Apple gaat een update uitbrengen van ARKit, waarmee het mogelijk wordt om muren en 2D-beelden te herkennen. De nieuwe functie is beschikbaar in de betaversie 1.5 van ARKit die vandaag uitkomt. Vooral het herkennen van muren is erg interessant.
ARKit 1.5 herkent muren
De vernieuwingen zijn onderdeel van iOS 11.3, waar Apple vandaag ook een preview van gaf. Tot nu toe richtte ARKit zich op horizontale vlakken zoals tafels en vloeren. Ontwikkelaars konden deze informatie gebruiken om er 3D-objecten op te plaatsen. De software ging er vanuit dat het horizontale vlak tot in het oneindige door ging. Met de update houdt ARKit nu ook rekening met muren en verticale vlakken. Daardoor zijn nieuwe toepassingen mogelijk zoals een virtueel dartspelletje waarbij het dartbord aan de muur hangt.
Bij de introductie van ARKit gaf Apple aan dat het lastiger is om verticale vlakken en muren te herkennen, zonder sensoren of herkenningpunten. Theoretisch was het wel mogelijk, maar het zou lastig te realiseren zijn omdat muren niet altijd gemakkelijk te herkennen zijn. Bij een spierwitte muur is het bijvoorbeeld lastig voor een camera om daarin een muur te zien.
ARKit krijgt in de update ook verbeterde mogelijkheden om horizontale vlakken te herkennen, vooral bij objecten met een onregelmatige vorm zoals een ronde tafel of een stoel. Het herkennen en volgen van je bewegingen is ook verbeterd. ARKit laat je voortaan door de camera kijken in een beeldkwaliteit van volledige 1080p resolutie, terwijl dat voorheen 720p was. Daardoor ziet de wereld en de objecten die je erin plakt er nog realistischer uit.
Herkenning van 2D-beelden
Verder heeft Apple ondersteuning voor 2D-beelden toegevoegd, zoals een poster of een kunstwerk aan de muur. ARKit kan de afbeeldingen herkennen en verder verwerken. Zo kun je in een museum je camera op een bepaald schilderij richten en er verschijnt een soort hologram van de schilder zelf, die uitlegt waar het kunstwerk over gaat. Ook zou de kunstenaar kunnen laten zien hoe het schilderij tot stand is gekomen. Zelfs Bob Ross zou op deze manier weer virtueel tot leven kunnen worden gewekt. Een ander voorbeeld is een poster van een muziekband, waarbij je beelden te zien krijgt van de bandleden tijdens een optreden. Zo lijkt de band opeens bij jou in de kamer te staan. Uiteraard kan de techniek ook gebruikt worden voor stickers met een marker die ARKit kan gebruiken.
Met al deze verbeteringen kunnen ontwikkelaars nog mooiere ARKit-toepassingen maken, zonder dat ze allemaal zelf het wiel hoeven uit te vinden. Daardoor wordt augmented reality nog interessanter voor jou als gebruiker.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties