Arriva laat treinreizigers cadeaupunten sparen via app

Met de MyOV-app van Arriva kun je cadeaupunten sparen, als je buiten de spits reist. Je kunt er onder andere koffie en een iPhone-reservebatterij mee verdienen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

arriva-treinen-groningenOpenbaar vervoerbedrijf Arriva wil het reizen buiten de spits stimuleren. De oplossing? Digitale cadeaupunten sparen met een app, die je kunt inwisselen voor gratis koffie, een waterflesje, iPhone-reservebatterij, treintickets en andere cadeaus. Het werkt via de app MyOV. Alleen in drukke spitstreinen zijn geen punten te verdienen.


myov-cadeaus-arriva-treinenDe app MyOV van Arriva koppel je aan het account van jouw OV-chipkaart. De app weet dan precies hoeveel punten je hebt verdiend met je treinreis. Arriva ontwikkelde de app in samenwerking met de regionale provinciebesturen van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het plan is om met een puntensysteem de drukte in de trein te verminderen tijdens de spits. Maar dat is niet voor iedereen haalbaar, dat begrijpen de initiatiefnemers ook wel. Sommige mensen moeten nou eenmaal op een bepaalde tijd op school of op het werk zijn en hebben niet de luxe om zelf hun reistijden te kiezen. Toch: als maar een paar procent van de reizigers ervoor kiest om op een ander moment te reizen, verhoogt dat het comfort van de reizigers en scheelt het een aantal staanplaatsen.

De app kan ook worden gebruikt voor geld terugvragen bij een vertraging of wanneer je bent vergeten uit te checken. Alle cadeautjes komen digitaal in de app beschikbaar, zoals gratis kaartjes of tegoedbonnen voor een kop koffie.

Via: Dagblad van het Noorden (Blendle €), Foto trein: Dondersteen, Flickr CC.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 juni 2015 om 11:47
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 2 reacties

  1. Groningen!

  2. Ze kwamen vanmorgen langs in de trein om de app te promoten.

    Jammer dat de regelmatige reizigers doorgaans in de spits rijden. Die hebben dan niks aan de app.
    Bovendien heeft een groot deel een Zichtabonnement van Arriva. Met dat abonnement (gekoppeld aan de ov-chipkaart) check je niet in en spaar je dus geen punten. Je hoeft het alleen te tonen aan de conducteur.

    Veel scholieren en studenten maken hier ook gebruik van. Zij reizen ’s middags wel vaak buiten de spits.
    Het Zichtabonnement is een stuk goedkoper dan een abonnement op je ov-chipkaart. Het voordeel dat je bij elkaar zou kunnen sparen weegt waarschijnlijk niet op tegen het voordeel van het Zichtabonnement.

    Het lijkt dus alleen interessant te zijn voor incidentele reizigers. Maar ik vraag me af of die geïnteresseerd zijn in het installeren van weer een app die je niet vaak gebruikt. Bovendien loopt het aantal punten voor incidentele reizigers niet snel op, dus is de lol er snel vanaf.

    Ben benieuwd naar het resultaat van het experiment…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.