Update 23 oktober 2021: De nieuwe regels zijn nu doorgevoerd in de App Store reviewrichtlijnen.
Rechtstreeks contact tussen ontwikkelaar en klant
De nieuwe regels zijn een gevolg van de schikking in een bijna twee jaar lopende rechtszaak die twee Amerikaanse appontwikkelaars hadden gestart. Het heeft niets te maken met een soortgelijke zaak tussen Apple en Epic, die nog loopt. Apple laat de regels voor de App Store een beetje vieren: ontwikkelaars mogen voortaan gebruikers actief benaderen om ze te informeren over goedkopere opties om een app te gebruiken. Het speelt vooral bij apps met langlopende abonnementen, waar de bedrijven 15 tot 30 procent moeten afdragen aan Apple. Als consumenten dit rechtstreeks afsluiten via de website van de ontwikkelaar, kan die commissie achterwege blijven. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om goedkopere abonnementen aan te bieden, of zelf meer eraan te verdienen.
Apple spreekt over ‘communicatiemiddelen’ die de ontwikkelaars mogen inzetten om de klanten te informeren, bijvoorbeeld via e-mail. Het rechtstreeks promoten van alternatieve betaalopties binnen de app zelf is nog niet toegestaan. Ook mogen er nog geen eigen betaalmethoden in de apps worden ingebouwd.
Schikkingsvoorstel
Het gaat voorlopig om een schikkingsvoorstel, waar rechter Yvonne Gonzalez Rogers op 12 oktober nog over moet oordelen. Zij leidt overigens ook de Epic-zaak. De ontwikkelaars die de zaak zijn begonnen, zeggen “blij en trots” te zijn over de aangekondigde plannen. Ontwikkelaars mochten tot nu toe geen klantgegevens gebruiken die ze via apps hadden gekregen. Onder de nieuwe regels mag dat wel, al moeten gebruikers wel expliciet toestemming geven om de contactgegevens te gebruiken.
Hulpfonds voor ontwikkelaars
Apple gaat ook een fonds van 100 miljoen dollar (ongeveer 85 miljoen euro) opzetten voor appontwikkelaars, genaamd Apple Small Developer Assistance Fund. Dit fonds zal tussen de 250 en 30.000 dollar uitkeren aan kleine ontwikkelaars. Het bedrag dat ze krijgen is afhankelijk van de “historische deelname in het App Store ecosysteem”. Het geldt alleen voor kleine ontwikkelaars uit de VS met minder dan 1 miljoen omzet per jaar in de App Store.
Andere hoogtepunten uit de schikking:
- Apple gaat de prijzen flexibeler maken. Er zijn nu minder dan honderd prijsniveau’s voor apps (zoals €0,99 en €1,99) maar dat worden er vijfhonderd. Ontwikkelaars kunnen nog steeds hun eigen prijsniveau bepalen. Deze wijziging gaat op 31 december 2022 in.
- Het App Store Small Business programma zal in de huidige vorm nog tenminste 3 jaar blijven bestaan. Dit houdt in dat ontwikkelaars met minder dan 1 miljoen dollar omzet slechts 15% hoeven af te dragen.
- Op verzoek van ontwikkelaars zal Apple de zoekresultaten in de App Store de komende 3 jaar nog steeds baseren op objectieve eigenschappen, zoals het aantal downloads, sterrenwaarderingen, relevante zoekbegrippen en gebruikersgedrag.
- Apple handhaaft de mogelijkheid om bij afwijzing van een app beroep aan te tekenen, op basis van oneerlijke behandeling. Apple heeft extra uitleg op de App Review-website gezet om het proces uit te leggen.
- Apple gaat een jaarlijks transparantierapport uitbrengen waaruit bruikbare informatie te halen is over het appreviewproces, aantal afgewezen apps, redenen daarvoor, aantal uitgeschakelde klant- en ontwikkelaarsaccounts en aantallen apps die uit de App Store zijn verwijderd.
De voorgestelde App Store-wijzigingen gelden wereldwijd, terwijl het hulpfonds alleen bedoeld is voor Amerikanen. Advocaat Steve Berman spreekt namens de ontwikkelaars die de zaak aanspanden:
Wij zijn er echt trots op dat een zaak die is aangespannen door twee ontwikkelaars, die in de schoenen staan van tienduizenden Amerikaanse iOS-ontwikkelaars, zoveel belangrijke verandering teweeg heeft kunnen brengen.
De zaak gaat terug naar 2019, toen twee ontwikkelaars een class-action complaint tegen Apple indienden, omdat ze vonden dat het monopolie van de App Store zorgde voor “profit killing” commissies voor appmakers. Ondertussen is Apple nog niet helemaal klaar: er is op grotere schaal ontevredenheid over de App Store-regels, zowel bij overheden als bij ontwikkelaars zelf. Sommigen willen een eigen betaalsysteem kunnen gebruiken, anderen willen dat er third party appwinkels mogen worden opgericht.
De Coalition for App Fairness heeft al gereageerd op de plannen en is niet onder de indruk. Ze vinden dat er in feite niets gaat veranderen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Nu ben ik benieuwd. App ontwikkelaars riepen heel hard dat apps duurder zijn voor consumenten doordat Apple er een stuk van meepakt. Nu het buiten de store om kan, halen ze dat deel van de prijs af? Ik denk dat ze het nu allemaal in eigen zak gaan steken
@Ro: dit kon al, abonnementen zoals Netflix, Spotify, Videoland etc kon je al gewoon afsluiten op de sites zelf.
@Ro: inderdaad goedkoper zal het nooit worden
Eenmalige aankopen ja maar abonnementen kunnen dan iets goedkoper vind ik.
Dat is een goede vraag. Is Spotify goedkoper als je het rechtstreeks afsluit of even duur en pakken zij meer commissie?
Apple zou eigenlijk de App Store uit 2 sources moeten maken:
1. Verified. De huidige source, elke app die je koopt / download is getest en geverifiëerd. Apps in deze source zijn verplicht te voldoen aan de eisen die Apple aan de Apps stelt. Aankopen worden dan ook via Apple’s systeem gedaan.
2. Unverified. Een “android”-achtige App store, met een waarschuwing bij het installeren van een App uit deze source. Deze Apps kunnen geen gebruik maken van iApp aankopen (de App zelf kan via Apple betaalt worden, maar dan houdt Apple 5% in ipv 15%) deze apps mogen wel externe betaalmethoden gebruiken en hoeven verder geen apple regels te volgen (ze krijgen echter géén root access). De Apps worden enkel op malware gecontroleerd voordat ze de App store in gaan.
Daarnaast:
3. Sideloading. Waarschuwing bij het installeren met een duidelijk rood scherm. Apps krijgen verder geen root access.
In de Settings kan je als gebruiker de Unverified / sideloading uitschakelen.