijken, ook omdat de vergelijking met Android wordt gemaakt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Je chats categoriseren met aangepaste lijsten nu mogelijk in WhatsApp (01-11)
- Met de Nintendo Music-app luister je naar je favoriete gamemuziek (31-10)
- Met de nieuwe Pokémon Trading CG Pocket-app verzamel je Pokémon-kaarten digitaal (maar niet in Nederland) (30-10)
- Apple gaat App Store-reviews van gebruikers samenvatten (30-10)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 41 reacties