Als je dagelijks Instagram gebruikt, realiseer je je misschien niet meer hoeveel invloed de filters van Instagram hebben gehad. Sierra, Mayfair, Sutro, Amaro en Willow zijn vertrouwde namen geworden, van filters die je gedachteloos gebruikt. Toch kijkt de oorspronkelijke bedenker van die filters, Cole Rise, met gemengde gevoelens terug op zijn creaties.

Instagram en het ontstaan van fotofilters
Instagram heeft ervoor gezorgd dat we massaal fotofilters gingen gebruiken en dat is grotendeels te danken aan fotograaf Cole Rise. Hij hielp niet alleen mee bij het ontwerpen van het oorspronkelijke appicoon, maar maakte ook de eerste filters. Het was echter meer een vriendendienst dan dat hij ervoor werd betaald. Hij kletste wat met vrienden in de kroeg over het idee voor een nieuwe foto-app en herinnert zich nog dat hij zei: “guys, this is going to be effing huge”, terwijl de anderen hem schaapachtig aankeken. “Ik had geen tijd om foto’s te bewerken voordat ik ze uploadde en zij dachten er hetzelfde over.” De filters werden een snelle oplossing om een foto mooier te maken.
Rise beseft goed de impact die zijn eerste filters hebben gehad. “Iedereen is tegenwoordig op zijn manier een fotograaf, het is gedemocratiseerd en mensen hebben nu een mening wat een goed en slecht filter is. In 2010 was dat nog niet zo.”
Alles gratis weggegeven
Rise ontwierp de eerste zeven filters met namen als Sierra, Mayfair, Sutro, Amaro en Willow. Hij dacht wel dat Instagram zou aanslaan, maar kon toen nog niet vermoeden dat het uiteindelijk zó zou worden. Pas later realiseerde hij zich: “Ik heb gewoon weggegeven wat mijn fotografie zo bijzonder maakt”, namelijk het toevoegen van een bepaalde textuur en kleur aan een foto en het gebruik van vignette. “Deze filters maakten mijn bewerkingen uniek en opeens gebruikte iederéén ze op hun foto’s.”
Geld hield hij er ook niet aan over: hij had geen aandelen in Instagram gekregen en verdiende dus niets aan de verkoop aan Facebook in 2012. De oprichters konden 1 miljard dollar op hun bankrekening bijschrijven.
Easter egg in Instagram’s Hudson-filter
Het enige wat Rise nu nog heeft zijn leuke anekdotes, zoals een easter egg in één van de filters: “In Hudson zit een textuur, dat eigenlijk afkomstig is van het krijtbord in mijn keuken”. Hij herinnert zich ook dat het Rise-filter oorspronkelijk Specta heette, maar zonder overleg naar hem werd vernoemd. Als professioneel fotograaf raakte Rise zijn unieke manier van fotobewerken kwijt door filters die iedereen zonder kennis van fotografie kan toepassen, maar hij heeft er ook iets van geleerd. Nu hij heeft gezien hoe vaak mensen de filters misbruiken, beseft hij dat subtiel vaak beter is. Rise raadt dan ook aan om fotofilters spaarzaam te gebruiken, want vandaag ziet het er misschien hip en leuk uit, maar volgend jaar lijkt het alweer gedateerd.
Als voorbeeld noemt Rise de profielfoto’s van de New York Yankees, waarvoor ze het filter ‘Early Bird’ gebruiken. “Die foto’s zien er meteen al gedateerd uit, alsof ze in 2010 zijn gemaakt. Waarom? Omdat dat filter destijds populair was.”
De Yankees gebruiken ook nog andere overdreven filters op hun Instagram-account, zoals hier.
Subtiele filters in Litely
Rise heeft zelf de app Litely (link) ontwikkeld, die wat subtielere filters bevat. Instagram kreeg blijkbaar hetzelfde idee: ze hebben ervoor gezorgd dat je met een schuifknop het effect minder heftig kunt maken, zodat er bijna niet meer te zien is dat je een filter hebt gebruikt.
De foto’s die Cole Rise zelf maakt kun je bekijken op zijn Instagram-profiel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Instagram is een populair sociaal netwerk voor het delen van foto's, video's, stories en meer. Ontdek alles over de functies zoals Instagram Stories, gezichtsfilters en live video's. Zo haal je meer uit Instagram en krijg je meer likes.

- Alles over Instagram op de iPhone
- Instagram Stories maken en bekijken
- Instagram Reels
- Alles over Instagram video's
- Betere foto's maken voor Instagram
- Tips voor Instagram: meer foto's, meer likes
- Meerdere foto's tegelijk delen op Instagram
- Instagram op de iPad gebruiken
- Meerdere Instagram-accounts gebruiken
- Instagram beveiligen met tweestapsverificatie
Ouch!
Dan moet je maar iets beter nadenken. In mijn ogen is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen stommiteiten!!
Als ik van hem was zou ik eerder spijt hebben van het feit dat door zijn idee iedereen denkt dat ze een of andere artistiek talent hebben wanneer ze de zoveelste onnodige vintage filter over de foto van hun Starbucks cappuccino gooien voor ze hem op Facebook zetten.
Tja als je al zelf weet dat het huge is dan moet je niet zo dom zijn het gratis weg te geven
Stommiteit? Je doet iets voor vrienden, kosteloos, iets wat in mijn ogen hoort. Vind het meer achterbaks dat ze niet ook maar een klein beetje van die miljard aan hem hebben gegeven.
Hamer op z’n kop!
Zo mee eens!