Dit bedrijf wil je beschermen tegen gezichtsherkenning
Als de geruchten kloppen zal gezichtsherkenning één van de methoden zijn om toegang te krijgen tot je iPhone. Terwijl je vingerafdruk voor Touch ID maar op een paar plekken wordt vastgelegd, is je gezicht overal en vanuit alle denkbare hoeken te bekijken. Overal hangen camera’s en daarbij wordt steeds vaker gezichtsherkenning toegepast om ‘boeven’ te herkennen. Het Israëlische bedrijf D-ID wil voorkomen dat je privacy in gevaar komt, door gezichten onherkenbaar te maken voor gezichtsherkenning.
Bescherming tegen gezichtsherkenning
D-ID (afkorting van ‘Deidentification’) maakt hun tools vooral voor bedrijven, die een rechtszaak aan hun broek kunnen krijgen als ze persoonlijke data onvoldoende beschermen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat bij de receptie alle binnenkomende medewerkers en gasten filmt. Ze zouden die beelden kunnen gebruiken om automatisch de aanwezigheid van medewerkers te kunnen checken (een soort geavanceerde prikklok dus), maar al die beelden mogen niet in verkeerde handen vallen. Als er voldoende vraag naar is wil het drietal uiteindelijk ook een consumenten-app uitbrengen, waarmee je je eigen foto’s kunt beschermen voordat je ze op sociale media deelt.
Het lijkt soms alsof iedere startup in Israël is ontstaan vanuit het leger of de geheime diensten. Ook bij D-ID is dat het geval. Oprichter en CEO Gil Perry en COO Sella Blondheim werkten allebei bij de Israëlische Speciale Troepen, terwijl CTO Eliran Kuta bij het Israëlische inlichtingenkorps werkte. Tien jaar geleden was het delen van foto’s op sociale media nog relatief nieuw, maar het drietal was er toen al voorzichtig mee vanwege gezichtsherkenning. “We konden onze foto’s en profielen niet op het web delen vanwege onze gevoelige posities”, vertelt Perry. Zelfs toen ze jaren later een andere baan hadden, vonden ze het moeilijk om foto’s te delen. Sindsdien is gezichtsherkenning overal te vinden, van pinautomaten in Macau tot roekeloos overstekende voetgangers in China: bedrijven en overheden gebruiken de techniek overal voor, voor het opsporen van kleine overtredingen tot criminele activiteiten. Iedereen wordt de hele dag gefotografeerd en als gezichtsherkenning straks een standaard toegangsmethode op smartphones wordt kan het de sleutel zijn tot heel privacygevoelige informatie.
Vandaar dat het drietal gingen nadenken over een oplossing. Ze hebben daarbij de wind mee, want de Europese Unie gaat in mei 2018 de General Data Protection Regulation (GDPR) invoeren, waarbij bedrijven veel strikter moeten omgaan met persoonlijke data, anders dreigt er een flinke boete. D-ID zegt nu een algoritme te hebben ontwikkeld waarmee foto’s met biometrische data die online zijn gedeeld, niet zomaar geanalyseerd kunnen worden door kunstmatige intelligentie. Toch is de persoon zelf nog steeds herkenbaar. Volgens D-ID hebben ze een manier gevonden om foto’s te ‘vermommen’, terwijl het menselijk oog geen verschil ziet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 2 reacties