‘Reclame naar smartphones sturen werkt niet’
Herinner je nog de hype rond beacons, van een paar jaar geleden? Ook Apple deed er in de frontlinies aan mee met iBeacons. Zendertjes in winkels en musea moesten informatie op maat leveren: op het moment dat jij bij een koffietentje in de buurt bent krijg je op de iPhone te zien dat de cappuccino in de aanbieding is. Die locatiegebaseerde reclames blijken niet te werken.

Reclame naar ‘mobieltjes’ sturen
Er zijn nog steeds bedrijven bezig met beacontechnologie, zoals de makers van het Nederlandse Lightcurb. Zij weten ondertussen behoorlijk goed wat wel en niet werkt. Het sturen van reclame naar smartphones die in de buurt zijn, blijkt niet te werken. “Persoonlijk, relevant en verrassend werkt wel”, aldus Ate van der Meer van Lightcurb. Er zijn nog meer dingen die niet werken: “We zien dat het downloaden en gebruiken van de gratis Lightcurb-app maar beperkt werkt. Er zijn nu tienduizend gebruikers van onze app op ruim 4.000 uitzendende organisaties.”
Beacons zijn kleine zenders die je bijvoorbeeld in winkels vindt. Ze stralen Bluetooth-signalen uit. Een bijbehorende mobiele app signaleert als er iemand in de buurt is en stuurt vervolgens berichtjes naar de telefoon. Uiteraard gebeurt dat alleen als jij er toestemming voor hebt gegeven. Een van de mooiste toepassingen is in musea, waar je relevante informatie over een schilderij op je smartphone krijgt op het moment dat je er vlakbij staat.
Apple gebruikt het zelf ook in de Apple Store: er staan zelden nog informatiebordjes bij producten, maar als je met de Apple Store-app bij een product staat krijg je wel alle specs en prijsinformatie te zien. Dat dit een stuk beter werkt, is omdat alleen jij relevante informatie in beeld krijgt. Een massaal verstuurd bericht naar alle aanwezigen in de Apple Store, om te waarschuwen dat er over een paar minuten een workshop begint, zou minder goed werken.
Beacon-goudkoorts in 2014
In 2014 was er veel enthousiasme over beacons, vooral omdat je gebruikers makkelijk reclame kon sturen. Maar die toepassingen blijken dus niet te werken. Toepassingen die het wel goed doen zijn vaak wat minder opvallend, zoals het voorbeeld in de Apple Store. De goudkoorts rondom beacontechnologie is wel een beetje voorbij en de aanbieders zijn realistischer geworden over wat wel en niet kan.
De makers van het Lightcurb-platform (die overigens niet Apples oplossing hebben geleverd) hebben ook van de ervaringen van de afgelopen jaren geleerd en pakken het nu anders aan. Ze leveren nu geen app met beacons meer, maar alleen de programmeerhulpmiddelen (API en SDK) voor ontwikkelaars. Die ontwikkelaars kunnen vervolgens de locatieafhankelijke functies verwerken in hun eigen app. Het systeem wordt bijvoorbeeld gebruikt aan de universiteit van Texas, waar beacons nieuwe studenten de weg wijzen. Ontwikkelaars kunnen de technologie de eerste 30 dagen gratis proberen, daarna betalen ze 100 euro per jaar voor het lidmaatschap en daar bovenop komen nog de kosten voor dataverkeer.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
- Afscheid na 18 jaar: Jean-Paul en Gonny gaan vertrekken (maar iCulture blijft!) (15-01)
En hoe geef je hier dan toestemming voor, of neem je de toestemming weer weg?.
Ik wil geen reclame op mijn telefoon winkels hoeven niet te weten dat ik er ben, nou en dan betaal ik maar 50 cent meer voor een bak koffie boeit mij niet.
Ik zie al genoeg reclame onderweg en op tv, ik hoef het ook niet nog eens op mijn mobiel.
Geen paniek 🙂
Het werkt meestal zo: jij installeert een app, bijvoorbeeld die van Frietkoning (willekeurig voorbeeld). Bij de installatie geef je aan dat je reclame op basis van je locatie wilt toestaan. Wil je dat niet, dan geef je geen toestemming.
Wil je later geen notificaties meer, dan kun je twee dingen doen. Via de instellingen van de app geef je aan dat je geen aanbiedingen meer wilt ontvangen. Of: je geeft via Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen aan dat de Frietkoning-app je locatie niet meer mag tracken.
Gelukkig is het wel zo goed geregeld, dat je altijd zelf toestemming moet geven. Dat dwingt Apple ook af bij ontwikkelaars.
Hm. Mooi dat je eerst toestemming moet geven, maar het hele gebeuren vind ik wel opdringerig. Is dit nu echt een verbetering, vraag ik me af. In musea kun je ook vaak een audio-apparaat krijgen, waarmee je het zelf kunt regelen. Dat is prettiger dan ongevraagd berichtjes krijgen.
@Gonny van der Zwaag: Ah oke dan snap ik het locatievoorziening staat zo goed als uit, zelfs voor whatsapp staat het uit.
Dus als ik gewoon voor apps aangeef jij mag geen locatie, dan zal die bluetooth reclame ook niet werken.
ja het is dat ik een apple watch heb anders stond bluetooth sowieso uit 🙂
Volgens mij begrijp je het dan nog steeds niet. Bij zo’n museum zou je dan bijvoorbeeld de museum-App downloaden en die toestemming geven om je op gepaste tijden info (audio, plaatjes, video, Interactive website) te geven. Veel beter dan een simpele audiospeler met een ranzige koptelefoon…
Het gebeurt wel in bepaalde apps. Zoals swarm of waze. Dit gaat wrs niet op bazis van de ibeacons? Of vergis ik me?
Voorbeelden zoals een verzekeringsmaatschappij in de buurt of autoverkoper, koffiezaak met bepaalde kortingen en aanbiedingen.
Dat eerst toestemming geven is prima, dat zouden ze op TV ook moeten doen. Wat Dennis al zegt, er is onderweg en op tv al veel te veel reclame, dus niet ook nog eens op je mobiel.
@Bikey: Maar wat vangt die museum-app op van jouw apparaat? Lees jij privacyvoorwaarden van apps wel eens?
Ik heb liever een audio-apparaat van het museum dat niets met mijn smartphone te maken heeft. De info die een app geeft kan net zo goed op een apparaat van het museum worden gezet.
Ligt aan de manier van toepassing. Bij Coop Lubbers Groningen wordt er gretig gebruik van gemaakt door de studenten ook NFC is hot!