iculture-peilt
iCulture Peilt

iCulture peilt: Beats 1 bestaat drie jaar, luister jij nog?

Het is ruim drie jaar geleden dat Beats 1 van start ging, het eigen radiostation van Apple. Luister jij er nog steeds naar?

Beats 1: wie luistert er nog?

In juni 2015 ging Beats 1 van start, het eigen radiostation van Apple. De Britse dj Zane Lowe is het gezicht van Apple’s radiostation en in een nieuw interview legt hij uit waarom Apple’s aanpak zo anders is. Op de vraag hoeveel mensen nu eigenlijk naar het radiostation luisteren, krijgen we echter geen antwoord. Lowe bleef maar benadrukken “dat Beats 1 in meer dan honderd landen te streamen is” en dat het (potentiële) bereik enorm is. Apple moet wel cijfers hebben over het daadwerkelijke aantal luisteraars, maar wil daar niets over kwijt.


Ook Tim Cook vertelde onlangs in een interview met Fast Company dat Apple’s muziekdienst en radiostation zo goed zijn. Concurrerende streaming muziekdiensten zouden zijn gebaseerd op algoritmes, terwijl bij Apple nog echte mensen eraan te pas komen, waardoor muziek geen consumptiegoed is, maar kunst. Wat Apple Music betreft heeft Apple niet echt te klagen, want in de VS is het inmiddels populairder dan Spotify. Maar hoe zit het met Beats 1? Apple legde al in december 2015 de merknamen Beats 2, 3, 4 en 5 vast maar deed er niets mee. Ook hoor je nooit dat Beats 1 een enorm succes is of dat het aantal luisteraars flink is gestegen. Zelfs in vage bewoordingen als “exceeding our expectations” of “double digit growth” hoor je niets.

De poll behorende bij dit artikel is helaas niet meer beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.

Je kunt de poll invullen via deze link.

Vorig jaar zou Apple’s head of content Larry Jackson hebben gezegd dat Beats 1 het grootste radiostation ter wereld is. Maar op de vraag of dat echt zo is reageerde Zane Lowe opnieuw ontwijkend in eerder genoemde interview aan de LA Times. In plaats daarvan praatte hij honderduit over het advies dat Jimmy Iovine hem zou hebben gegeven: “Be the thing that moves the needle.” Daarmee bedoelde hij dat Lowe een ambassadeur voor artiesten zou moeten zijn, want ze zitten in hetzelfde schuitje. Zonder artiesten zou Lowe geen baan hebben als hoofd-dj van Beats 1. En zonder Beats 1… ach, we hebben het idee dat de muziekwereld nog wel even blijft bestaan als er geen Beats 1 meer zou zijn.

Maar misschien zijn de luistercijfers van Beats 1 voor Apple helemaal niet zo belangrijk. Volgens Lowe is Apple Music een winkel en is Beats 1 een soort etalage die je moet overtuigen om binnen te komen en de rest van de winkel te bekijken. In dat opzicht is Beats 1 succesvol, want nieuwe abonnees voor Apple Music komen bij bosjes binnengestroomd. En op een bepaalde manier heeft Beats 1 ook wel invloed: nadat Lowe het nieuwe album ‘Queen’ van Nicki Minaj draaide bleek de door Beats 1 bedachte hashtag #NickiDay trending te zijn op Twitter.

Revisiegeschiedenis:

  • 2018 - 19 augustus: De optie 'Nog nooit naar geluisterd' toegevoegd aan de poll. Je kunt eventueel je eerdere stem aanpassen.

Reacties: 33 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.