Hoeveel ARKit-apps heb jij al geprobeerd? Grote kans dat hier games tussen zitten, want volgens nieuwe gegevens van SensorTower zijn games veruit het populairst. Meer dan de helft van de ARKit-downloads hebben betrekking op games. Andere categorieën met augmented reality blijven ver achter.

Games grootste categorie ARKit-apps
Ongeveer 53% van de ARKit-downloads betreft games. Ze leveren bovendien veel geld op, want games zijn goed voor 62% van de opbrengsten uit ARKit-apps.
Het is niet bepaald een verrassing dat games het meest populair zijn. Games zijn al jaren de grootste groep apps in de App Store (sinds iOS 11 heeft de categorie zelfs een apart tabblad in de App Store gekregen) en twee jaar geleden bleek deze categorie op de Apple TV ook al de grootste. De populairste gratis ARKit-app is AR Dragon (link), terwijl TapMeasure (link) de meest gedownloade betaalde ARKit-app is.
In het onderzoek van SensorTower is alleen gekeken naar apps waarbij augmented reality de belangrijkste functie is. Er zijn ook veel apps waarbij ARKit een leuk extraatje is, maar die zijn in dit onderzoek niet meegenomen. In totaal zijn er al meer dan drie miljoen ARKit-apps gedownload. Apps die ARKit ondersteunen staan sinds midden september in de App Store, waardoor dit indrukwekkende aantal in nog geen maand bereikt is.
Games worden niet alleen het vaakst gedownload, maar is ook de grootste categorie in aantallen beschikbare ARKit-apps. Games is verantwoordelijk voor 35% van alle ARKit-apps, gevolgd door de categorie diensten met 19%. Tot deze categorie worden apps als AR MeasureKit (link) gerekend, een app waarmee je via augmented reality van alles op kunt meten. Achter de categorie diensten volgen de entertainmentapps met 11%. De categorieën educatie, foto en video en lifestyle hebben de minste ARKit-apps (respectievelijk 7%, 6% en 5%).
Tim Cook en augmented reality
De afgelopen maanden heeft Tim Cook zich regelmatig positief uitgelaten over ARKit en augmented reality in het algemeen. Het effect van augmented reality is volgens Tim Cook net zo groot als de App Store destijds was voor mobiele technologie. Ook bezocht Tim Cook deze week enkele bedrijven in Europa die bezig zijn met augmented reality-functies. Apple zou daarnaast al een tijd werken aan een augmented reality-bril, al gaf Tim Cook deze week ook aan dat de technologie voor een goede AR-bril nog niet bestaat.
Thanks to the many talented iOS app developers who previewed AR features for me this week. Hearing great ideas across Europe! @sodra pic.twitter.com/rJBgCeGUd9
— Tim Cook (@tim_cook) October 13, 2017
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Weekend kijktips: Jane, Amsterdam Centraal 24/7, The Last of Us en meer (19-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
Ik ben een luie gamer. Dus ik zet m’n iPad of iPhone rechtop op een tablet tafel op m’n schoot. En al die games met AR werken dan niet goed. Ik moet dan telkens bewegen en draaien met m’n toestel. Dus ik ben tot nu toe nog niet echt enthousiast. Zodra er een bril uitkomt met deze functie, ben ik er meer voor te porren, denk ik
Dus ik wacht geduldig af tot dit verder ontwikkeld wordt
Ik vind het overigens wel super knap wat ze allemaal maken