Beats-overname vrijwel zeker, draait vooral om cultuur en mode

De overname van Beats door Apple gaat toch door, zeggen bronnen. Het draait vooral om Jimmy Iovine en Dr. Dre's gevoel voor mode en cultuur, niet om de producten.

beats-iovine-dr-dreApple’s plannen om Beats Electronics over te nemen lijken nog niet helemaal rond, ondanks filmpjes van een dronken Dr. Dre die de overname min of meer bevestigde. Maar volgens nieuwe informatie gaat de overname gewoon door. Toch zou het Apple niet gaan om de technologie, de Beats-muziekdienst of de mateloos populaire oordoppen, maar om de twee oprichters van het bedrijf: Jimmy Iovine en Dr. Dre. Zij brengen twee dingen mee: mode en cultuur. Bronnen van Techcrunch zeggen dat er sprake is van een zogenaamde acqui-hire: Apple wil dolgraag dat Iovine en Dre in dienst treden en doet dat door het complete bedrijf over te nemen.


De overname zou 70 procent zeker zijn. Vlak nadat informatie over Apple’s intersse in Beats naar buiten kwam beweerde The Wall Street Journal al, dat Jimmy Iovine en Dr. Dre seniorrollen binnen Apple zouden krijgen, als de overname doorging. Iovine zou daarbij waarschijnlijk wel zijn huidige baan als voorzitter van platenlabel Geffen A&M moeten opgeven. Ook zou Iovine een speciale rol krijgen, als adviseur van Tim Cook.

Beats spotlightTwee weken geleden kwam het nieuws over een Beats-overname voor het eerst naar buiten. Er werden vragen gesteld bij de gigantische overnamesom – vandaar dat we op iCulture een aantal recente overnamebedragen eens op een rijtje hebben gezet. Uit latere informatie bleek dat de overname eigenlijk deze week al rond zou moeten zijn. Maar inmiddels is het vrijdag en is er vanuit Apple nog geen teken van leven vernomen. Vandaar dat Techcrunch maar eens opnieuw op onderzoek uitging, om bij bronnen uit de industrie te kijken hoe het ervoor staat. Volgens die bronnen is het een typische acqui-hire:

“They want Jimmy and they want Dre,” said the source. “He’s got fashion and culture completely locked up.”

De succesvolle headphones en de muziekdienst Beats Music zijn mooi meegenomen, maar het gaat eigenlijk om nieuwe kansen in de muziekindustrie – en misschien zelfs breder. Onlangs werd nog door de Steve Jobs-biograaf geopperd dat Apple Jimmy Iovine nodig heeft voor de televisieplannen (iTV). Iovine en Dre hadden al voordat ze Beats Electronics oprichtten flinke invloed in de media-industrie en Apple kan het netwerk gebruiken om nieuwe contentdeals te sluiten. Wat de headsets betreft: die krijgen nogal eens slechte reviews vanwege de geluidskwaliteit, maar ze vliegen desondanks de winkel uit. En Beats slaagt erin om ze met hoge marges te verkopen, iets dat Apple graag ziet.

iRadio BeatsIovine en Dre slagen er bovendien in om een jonge en modebewuste doelgroep aan te spreken. Andere recente in dienst getreden medewerkers bij Apple zijn: Angela Ahrendts van Burberry, schoenontwerper Ben Shaffer van Nike en Paul Deneve van Yves St. Laurent. Ze laten zien dat Apple meer nadruk wil leggen op mode, een onderwerp dat Tim Cook minder goed ligt. Ook heeft Apple het afgelopen jaar enorm veel medische experts in dienst genomen, vermoedelijk voor de iWatch. Ook daarmee (het maken van wearables) zijn Iovine en Dre al in verband gebracht, bijvoorbeeld als Apple oordopjes met ingebouwde sensoren wil bouwen.

Lees ook: Betaalt Apple teveel voor Beats? De cijfers op een rij

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 mei 2014 om 9:30
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.