Apple straft zijn klanten door de 4G-netwerken van bepaalde providers in België niet te certificeren, waardoor iPhones hier niet met het snellere datanetwerk kunnen verbinden. Dit stelt de Belgische telecomprovider Base in een uitgebreide blogpost. Op 1 oktober ging Base van start met zijn 4G-netwerk in België, maar tot nu toe is het nog niet gelukt om Apple dit netwerk door de iPhone te laten erkennen. Base probeerde Apple op meerdere manieren te benaderen, maar kreeg in een periode van maanden amper beet. Toen Apple uiteindelijk wel een reactie stuurde waarin werd verteld dat het enige tijd kon duren.
Mobistar heeft als enige in België op het moment de 4G-certificatie rond, terwijl Base en Proximus nog steeds niet hebben gehoord van Apple. Volgens Base wordt de concurrent voorgetrokken: Mobistar bood vanaf 2008 voor een tijd als enige in België de iPhone aan en op het moment zou de operator nog steeds in direct contact staan met Apple om iPhones geleverd te krijgen. Coralie Miserque van Base schrijft het volgende:
Mobistar is sinds 2008 geprivilegieerde partner van Apple. Ter herinnering: Apple heeft overal ter wereld commerciële partnerships afgesloten met operatoren voor de verkoop van iPhones. Die bestaan erin dat een bepaald volume toestellen gedurende een bepaalde tijd wordt afgenomen met een compensatie aan Apple wanneer het doel niet gehaald wordt. Deze lucratieve akkoorden hebben andere operatoren zoals BASE er niet van weerhouden om zich op een andere manier te bevoorraden van iPhones (krachtens het principe van vrij verkeer van goederen) en ze te verkopen in hun winkels. En dat vindt Apple niet leuk.
Apple heeft nog niet aan Base verteld wanneer het 4G-netwerk van de operator wordt gecertificeerd. Base kan daarom ook nog niet aan klanten vertellen wanneer ze de iPhone op het snellere netwerk kunnen gebruiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties