‘Reclame naar smartphones sturen werkt niet’
Herinner je nog de hype rond beacons, van een paar jaar geleden? Ook Apple deed er in de frontlinies aan mee met iBeacons. Zendertjes in winkels en musea moesten informatie op maat leveren: op het moment dat jij bij een koffietentje in de buurt bent krijg je op de iPhone te zien dat de cappuccino in de aanbieding is. Die locatiegebaseerde reclames blijken niet te werken.
Reclame naar ‘mobieltjes’ sturen
Er zijn nog steeds bedrijven bezig met beacontechnologie, zoals de makers van het Nederlandse Lightcurb. Zij weten ondertussen behoorlijk goed wat wel en niet werkt. Het sturen van reclame naar smartphones die in de buurt zijn, blijkt niet te werken. “Persoonlijk, relevant en verrassend werkt wel”, aldus Ate van der Meer van Lightcurb. Er zijn nog meer dingen die niet werken: “We zien dat het downloaden en gebruiken van de gratis Lightcurb-app maar beperkt werkt. Er zijn nu tienduizend gebruikers van onze app op ruim 4.000 uitzendende organisaties.”
Beacons zijn kleine zenders die je bijvoorbeeld in winkels vindt. Ze stralen Bluetooth-signalen uit. Een bijbehorende mobiele app signaleert als er iemand in de buurt is en stuurt vervolgens berichtjes naar de telefoon. Uiteraard gebeurt dat alleen als jij er toestemming voor hebt gegeven. Een van de mooiste toepassingen is in musea, waar je relevante informatie over een schilderij op je smartphone krijgt op het moment dat je er vlakbij staat.
Apple gebruikt het zelf ook in de Apple Store: er staan zelden nog informatiebordjes bij producten, maar als je met de Apple Store-app bij een product staat krijg je wel alle specs en prijsinformatie te zien. Dat dit een stuk beter werkt, is omdat alleen jij relevante informatie in beeld krijgt. Een massaal verstuurd bericht naar alle aanwezigen in de Apple Store, om te waarschuwen dat er over een paar minuten een workshop begint, zou minder goed werken.
Beacon-goudkoorts in 2014
In 2014 was er veel enthousiasme over beacons, vooral omdat je gebruikers makkelijk reclame kon sturen. Maar die toepassingen blijken dus niet te werken. Toepassingen die het wel goed doen zijn vaak wat minder opvallend, zoals het voorbeeld in de Apple Store. De goudkoorts rondom beacontechnologie is wel een beetje voorbij en de aanbieders zijn realistischer geworden over wat wel en niet kan.
De makers van het Lightcurb-platform (die overigens niet Apples oplossing hebben geleverd) hebben ook van de ervaringen van de afgelopen jaren geleerd en pakken het nu anders aan. Ze leveren nu geen app met beacons meer, maar alleen de programmeerhulpmiddelen (API en SDK) voor ontwikkelaars. Die ontwikkelaars kunnen vervolgens de locatieafhankelijke functies verwerken in hun eigen app. Het systeem wordt bijvoorbeeld gebruikt aan de universiteit van Texas, waar beacons nieuwe studenten de weg wijzen. Ontwikkelaars kunnen de technologie de eerste 30 dagen gratis proberen, daarna betalen ze 100 euro per jaar voor het lidmaatschap en daar bovenop komen nog de kosten voor dataverkeer.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 9 reacties