Apple’s AR-events in de zomer van 2019
Apple organiseert deze zomer diverse AR-activiteiten, zoals je eerder hebt kunnen lezen. In elke Store kun je het programmeren van AR-ervaringen met Swift Playgrounds leren in een [AR]T Lab van Sarah Rothberg. Apple heeft met deze kunstenares samengewerkt om mensen te leren ontdekken hoe je vreemde en grappige creaties maakt met augmented reality-elementen. Je kunt hier gratis aan meedoen als je 12 jaar of ouder bent.
Daarnaast is er in elke Store een augmented reality-installatie van kunstenaar Nick Cave te zien met de naam ‘Amass’. Je opent hiervoor de Apple Store-app, houdt de iPhone omhoog en ziet allerlei gekleurde vormen in beeld. Hoe langer je rondkijkt, hoe meer je ziet. Het lijkt op bewegende windornamenten, zogenaamde whirligigs. Heb je genoeg gezien, dan kun je op een knop drukken, waarna ze allemaal van kleur veranderen en tegelijk gaan bewegen.
Maar het meest bijzonderen zijn de zogenaamde [AR]T Walks. Die vinden namelijk maar in zes steden wereldwijd plaats: Parijs, Londen, San Francisco, New York, Hong Kong en Tokio. Je zult dus wat moeite moeten doen om erbij aanwezig zijn. Maar mocht je in de gelegenheid zijn om dit met een bezoek aan een van de genoemde steden te combineren, dan moet je dit zeker doen.
Wij hebben de reis en het event op eigen initiatief en kosten gemaakt. De foto’s en screenshots zijn gemaakt door Filip, Jean-Paul en Gonny.
Meer materiaal kun je de komende dagen zien via mijn Instagram-account @discoverapplestores.
[AR]T Walk rondom Apple Covent Garden in Londen
Namens iCulture gingen wij (Jean-Paul en Gonny) afgelopen weekend naar Londen om het mee te beleven, samen met Apple Store-kenner Filip (@storetellee), waarmee we hadden afgesproken. In dit artikel lees je over onze ervaringen en krijg je antwoord op de vraag: loont het te moeite om naar één van de zes steden af te reizen om het ook te ervaren? We zullen niet alles verklappen, maar geven je wel een indruk wat je ongeveer kunt verwachten.
Je kunt ook in je eentje meedoen aan de [AR]T Walk, maar als je met vrienden afspreekt is het wel zo leuk. Dan kun je na afloop nog wat napraten.
Apple’s AR-wandeling is iets unieks
Apple organiseert wel vaker wandelingen rondom kunst, fotografie en architectuur, maar deze augmented reality-wandelingen zijn op zich uniek, omdat ze maar op een beperkt aantal locaties te volgen zijn. Tot half september kun je meermaals per week terecht in de genoemde steden, daarna zal de frequentie geleidelijk afnemen totdat het uiteindelijk stopt. Rond die tijd zal Apple ongetwijfeld alweer iets nieuws aan de programmering toevoegen.
Wat deze [AR]T Walk eveneens bijzonder maakt is dat Apple heeft samengewerkt met zeven kunstenaars. Je maakt een interactieve wandeling langs meerdere AR-installaties in de stad. In elke stad is de ervaring weer anders, omdat de plekken waar je rondloopt anders zijn. Zo ga je in Londen naar Covent Garden en Trafalgar Square, in New York naar Central Park en in San Francisco naar Yerba Buena Gardens.
Wij kozen voor Londen. Waarom? Omdat deze wandeling Engelstalig is en omdat je het maar een uurtje vliegen is vanuit Nederland. Parijs is ook relatief dichtbij, maar de wandelingen zijn daar Franstalig waardoor het wat lastiger is om mee te doen met de groepsgesprekken. In alle andere steden (behalve Tokio) is de voertaal Engels.
Even wat praktische details: in Londen moet je bij Apple Covent Garden zijn, het duurt 2 uur en net als alle andere Today at Apple-sessies is deelname volledig gratis. Wel moet je je vooraf aanmelden. Je loopt ongeveer 1 tot 1,5 kilometer, dus pas je schoeisel daarop aan. Alleen als je beschikt over een speciale app kun je de AR-installaties zien. Apple geeft alle deelnemers een iPhone XS en een Beats-koptelefoon, die je na afloop weer moet inleveren. Alle toestellen zijn verbonden met de iPad van de sessieleider, waarop alles wordt aangestuurd. Je kunt onderweg screenshots en schermfilmpjes maken, die je aan het einde van de wandeling naar jezelf kunt AirDroppen, zoals wij ook hebben gedaan. Je hoeft dus niet zelf voor een iPhone te zorgen en je hoeft ook niet bang zijn dat je iPhone door de wandeling snel leeg is. Dat vinden wij zeker een voordeel. Je hoeft overigens niet te proberen om met de iPhone weg te rennen, want ze zijn speciaal geprepareerd.
Moet je kunstzinnig zijn voor een [AR]T Walk?
Moet je kunstzinnig ingesteld zijn om het leuk te vinden? Niet per se, maar het helpt wel als je bij het woord ‘museum’ niet meteen wegrent. Verder is het zo, dat de vragen die je onderweg krijgt je nog best aan het denken zetten. Het is leuker als je een redelijke algemene ontwikkeling hebt en kunt meepraten met de ervaringen van anderen in de groep. Je hebt geen feitenkennis over kunst nodig, maar je moet wel onder woorden kunnen brengen wat je gezien hebt en waar je dat aan deed denken.
Apple heeft voor de [AR]T Walk kunstenaars ingeschakeld die al naam gemaakt hebben, al zul je ze waarschijnlijk niet kennen. Dat is geen probleem. In ons groepje in Londen (op zondag 25 augustus) hadden de deelnemers nog nooit van Nathalie Djurberg, Hans Berg, Cao Fei, John Giorno, Carsten Höller en Pipilotti Rist gehoord. De naam Nick Cave komt je misschien wél bekend voor, maar we hebben het hier niet over de rockartiest. Nick Cave is ook een Amerikaanse performance artist, die veel met textiel doet. Onze groep bestond uit twee mensen uit Londen en een mix van Europeanen uit andere landen.
Waarom een AR-wandeling?
Waarom doet Apple dit? Ten eerste om meer mensen vertrouwd te maken met AR. Uiteraard bereikt het bedrijf met deze wandelingen voornamelijk de voorhoede, mensen die vaak zelf al wat AR-apps geprobeerd hebben en ervoor openstaan. Maar als Apple over een tijdje een AR-bril wil uitbrengen is het wel zo handig als die voorhoede de mensen in hun omgeving bij de hand nemen en laten zien wat er mogelijk is. Zelfs al is het op een traditionele Nederlandse kringverjaardag.
Verder is het zo, dat Apple het ook eigenlijk wel aan haar stand verplicht is om ook in de Apple Store meer met augmented reality te doen. De techniek is een belangrijk speerpunt voor Apple en het is eigenlijk vreemd dat er in de Today at Apple-sessies tot nu toe zo weinig aandacht voor was. Met deze knap gemaakte wandelingen en de AR-sessies in de Stores maken ze dat in één klap goed.
Het leuke is ook dat de wandelingen niet zomaar door een Apple Store-medewerker worden gegeven, maar door experts die niet alleen veel kennis hebben van het onderwerp, maar ook weten hoe ze een groep mensen geboeid houden. Er gaan tijdens een wandeling twee mensen mee: de expert en een assistent, die oplet of iedereen wel goed kan meekomen.
Dit is er te zien
Maar wat kun je nu uiteindelijk verwachten? Er zijn AR-installaties gemaakt op allerlei plekken rondom de Apple Store. Uiteraard werkt dit alleen op plaatsen met een interessante omgeving, al is het prima mogelijk om de kunstwerken ook zichtbaar te maken rondom de St. Bavo in Haarlem, om maar eens iets te noemen. Dat Apple dit niet heeft gedaan, heeft er ongetwijfeld mee te maken dat het te veel werk zou zijn om bij alle ruim 500 Apple Stores mooie locaties te vinden en de app te koppelen aan markers. Met 7 locatiemarkers in elk van de 6 steden kom je uit op 42 stuks en dat aantal is nog wel te managen.
De ervaringen die je te zien krijgt zijn heel verschillend:
- Accumul-Istic Quest, Nick Cave (Chicago, US)
- Through, Carsten Höller (Stockholm, Zweden)
- Trade Eden, Cao Fei (Beijing, China)
- This Is It, Nathali Djurberg & Hans Berg (Berlijn, Duitsland)
- Now At The Dawn Of My Life, John Giorno (New York, Verenigde Staten)
- International Liquid Finger Prayer, Pipilotti Rist (Zurich, Zwitserland)
Apple heeft samengewerkt met The New Museum om deze kunstenaars te kiezen. Elk van hen heeft een augmented reality-ervaring bedacht die in de omgeving past. Maar wat krijg je te zien? Dat gaan we natuurlijk niet allemaal verklappen, maar om je een indruk te geven: er verschijnen woorden in de lucht, je gaat rondlopen in een omgeving met vervorming en ziet allerlei dingen verschijnen die er normaal niet zijn. Ook volg je spraakballonnen om op een bepaalde locatie uit te komen en ga je wandelen over een regenboog met teksten.
Niet alles is opbeurend; er zitten kunstenaars bij die ook oog hebben voor de wat duistere kanten. Maar geen nood, het wordt nooit echt beangstigend. Er komen thema’s aan de orde als monotoon fabriekswerk, milieu, sterfelijkheid en de waarschuwende inhoud van sprookjes. Tenminste, dat is wat onze groep ervan maakte, want zoals vaak bij kunstwerken wordt niet altijd alles uitgelegd en komt er ook nog wat eigen interpretatie aan te pas.
Alle onderdelen doe je op eigen houtje, maar na elke gebeurtenis kom je weer met de groep bij elkaar en ga je napraten over wat je hebt gezien. Daardoor krijg je toch een groepsgevoel en merk je dat anderen het toch weer net iets anders hebben ervaren. Elk augmented reality-werk is aangepast aan het landschap of de publieke ruimte in de betreffende stad. Wij begonnen bij de Apple Store Covent Garden, liepen een rondje en kwamen vervolgens terecht op Trafalgar Square.
Augmented reality is tegenwoordig heel gewoon
Bijzonder is dat je zelfs op zo’n druk toeristisch punt met een groep mensen een AR-event kunt organiseren, zonder dat mensen zich eraan storen. Dat een groepje van 9 mensen als ‘zombies’ op hun toestel zitten te kijken, vinden we tegenwoordig al heel gewoon. Het maakt ook meteen duidelijk dat dit helemaal niet zo ‘sociaal’ is als het lijkt. Iedereen kijkt bij zo’n AR-ervaring op zijn eigen toestel en omstanders kunnen niet meegenieten. Het is – heel egoïstisch – alleen een ervaring voor jezelf. En in dit geval is het nog sterker: het is een AR-ervaring waarbij Apple aan de knoppen zit. Zij bepalen of jij het kunstwerk mag zien en wanneer. Het gaat verloren zodra Apple met de sessies stopt. Dat is met andere kunstvormen zoals muziek en toneel natuurlijk ook het geval: zodra het optreden voorbij is, bestaat het niet meer. Het enige wat resteert zijn de opnames in de vorm van foto’s en video’s.
Kunst of feelgood-campagne?
Een andere vraag die in dit artikel wordt gesteld, is of dit soort events nu niet heel erg benadrukken dat het alleen een ervaring is voor een kleine ‘privileged’ groep die zich het ecosysteem van Apple kan veroorloven. Qua vraagstelling had het kunnen passen in de vragen die Apple tijdens de sessie aansnijdt. Maar dit onderwerp kwam uiteraard niet ter sprake. Ook niet de vraag: is het nou kunst of een twee uur durende feel good-campagne van Apple waar een select groepje mensen aan mag meedoen?
Je kunt je bovendien afvragen of augmented wel het geëigende medium is, of dat het net zo goed een ander medium had kunnen zijn. De kunstenaars die hebben meegewerkt hebben iets met AR gedaan, omdat Apple het ze vroeg (en er wellicht ook voor betaald heeft) Maar zouden ze op eigen initiatief ook voor AR hebben gekozen, omdat dit hét medium is om hun boodschap over te brengen? Die vraag kwam tijdens de sessie niet aan bod.
Lees ook ons eerdere artikel over onze ervaringen van een Today at Apple-sessie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 1 reacties